transparent skrev 2018-12-27 09:05:24 följande:
Kan bara tala utifrån mina erfarenheter. Och de flesta lösspringande hundar kommer fram till mig.
God kontroll, det är ingen garanti att nåt hemskt skulle kunna hända. Har du missat att många barn fått ansiktet bortslitet av hundar?
"Men hunden var så snäll".
Brukshundar är ok, jakt, polis m.m.
Sällskapshundar borde vara totalförbjudet.
Alla tar inte upp skiten efter sina hundar. Det är ju sånt vi andra som inte har hund vill se när vi är ute och promenerar.
Ja det händer tragiska olyckor du tar upp, och det är en vettig och bra lag som finns som "strikt ägaransvar" som vilar på hundägare.
Apropå generaliseringar
Det finns människor som inte vara föräldrar med. Det har på något sätt blivit FULT och FEL, i "modern tid" att lära barnen att man aldrig skall springa fram till främmande hundar, och aldrig gå fram till hundar som sitter kopplade utanför affären. Man ser många föräldrar som uppmuntrar barnen att springa fram till främmande hundar för att "klappa vovven". Hundar klassas som "ägodel" (i lagens mening faktiskt) fast det är en levande varelse.
Så varför skall det ses som legitimt att barn skall uppmuntras att röra andras ägodelar? Jag har sätt många föräldrar som uppmuntra sina små barn att gå fram till främmande hundar och hunden m,orra och så blir föräldrar arga på ägaren sedan och skäller på dem för att deras lila "gullunge" inte får leka med hunden som denne vill och behandla en främmande hund som "deras lilla leksak". Det är skrämmande att föräldrar gör detta då det kan sluta med olyckor för deras egna barn. Men inte fan skäller man på föräldrar och deras dåliga uppfostran av barnen när det handlar om hur man skall bet sig med djur.
Eller som "DeathByPickles" skrev klockrent i inlägg #11: "När blev det ur mode att lära barn at ge F***n i främmande hundar? "
Kanske dags kräva att det ingår i modern uppfostran igen. "Ge fan i främmande hundar" och "Fråga om du får klappa hunden".