Doftljuset skrev 2019-02-07 09:10:21 följande:
Du är så bra så att du vet det :) Min lutealfas är lika trots att dom lika dagarna varierat. Jag tror kanske rosenroten varit bra men sen var jag väldigt stressad o rasade i vikt förra året, efter en lång sjukskrivning och där jag börjat se efter kropp o själ igen har nog också gjort kroppen glad..
Har du sökt hjälp för din menscykel(?), ibland kan gyn hjälpa till lista ut lite runt det hela och med tabeller komma på hur det bör ska se ut.
Känner igen mig i att jag nästan kan bli irriterad för appen säger nåt som man själv känner - fast nej sådär kan det inte bli eller det ska va den dagen.
Vet du, tror som du, många har nog mycket mer problem med körteln än vad sjukvården orkar utreda. Bara en osämja så kan mycket i kroppen bli fel, Jag har gjort två såna tester, för jag tjatat mig till det. Märker du några resultat av din egna utvärdering?
oshark skrev 2019-02-06 22:58:41 följande:
Jag förstår vad du menar. Min cykel efter p-pillerstopp har varit lite hej-kom-och-hjälp-mig. Fick tursamt nog ÄL ganska snabbt så första cykeln var 33 dagar, sen blev det 29, sen 27, sen 43(!). Då tog jag rosenrot och fick en cykel på 29 dagar igen och nu sitter jag på CD25 och vetefasen vad som händer. FF hävdar ÄL på CD25 men jag är ytterst skeptisk och tror snarare att det kommer bli runt CD32 igen (som i 43-dagarscykeln) trots rosenrot. Men jag har börjat en självutredning om sköldkörtelbesvär (då sjukvården inte vill hjälpa mig eftersom jag ligger inom referensvärdet för TSH i Sverige) och hoppas jag kommer kunna ta mig ur det här. För 43-dagarscykler är definitivt inte normalt.
Jag skulle initialt vara optimistisk till att cykeln förkortats om jag var du - så länge lutealfasen är densamma. Sen kan hu definitivt en endometriosundersökning vara bra, men att cykeln gått från 38 till 33 dagar borde ju betyda (om man tittar på vad som är normalt) att du har gjort något bra som gör det lättare för din kropp att ägglossa!D
För ca 8 år sen när jag hade p-pilleruppehåll i två år hade jag en ganska regelbunden cykel om ca 42 dagar. Då gick jag till gyn för att utesluta PCO/S och han sa att jag inte hade några tecken på det. Sen träffade jag min man och gick tillbaka på p-piller och tänkte inte mer på det.
Nu när jag slutade med p-piller igen för att bli gravid så trodde jag först att min cykel verkade bli normal eftersom den blev kortare för varje cykel med tidigare ÄL och längre lutealfas. Sen kom 43-dagarscykeln och jag insåg att det nog var kört - jag var tillbaka på mitt "vanliga". På CD32 när jag ännu inte fått ÄL (eftersom den kom på kvällen) ringde jag gyn och fick tid för VUL. Men när jag kom dit då så hade jag ju redan ägglossat, så hon sa att jag inte skulle oroa mig för att jag har jättefina äggstockar som kommit igång ordentligt efter pillerstoppet. Jag sa att jag ändå var orolig för min cykel var för lång, och då sa hon bara "kom tillbaka om ett år om inget hänt". Kul.
Efter mycket Googlande diagnostiserade jag mig själv med östrogendominans först (möter i princip alla symptom) och därigenom började jag läsa på om hypotyreos - eller subklinisk hypotyreos som jag tror att jag har - då östrogendominans ofta hör ihop med en underfunktion i sköldkörteln. Gick och gjorde ett fertilitetstest hos Werlabs där jag såg att mitt östrogenvärde verkade ok, AMH är toppen, FSH ok, LH lite för högt jämfört med FSH, men framförallt att mitt TSH är för högt. Vill man bli gravid ska man ha ett TSH på uunder 2,0, men svenska sjukvården har ett referensvärde på 4,0, så jag som ligger på 3,2 blir inte behandlad.
Jag har dock fått tid för ett till besök om några veckor då jag ska få testa TSH igen. Jag vill dock testa TPO-ak också (antikroppar som inte ska finnas i blodet med gör det om man har sköldkörtelbesvär som är autoimmuna) men min läkare sa att det gör de inte om man inte har ett för högt TSH. Så i dagsläget har jag inte ändrat mina vanor något (förutom att jag tar en massa kosttillskott som är bra för mig, men det har jag gjort sen augusti) då jag inte vill förvränga mitt blodprov.
Om jag när jag går nästa gång får ett likadant test (dvs inom ramen men egentligen för högt) kommer jag gå till Werlabs igen och göra deras stora sköldkörteltest där man även mäter antikroppar. Är antikropparna för höga kommer jag gå till gyn och försöka kräva behandling även fast det inte gått ett år baserat på att mina cykler är för långa. Ser antikropparna bra ut kommer jag köra en-två månader där jag exkluderar gluten, mejeriprodukter, spannmål och tillsatt socker och sen gå och göra Werlabs lilla sköldkörteltest igen. Har det inte blivit bättre då får jag söka hjälp av en privat gynekolog eller fertilitetsexpert.