Inlägg från: Håkan på Öland |Visa alla inlägg
  • Håkan på Öland

Koka eller ugnsbaka julskinkan (i ugnspåse)?

Jag kanske är den enda i Sverige som inte köper färdigkokt julskinka utan jag brukar tillaga den själv. Men vad tycker du blir bäst - att koka den eller ugnsbaka den i ugnspåse i låg temperatur ca 100 grader?

Vill ha en riktigt god smakrik och "mjäll" dvs INTE seg skinka. Fett är inget som skrämmer mig.  Skrattande

• Svar på tråden Koka eller ugnsbaka julskinkan (i ugnspåse)?
  • Håkan på Öland
    Erla skrev 2018-12-23 12:16:33 följande:

Vi har precis rimmat färdigt vår och stoppade in den i ugnen i morse. Det blir ugnsbakat för vår del. Vi har dock aldrig provat att koka :) vi kör bara folie runt vår, i 175 grader. Tycker det har blivit nice tidigare år så är väl mest att vi inte känt behovet av att testa något annat :P

Mamma körde alltid med aluminiumfolie och en köttermometer och den blev riktigt riktigt bra.
  • Håkan på Öland
    MammAmma skrev 2018-12-23 12:27:25 följande:

Jag gillar inte kokt skinka - varken färdig eller som man kokar själv - det är inget jag är uppväxt med. Utan brukar köpa färdigrimmad, som jag sen bara kör i ugnen i ugnspåse på 100° (en timme/kg).

Varken jag eller mamma har någonsin kokt skinkan utan vi har alltid kört ugnsbakad. Enda skillnaden mellan mig och mamma var att hon körde folie runt omkring och körde den i 175 grader medans jag kör ugnspåse och 100 grader.
Svar på tråden Koka eller ugnsbaka julskinkan (i ugnspåse)?