oshark skrev 2019-03-07 15:16:32 följande:
Jag var hos gyn i tisdags och hon konstaterade att jag inte haft ÄL och att det inte är på gång alls. Hon sa "du har inte PCO/S men" (känns som jag alltid får den) och att jag är multifollikulär just nu. Hon kunde räkna 15 små outvecklade folliklar.
Eftersom jag var på CD52 och nada var på g skrev hon ut både Primolut för att skapa en bortfallsblödning och Letrozol om jag vill använda det för att stimulera ägglossning. Har börjat med Primoluten igår men ska prata med min man om hur vi ska göra med Letrozolen. Jag har ju trots allt haft ÄL själv fem gånger sen augusti och risken med Letrozol när man är multifollikulär är att för många ägg mognar och att man då får sexförbud.
Känner mig lite lugnad av att jag har en back-up plan och så men känns ju tråkigt att kroppen bara blivit värre och värre.
Hej!
Vad innebär det att man är multifollikulär?
Jag var hos gyn i torsdags, en privat, på grund av att vi försökt att bli gravida i typ ett år utan att lyckas. Vi har skickat in papper till landstinget för att få hjälp, men känner att vi inte klarar av att vänta på att de ska höra av sig och därför vände vi oss till en privat klinik.
Via ultraljud kunde hon konstatera att jag hade ägglossning just där och då, på höger äggstock. Förra månaden hade jag ingen ägglossning (brukar använda teststickor). Hon kunde se små blåsor på höger äggstock. Hon pratade om PCOS, men det lät inte som att hon trodde att jag hade det eftersom jag har mens regelbundet varje månad och inte har mycket hårväxt eller är överviktig.
Hon sa också att det är normalt att man har blåsor på äggstockarna - "dom ligger där och mognar" sa hon. Vet inte om hon sa så bara för att lugna mig när jag satt där med tårar fulla ögonen.
Sa dom något till dig om hur man kan veta exakt om man har pcos? Är det via blodprov?
Tanken var att vi skulle göra blodprov + lämna spermaprov. Men efter ultraljudet sa hon bara att "vi gör inget mer idag, jag tror att du blir gravid den här månaden". Kändes ju inte jättekul eftersom vi på riktigt är nojiga och mår dåligt över barnlösheten. Hon sa att hon i så fall vill göra blodprov nästa månad, när det går över till höger äggstock igen.
Oj, vad långt det blev här nu. Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite.
Önskar dig lycka till :)