Ignoramus skrev 2018-12-15 16:41:14 följande:
Haha på tal om att gå vidare från formuleringar man inte gillar så kan du ju släppa "blod på sina händer" nu.
Och ni är ju bra dumma ibland, ni som retar upp er på feminister. Igår pratade jag med tre av varandra oberoende svenska män, enskilt, vid olika tillfällen. De sa - helt på tal om ingenting, vi diskuterade alltså inte överhuvudtaget - följande:
1) du får förresten gärna säga till mig när det jag skriver inte är tillräckligt inkluderande eller när det blir för normativt, jag behöver bli mycket bättre på det!
2) det är så fint att våra barn får växa upp med sånt här (påkostad reklam med kvinnliga fotbollsproffs). När vi var små var det ju OTÄNKBART, det hade aldrig hänt! Och jag blir så irriterad på de som säger att det är "för mycket" nu! NEJ det är det inte!! Så länge man reagerar på det så är det tvärtom för lite, för det betyder att man inte exponerats för det tillräckligt för att man ska tolka det som något helt normalt.
3) (ok, här diskuterade vi faktiskt klasskillnader) precis som att jag i egenskap av man inte kan ifrågasätta hur en kvinna upplever förtryck, så kan jag inte säga att du har fel i klassfrågan. Jag vet att du har rätt men när det är ens verklighet glömmer man ibland att den inte ser likadan ut för alla.
Det här är respektfulla, reflekterande, inkännande, sympatiska män som förstår/börjar förstå att de har varit sjukt priviligeriade. Det krävs inte så jävla mycket. Och de blir betydligt bättre människor än familjelivstrollen som surar över en formulering i flera veckor och måste spy galla och kallar en kritisk blick för manshat.
hobbe inte kalle skrev 2018-12-15 17:05:05 följande:
Betyder det att du tar tillbaka att "alla män har blod på sina händer"? Jag har inga problem att släppa det, men trodde du fortfarande stod för det?
Vad gäller dina 3 exempel så kan du alltså sträcka dig till att de "börjar förstå att de varit sjukt privilierade". Det räcker alltså inte på långa vägar för att vara okej. De har ju bara förstått att de inget förstått.
Helt ärligt. Hur svårt tror du det är för mig att inse att jag är priviligierad? Om man pluggar och arbetar hårt i flera decennier så ger det resultat. Det är rättvist och vilken kvinna som helst kan göra det bättre än mig. Jag är inte priviligierad för att jag är man. Jag är det för att jag jobbat hårt för att bli det. Detsamma gäller priviligierade kvinnor. Skiljelinjen går inte mellan kvinnor och män. Den går mellan de som vill uppnå något och de som tror det kommer sparvar flygande.
Mår du lite extra bra när du kallar mig familjelivstroll? Så gör inte jag. Jag respekterar dina åsikter, men delar dem verkligen inte. Jag är intresserad av hur vänsterfeminister tänker. Jag hoppas du kommer inse att världen är mer komplex än 2 kön där den ena är god och den andre ond.
Troll ljuger alltid. Troll är såna som kritiserar vänsterfeminism på forum.
Kränkt man är en som kritiserar vänsterfeminism, kränkta män är emot jämlikhet för att de är rädda att förlora sina privilegier. Troll & kränkta män röstar på SD och/eller är medlem i nordfront.
Det existerar alltså ingen riktig kritik mot vänsterfeminism.
"
Jag är inte priviligierad för att jag är man"
du missade punkt 3, ideologin säger att Ignoramus har tolkningsföreträde som inte kan ifrågasättas och ideologin säger att du är priviligerad för att du är man. Dina privilegier är ofta på kvinnors bekostnad tack vara patriarkatet.
Säger du emot är du ett troll.
What I Learned In My Women's Studies Classes - Quillette
The theoretical backbone of women?s studies is grounded in three main conjectures: that of the patriarchy, intersectional oppression, and social constructionism.
None of these contentions can be proven or falsified.
[...]
So, if you?re not finding oppression: look harder. The unfortunate consequence of this theory is that oppression will be found everywhere - even where it doesn?t exist.
Finally, the last theory my classes were predicated on is "social constructionism." According to this theory, everything we can observe, such as gender differences, are because people have "constructed" them. Culture matters.
[...]
We were also taught that our personal experiences were forms of knowledge, "lived experience." This is why discussions that began with students rhapsodizing on feminist theory often devolved into emotional overindulgence. Class discussions trend towards group-therapy sessions. In fact, this is why my syllabi have often employed disclaimers telling students that "what is said in the classroom, stays in the classroom."
quillette.com/2016/08/26/what-i-learned-in-my-womens-studies-classes/