• Anonym (anonym)

hon tänker ta ensamvårdnad

min flickvänn har tappat känslorna för mig och lämnat mig. och igår fick jag ett samtal där hon tänker vägra gemensam vårdnad och eventuellt vägra låta mig skriva på faderskapet . av den anledning att hon gick igenom ett sånt krig med sitt ex med deras barn . 

Jag har ett fast jobb,är utbildad ,skötsam osv 

Jag har läst och googlat om andra i denna situationen och man blir mörkrädd.

Hon tänker försöka ta ifrån barnet sin pappa . och jag vill vara med på allt

Jag har följt med på varenda koll,möte osv med glädje. Jag har betalat alla grejer, barnvagn,skötbord m.m som vi ställde hos hennes föräldrar under tiden jag tänkte tapetsera om barn rummet .  Vi är inte skrivna på samma adress. utan hon hos sina föräldrar om det spelar någon roll. 

Jag känner mig helt uppriven. Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden hon tänker ta ensamvårdnad
  • Anonym (Hm)
    tobbe01 skrev 2018-12-17 04:44:57 följande:

I min värld så kan ingen förälder "ta" ensam vårdnad om inte båda parter är överens. Finns en pappa som vill vara förälder så har han också rättigheter. En del kvinnor (korkade) har svårt att förstå det.

Fast din värld är inte verkligheten.

Är mamman ogift så har hon ensam vårdnad, och hon bestämmer själv om hon ska fortsätta ha det.

Pappan måste annars stämma henne.

Så är det.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Hm) skrev 2018-12-17 14:04:19 följande:
    Fast din värld är inte verkligheten.

Är mamman ogift så har hon ensam vårdnad, och hon bestämmer själv om hon ska fortsätta ha det.

Pappan måste annars stämma henne.

Så är det.
    Så är det i princip idag, men lagstiftaren arbetar på en förändring som kommer att innebära gemensam vårdnad från start. 

Gemensam vårdnad är också det som generellt sett är bäst för barnet.
  • Mimosa86
    Anonym (PappaBarn) skrev 2018-12-17 16:48:52 följande:

Så är det i princip idag, men lagstiftaren arbetar på en förändring som kommer att innebära gemensam vårdnad från start. 

Fast ett spädbarn ska inte vara separerad från mamman första året. Det finns adekvat forskning som stödjer det och ligger till grund för lagstiftningen. Delad vårdnad absolut, men BARNET måste vara redo för det. Och det brukar amn bedöma är efter ett år. Det måste ändå utgå ifrån barnets bästa. Får inte glömma att barn och moder redan har starka band innan barnet föds. Barnet kan mammans dagsrytm, känner hennes röst och hennes hjärtljud, känner lukt av hennes mjölk. Detta är band som inte kan trollas bort. Fokus ska vara på barnets behov av sina föräldrar, inte föräldrarnas behov av barnet.
  • Anonym (Gift?)

Tja kanske dags att gå tillbaka till tiden då man gifte sig innan man skaffade barn. Finns liksom en poäng med det.

• Anonym (PappaBarn)
    Mimosa86 skrev 2018-12-17 21:18:49 följande:
    Fast ett spädbarn ska inte vara separerad från mamman första året. Det finns adekvat forskning som stödjer det och ligger till grund för lagstiftningen. Delad vårdnad absolut, men BARNET måste vara redo för det. Och det brukar amn bedöma är efter ett år. Det måste ändå utgå ifrån barnets bästa. Får inte glömma att barn och moder redan har starka band innan barnet föds. Barnet kan mammans dagsrytm, känner hennes röst och hennes hjärtljud, känner lukt av hennes mjölk. Detta är band som inte kan trollas bort. Fokus ska vara på barnets behov av sina föräldrar, inte föräldrarnas behov av barnet.
    Visst vi kan prata forskning, och vi kan prata barnets bästa områden som ofta hanteras vårdslöst. 

Mimosa86 berätta vad du bygger dina teser på som lagstiftaren tydligen har helt missat, jag är också nyfiken på vad du tror "barnets bästa" är och vad det handlar om.
  • Tow2Mater
    Anonym (PappaBarn) skrev 2018-12-17 16:48:52 följande:

Provade googla, men hittar inget. Vet du var man kan hitta info? Det låter bra om de skulle kunna ändra det.
  • Anonym (PappaBarn)
    Tow2Mater skrev 2018-12-17 21:46:37 följande:
    Provade googla, men hittar inget. Vet du var man kan hitta info? Det låter bra om de skulle kunna ändra det.
    Tänkte du på vart lagstiftningen är på väg eller att gemensam vårdnad är bäst för barnen?
  • Anonym (PappaBarn)
    Tow2Mater skrev 2018-12-17 21:46:37 följande:
    Tänkte du på vart lagstiftningen är på väg eller att gemensam vårdnad är bäst för barnen?
  • Tow2Mater
    Anonym (PappaBarn) skrev 2018-12-17 22:05:18 följande:
    Detta: "lagstiftaren arbetar på en förändring som kommer att innebära gemensam vårdnad från start. "
  • Anonym (PappaBarn)
    Tow2Mater skrev 2018-12-17 22:47:06 följande:
    Detta: "lagstiftaren arbetar på en förändring som kommer att innebära gemensam vårdnad från start. "
    Sök på lagrådet och i riksdagensarkiv
Svar på tråden hon tänker ta ensamvårdnad