Anonym (Seppebebbe) skrev 2019-05-09 11:23:10 följande:
Hej alla! Jag undrar lite hur ni gjort med jobbet, har ni berättat om graviditeten än?
Jag är nu i v 24 och har inte berättat än, börjar dock få väldigt dåligt samvete för det. Men "problemet" är att jag är sjukskriven av annan anledning än graviditeten och har varit det sedan dagen innan min provanställning gick ut, jag hade bara tänkt vänta på fast anställning innan jag berättade men nu har jag som sagt inte ens träffat chefen på 9 v. Jag har bf i början på september och min arbetsplats är stängd för semester hela juli så tiden börjar bli ganska knapp.
Tycker ni att jag borde berätta om graviditeten för min arbetsgivare eller vänta tills jag kommer tillbaka? Jag har ju, som jag förstått det, ingen skyldighet att berätta tidigare än 2 månader innan bf men jag vill ju inte sätta chefen i skiten heller. Tyvärr vet jag inte än när jag blir frisk från den åkomma jag är sjukskriven för och kan återgå till jobbet.
Tacksam för lite råd!
Vill tipsa om att kolla igenom ditt avtal, jag upptäckte när jag tittade igenom mitt att jag enligt det ska berätta 3 månader innan planerad ledighet istället för de 2 månader som lagen annars säger. För mig gjorde det ingenting eftersom jag fick ett bra tillfälle att berätta långt innan.
Känner du att du inte vill berätta än? Jag tycker du ska utgå helt ifrån vad du själv känner, inte att vara schysst. Kanske värt att fundera på om ryktet kan nå arbetsgivaren innan du själv berättar, för isf kanske det är mer angeläget att berätta om det känns viktigt att få berätta själv.