Bf September 2019
Absolut. Fel av mig att uttrycka mig som om att det är "fel" att inte betala för NIPT, men menade att om man själv betalar för KUB, så är steget mot NIPT inte lika stort som om man fick KUB gratis. Förstår du hur jag menar? Skulle jag ändå betala, skulle jag välja den bästa metoden om så var möjligt.
Allt kan ändå gå fel vägen, friskt barn i magen, men sen händer något under förlossningen eller senare i livet. I vår familj har förekomsten av kromosomavvikelser förekommit, så vi (jag) vill vara helt säker på den fronten, men allt kan hända ändå.
Dock är det så överlag, att folk skyller på att de ej har råd med vissa saker, men sanningen är ibland att man bara inte tycker det är värt det. Vill man verkligen och summan ej är orimlig, går det. En vän skippade NIPT trots att det hade varit väldigt bra "de hade inte råd" sedan två veckor senare köpte de en ny TV på REAN "den kosta bara 13 900 kr". Barnet hade en trisomi och dog efter förlossningen. Efter det har jag lite taggarna utåt mot den typen av människor. Särskilt eftersom de grät ut överallt att de minsann är fattiga och bara överklassen har råd. Brutit med denne nu, inte pga detta, men på det sättet. Jag hoppas de har kvar sin TV....
Dock gäller det ju inte alla!! Det vill jag poängtera. Men efter detta, så har jag fått ett annat perspektiv på vissa saker. Nåväl. Tror alla härinne längtar efter sitt/sina barn och vill hen allt gott. Så jag ber om ursäkt om jag förolämpade någon, var inte alls min mening!
Jag tror verkligen inte du menar att någon här inne är dum eller snål, ville bara vara en motpol så att ingen känner att dom gör fel som inte väljer KUB. Tycker du resonerar helt rimligt utifrån dina erfarenheter och känslor.
För min egen del handlar det nog mycket om den förlust jag barn med om iom mitt sena missfall. Tror jag liksom accepterat att man inte kan kontrollera allt, och att försöka ha 100% kontroll har bara gjort mig stressad. Så jag försöker hålla det på en nivå som känns lagom för mig.