Inlägg från: Jojjans |Visa alla inlägg
  • Jojjans

Bf September 2019

Anonym (chockad!) skrev 2019-03-23 22:22:08 följande:

Inväntar kallelse till rul. Hur långt innan besöket fick ni den?

Jag fick den i torsdags. Rul är i början av maj.. men tror det är väldigt olika beroende på vart man ska göra rul.
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-24 07:25:41 följande:

Trimester 2 Hej och hå! Nu har även jag kommit förbi trimester 1 och gick in i v.13 idag. Är nog den som ligger sist i gruppen med BF, vi har ju egentligen BF 5 oktober, men då jag ska snittas så kommer det bli någonstans mellan 23-30/9 och har kikat in i oktober gruppen några gånger. Där är man istället väldigt långt fram och har ingen att bolla tankar med, då dom bara diskuterar bokning utav KUB och inskrivning än så länge :P

I början på veckan var vi på ultraljud och fick se en bebis som mådde bra. Väldigt lugn det här ultraljudet låg och små vände sig bara. Tog även blodprov för NIPT så nu väntar vi med spänning på provsvaret från Karolinska. Har vi tur så kommer det denna veckan, annars får vi vänta en vecka till. 

Vi förväntar oss dock att få tillbaka ett normalsvar då bebis hade både näsben och smal nackspalt på runt 1mm vilket är en indikation på att det inte är en trisomi bebis. Får ju även veta kön med NIPT, har hitills inte haft någon känning alls om vad det kan vara. Så ska bli spännande att se vad som gömmer sig där inne.   

Så skönt strakt såg bra ut! Och jag är så avundsjuk på alla er som gör nipt och då säkert får veta kön, är sååå nyfiken :)

Angående trimestern så undrar jag varför alla sidor osv säger olika? I min app preglife så räknar dom andra trimestern från vecka 15...
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-24 08:05:15 följande:

Vi betalar för NIPT själva, då vi värderar ett säkrare svar för dom tusenlapparna än en sannolikhet som man får gratis. Att få ro i sinnet är så värt dom pengarna, för jag vet att jag inte hade fått ro med KUB, hade tänkt men tänk om dom mätte snett, tänk om man hamnar i gruppen där man skulle haft en annan siffra osv osv.Så att NIPT är 99.9% säkert för negativa svar ger mig mycket mer ro. 

Jag vet inte. Jag har också sett att preglife börjar vid vecka 15. Men preggers och preggo har nu från 13. Och 1177 samt obstretiska böcker för sjuksköterskor säger att trimester två börjar i v.13 när 12 fullgågna veckor är avklarade. Så jag litar mer på den oficiella infon från vården. 

Jo jag förstår att ni betalar själva. tycker inte riktigt det är värt pengarna just för fosterdiagnostiken men är avundsjuk på att ni på köpet får veta kön menar jag ;)

Ah! Har bara kollat preggers och 1177 och blivit förvirrad på att det sägs olika. Oavsett hur jag räknar är jag iallafall i trimestern två snart med all säkerhet då jag går in i vecka 15 på onsdag.
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-03-24 10:03:33 följande:

Paniken idag när jag gick på toa och hela toalettstolen var full av blod efteråt. "Lyckligtvis" bara hemorrojder...

Angående NIPT och könsbesked är jag också lite avundsjuk på er som fått veta. Är tacksam oavsett kön, men allra helst önskar jag mig en liten flicka till.

Usch så läskigt! Skönt att det ändå var något så pass ofarligt, om än lite obehagligt.
  • Jojjans

På tal om vad man får äta och inte äta, hur förhåller ni till olika nivåer av alkoholfritt? Räknas ju som alkoholfritt upp till 0,5%. Jag drack såna öl ibland i början av graviditeten men jag blir mer och mer nojig och köper nästan uteslutande 0,0% nu. Men hur noga kan det vara?

• Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-03-25 12:32:25 följande:

Det är ingen fara! Är det inte i Danmark det är okej att dricka typ 2 glas vin? Det har inte visat någon ökad risk. Tror alkohol med 0.5 % knappt är mätbart i blodet. Då är nog koffein (kaffe) värre för bebisen.....

Å har du nån källa på riskerna i danmark? Inte för att jag skulle våga dricka ett glas vin men blir nyfiken :)

Men då behöver jag inte vara så nojig iallafall, och definitivt inte ha dåligt samvete över att jag druckit 0,3% vid några tillfällen.
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-03-25 20:54:59 följande:

Ikväll känner jag mig liksom tacksam. Att ha kommit så långt att allt faktiskt pekar på att det kommer bli bäbis i september. Att det tog 8 jobbiga försök men ändå inte mer, vi fixade det utan utredningar. Verkligen inget fel att behöva hjälp för att bli gravid, men jag är tacksam att vi slapp den extra psykiska stressen det skulle innebära.

Det känns makalöst stort alltihop.

<3

En så härlig känsla. Minns inte exakt er historia, men jag har alltid sagt till alla som kämpat att när det väl blir er tur, när ni får er bebis, så kommer det kännas som att allt som hände ledde till att det blev precis som det skulle bli.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-26 11:29:10 följande:

Fick RUL tiden nu...den kommer vara i v 19+4 ...är inte det väldigt sent eller??

Tror inte det är några konstigheter alls. Vi fick tid 19+1 men efter KUB så tyckte dom at det skulle vara för tidigt (enligt mätning på KUB blir det 18+5), så dom ville absolut flytta fram det eftersom man enligt dem ser allt bäst då. Så nu har jag i 19+5 enligt mig (men 19+2 enligt mätning på KUB). Tydligen är det saker i hjärtat som är svårt att se innan dess som dom vill vänta in.

Jag är jättekluven. Å ena sidan vill jag ha så snart som möjligt för jag förstår inte hur jag ska stå ut i 6 (!) veckor till nästa ul (har ju redan varit på 4 stycken på 14 veckor). Men å andra sidan så är det ju skönt att ha det lite senare så man är säker på att dom kan se så mycket som möjligt osv.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-26 17:43:17 följande:

Ja jag vill ju att de ska se så mkt som möjligt såklart så blir nog bra då med v 19+4

Ja det låter perfekt. Dom ville lägga mitt på 19+4 också, men det var en söndag så fick bli 18+5 som är en måndag.
  • Jojjans

Jag är också så nyfiken på när rörelser ska komma! Ni ör ju många som är längre gångna än mig (14+0 idag) och dessutom har barn sen tidigare. Undrar när ni kände första rörelsen i FÖRSTA graviditeten? :)

Dessvärre har jag moderkakan i framvägg, men ganska högt upp så hon sa att den nog flyttar sig uppåt och kanske bakåti takt med att livmodern växer... antar att det kan påverka. Mem i övrigt är jag en sån som känner minsta lilla i min kropp väldigt tydligt. Känner ägglossningen osv och vilken sida jag har ägglossning ifrån tom.

Svar på tråden Bf September 2019