Bf September 2019
Hej alla,
Vsd mysigt att det börjat ploppa ut fler bebisar här inne :)
Jag har mer än en vecka kvar till BF, men våran prematura plutt har redan hunnit bli en månad <3
Första tiden innehöll oerhört mycket rutiner med sondmatning på schema var 3e timme och en bebis som själv inte visade sina behov så tydligt. Sen fick vi vidare vård i hemmet och hjälp med att få igång amningen så att vi kunde plocka bort sonden innan vi blev utskrivna. Han tappade mer än 10 % av födelsevikten så jag var stressad att han inte skulle gå upp som han skulle, men sen sonden togs bort har han ökat med 200 gram var tredje dag och ligger redan över sin kurva, så han har varit jätteduktig med att lära sig amma trots tidig entré.
Nu är han som vilken helt nyfödd bebis som helst, strax över 3 kg, och betydligt bestämdare med hur han vill ha det. Han ammar runt 12 gånger per dygn, lika ofta på nätterna som på dagarna, och vill helst vara nära hela tiden så jag bär mycket i sjal eller sitter med honom i famnen. Han sover i babynest mellan oss för att vi hela tiden ska kunna ha en hand på honom osv så han inte känner sig ensam.
Men överlag är han en väldigt nöjd bebis som bara skriker ordentligt när han är hungrig. Såklart en del gaser, så då blir han gnällig men magmassage/cykla med fötterna och ligga nära/tutta brukar lugna. Och hjälp att rapa regelbundet såklart.
Ni som fött vaginalt, var det någon av er som fick en bristning? Jag fick en grad 2 pga extremt snabbt utdrivningsskede, och nu 5 veckor senare så har det fortfarande inte läkt helt, några stygn i mellangården sitter fortfarande kvar (det är stygn som ska lossna sv sig själv). Hur har allt läkt för er?