PetiteCherie skrev 2019-03-09 14:46:00 följande:
Tror att det är pga att MVCformulären är utformade så att det står såhär: beräknat datum enligt sista mens och beräknat datum enligt ultraljud (vilken är rutinultraljudet dem går efter). Det är dem två datum dem går efter och det som syns i journalen. Men det är dateringen på rutinultraljudet som kommer vara din rätta beräknade datum. Fostren är oftast lika stora vid v19 när rul görs så därför kan man gå på den dateringen bättre än sista mens. Är inte ofta sista mens stämmer klockrent på dagen med det rutinultraljudets beräknade datum. Sen är nog största skillnaden för Dig om du är i v9 eller v10. Själva vården i dessa veckor är precis densamma och ingen skillnad görs beroende på vecka i så tidig graviditet. Om dem ska ändra datum i din journal måste dem ju ändra datum på beräknat enligt sista mens, och där vill nog ingen vara och klicka i och ändra. Men för den gravida känns det ju tufft att ?backa? dagar eller så. Däremot efter RUL när dateringen är uppdaterad och mer säker, så kan ju veckorna börja vara avgörande (mer än för en själv) med tanke på foster överlevnad, insatser man gör på v22 eller v23 osv osv. Och då är det beräknat enligt ultraljud som gäller. Inte sista mens. Svårt skriva så bra känner jag men försökte iaf. Mvh barnmorska
Detta är ju med andra ord ett jätte dumt systemfel då typ? För som för mig då blir ju ultraljuden fel, RUL hamnar ju för sent och KUB om jag hade tackat ja till det hade ju varit helt värdelöst eftersom nackspalten antagligen varit påväg bort i v.15...
Sen har jag upplevt att vården har avrit annorlunda. För det känns som dom bryr sig mer om man är längre fram även i tidig graviditet. När jag låg inne sist var det en tjej inne som var i början på vecka 10, jag enligt ultraljudsdatering var i lite mer än halva v.10 men enligt deras sista mens bara i knappt halva v.9 och hennes magsmärta tog dom på större allvar än min med motiveringen att ja du är ju väldigt nära v.12 då kan det ju vara något som behöver kollas upp om du får plötsligt ont. Medan min magsmärta fick svaret ja men du är ju bara i v.9 då kan man ha lite växtvärkk och misfallsrisken är ju fortfarande stor när man är såpass många veckor ifrån v.12..Så jag på det sättet känns det som stor ksillnad att vara närmre eller längre bort ifrån v.12 då ett eventuellt misfall tas som allvarligare om man är närmre än den som är längre ifrån. Trots att dateringsmässigt med ultraljud som är säkrare så var jag i situationen ovan närmre v.12...