Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

Bf September 2019

Daphodil skrev 2019-03-27 19:08:37 följande:

Har skrivit ner att jag kände "buffar" v 20 med ettan. Men minns att det började med mer obskyra fiskrörelser, och då var det kanske 1 eller max 2 veckor tidigare. Sent, iaf!

Ok, tack för svar! Försöker tänka att jag inte kommer känna rörelser förens v 20 för att inte bli besviken. Men just nu är mina milstolpar (v 6, vul, inskrivning, ul, v12, kub) snart slut, bara nästa vecka kvar då vi passerar tiden för förra missfallet. Men längre än så har jag nog inte vågat föreställa mig så nu har jag inga miltolpar, inga läkarbeösk eller besök hos bm, och rul först 6/5! Hoppas därför att rörelser + en riktig mage kommer innan dess...
  • Jojjans
    Mickaela_med_ck skrev 2019-03-28 06:56:09 följande:

När har alla RUL? Jag har den 15 April, är då I v 20+3. Känns inte det lite sent? Eller är det bara Jag som är otålig kanske..

6 maj, är då 19+5. Såååå lång tid kvar känns det som!
  • Jojjans
    sandaler88 skrev 2019-03-28 09:30:34 följande:

Hej :) Hoppas ingen har något emot att jag hoppar in här. Är egentligen beräknad till slutet på augusti, men kan lika gärna bli i september. Men (hoppas ingen i augustitråden läser här) den gruppen händer det inte så mycket i, inte så många som är så aktiva som ni är :) Är inne och läser här ofta iallafall. Jag är nu i 18+4 och har precis gjort RUL där allt såg bra ut! 

Välkommen <3
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-01 17:28:51 följande:

När tänker ni att ni ska börja handla?

Jag har inte handlat nåt och har inte ens tänkt tanken nu innan RUL! Vill se att allt är okej innan vi gör det och så är det bara jobbigt att ha allt hemma, MEN samtidigt blir det mkt pengar på en gång om man ska handla allt sedan.

Jag tänkte nog börja tänka på och titta på vagn efter RUL, kanske v 20 eller nåt sånt. Den brukar ju behöva beställas om man nu inte ska köpa begagnat. Är lite inne på begagnat, blir ändå så mkt pengar och man vill ju spara på miljön. 

Hur tänker ni kring vagn? Vet ni vad ni ska ha?

Babyskydd funderar jag på om man ska hyra, man har ju inte det så länge...

Skötbord är också svårt, tror vi kommer ha vårt i rummet, inte i badrummet, så behöver lite hyllor och sånt tänker jag.

Kläder och såna mindre saker har jag samlat på mig en del de senaste åren, redan innan vi började försöka bli gravida. Köper allt begagnat men vill gärna ha bra kvalité, bättre märken och mycket ull/silke, så har passat på när jag hittat.

Vagn tänker jag absolut köpa begagnat, som du säger så är det bättre för miljön och en stor kostnad. Tror (och hoppas) även att jag i de flesta fallen kommer kunna använda bärsjal.

Men alla stora inköp får vänta till efter RUL. Men det är såå långt kvar, en månad drygt, förstår inte hur jag slanga tiden att gå. Hoppas såå på rörelser innan dess! Men moderkakan sitter i framvägg och jag har inte fött barn tidigare. Men på onsdag ska jag iallafall på ett extrainsatt besök hos bm och hon lovade att vi skulle lyssna på hjärtat :)
  • Jojjans

Jag läser att många av er är rädda för förlossningen och vill ha planerade snitt.

Jag är helt tvärt om, en av sakerna jag längtat mest efter med att få barn är att få uppleva en vaginal förlossning. Jag tycker att det låter så otroligt mäktigt och jag är såå peppad! Finns fler som känner som jag?

• Jojjans
    Fruhs skrev 2019-04-01 19:30:14 följande:

Jag känner som du längtar till förlossningen???????? Jag älskar de! Folk tycker alltid att jag är konstig! Och denna gång blir de mer spännande! Vi väljer att inte ta reda på kön denna gång! Så ja ser verkligen fram emot de

Vad kul! Hur många förlossningar har du varit med om? Jag är så förväntansfull och läser och lyssnar på allt jag kan komma över. Längtar tills jag ska börja läsa förlossningsböcker och gå på föda utan rädsla-kura och gravidyoga osv.
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-04-01 19:37:13 följande:

Jag hade en så vansinnigt utdragen förlossning sist (typ 20 h från igångsättning) så jag är inte så peppad. Men förhoppningsvis går denna liite snabbare.

Förstår att det inte känns lika peppigt då. Men det lär nog förhoppningsvis gå fortare nästa gång. Jag tycker dock 20 timmar inte låter så farligt, men är nog orimligt optimistiskt inställd när det kommer till just förlossningar. Lyssnade igår på ett avsnitt av Förlossningspodden som handlade om en igångsättning som tog nästan 2,5 dygn (!!). Kanske blir det lättare om man är mer förberedd på att det kan ta tid.

Jag har alltid föreställt mig min förlossning på ett visst sätt, och har lite kontrollbehov. Men det har varit superlärorikt för mig att lyssna på olika poddar och behöva inse att det kan gå på så otroligt många olika sätt, och vara beredd på att man inr vet, så jag känner mig nyfiken och positivt inställd till vad som än händer.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-01 19:41:27 följande:

Jag går tyvärr inte ens välja denna gång då jag är snittad 2 ggr tidigare, så för mig var det förutbestämt med ett snitt.

Jag snittades de första ggn pga förlossningsrädsla. Är inte helt säker på hur jag skulle göra valet nu, idag, 10 resp 12 år senare, om jag kunde välja men jag tror nog jag skulle välja snitt ändå.

Som jag förstått det är det lite olika vad man ?får? efter flera snitt. Har hört om vissa som fött vaginalt efter flera snitt men det blir väl en viss ökad risk. Skönt att du inte behöver fundera på det eller kriga för det om du ändå inte vill föda vaginalt.
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-04-01 20:07:55 följande:

Alltså, det är det värsta jag varit med om.

Inser nu att mitt inlägg kunde uppfattas som lite förminskande mot din upplevelse. Förstår att det var hemskt och inget du vill uppleva igen. Hoppas det går lättare nästa gång!

Jag tror mer att jag är så fascinerad av förlossningar att inga skräckhistorier biter på mig, och mitt sätt att inte tappa den peppen är att se det positiva i alla förlossningsberättelser. Mitt svar var mer en fortsättning på mitt inlägg om förlossningspepp, än en kommentar på din upplevelse.
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-04-01 20:26:29 följande:

Ingen fara

Vad skönt att känna så, det är nog en styrka.

Ja jag hoppas det. Bara jag även är öppen för att det kan vara mycket jobbigare än jag föreställt mig så tror jag att det är bra att tänka positivt på det som ska ske, att det gör det enklare.
Svar på tråden Bf September 2019