Anonym (2årärlänge) skrev 2019-03-12 09:04:47 följande:
Konstigt att massa andra länder utreder vidare i immunologiska orsaker medans Sverige typ nöjer sig med andra problem man söker. Håller andra länder på med humbug eller är Sverige helt efter i fertilitetsvård?
Tycker det är svårt att uppskatta solen och våren nu. Om det inte gör mig gravid spelar det ingen roll typ.. jättehemskt att känna så och inte vara en bra flickvän men jag känner ingen mening nu. Har bara haft motgång i 2 år och samtidigt ska man titta på när omgivningen får det man själv vill ha flera ggr om, som att iaktta andras liv istället för att få sitt eget.
Vet att man ska ha tålamod och skapa ett så bra liv som möjligt för sig själv under tiden men jag hade kunnat offra hela våren, sommaren och hela min semester för ett plus istället. Orkar inte spela nöjd med livet när jag verkligen inte är det. Försöker ta hand om mig, undvika jobbiga situationer och distrahera mig Men det lyser igenom, det som egentligen spelar någon roll lägger ett filter på hela tillvaron :( blir så bitter av att få mens alltså. Kanske det här framtida plusset har fått avgöra lyckan alldeles för mkt.
Det är Sverige som är lååångt efter när det gäller fertilitetsproblem tyvärr. I USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem sen 1990-talet ! I Aten, London och USA behandlar de idag kvinnor med immunproblem, och till viss del även i Danmark (upprepade missfall behandlas i Danmark).
Så mitt bästa råd är, Köp "is your body babyfriendly" boken (ny uppdaterad utgåva kom ut nyss i mars 2019) och läs den. Läs också på
fertilitetsguiden.com och i Atentråden. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Där hittar du många kvinnor i samma sits som dig som sökt hjälp utomlands och fått barn.
Om du i första hand vill försöka i Sverige, så försök hitta någon gyn som vill hjälpa er med remiss till hysto, och recept på Trombyl, Fragmin och Prednisolon.
Samt att din man får göra Spermaanalys med Morfologi. Måste vara med Morfologi (det är viktigaste delen).
Jag kan också rekommendera att man gör ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Man man nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne kan de försvåra implantationen när embryot försöker fästa, och då kan det bli minus eller missfall. Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet, det kostar totalt 300 euro.
Om baciller hittas, så får både du och mannen varsitt EU-recept på antibiotika som kan lösas ut på svenskt apotek. Båda måste behandlas samtidigt och lika länge annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.
Googla på ivfSerum infection screening för mer info.
Om inte dessa åtgärder som jag listat ovan fungerar så sök er utomlands. Det gjorde vi, vår svenska utredning visade inget och vi fick ingen bra hjälp i Sverige, så hade vi inte rest utomlands hade vi aldrig fått veta vad orsakerna till vår infertilitet var. För oss visade det sig att mannen har dnafel på spermierna (det testet finns ej i Sverige). Samt att jag har en blodkoaguleringssjukdom och överaktivt immunförsvar.