Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Feminister: kan en svensk man göra rätt

gagga är moderator skrev 2018-12-13 22:17:43 följande:

Vad är felet huvudproblemet med en svensk man enligt feminismen? Jo, att han är en svensk man. Det är fel. I alla lägen. Det är själva utgångspunkten. Agendan sätts utifrån detta. Man gör en analys av den den svenske mannen och gör denne till normen för vad som är ett brott mot mänskligheten.

Normen för vad som är fel uppdateras ständigt så att den alltid träffar den svenske mannen. Därmed spelar det ingen roll hur mannen anstränger sig för att göra rätt. Iom att mannen gör "rätt" så blir det automatiskt fel när definitionen uppdateras.

Finns det nån feminist som ej inte håller med? Förklara isåfall hur en svensk man ska agera idag för att bli accepterad av feministerna.

Det beror på vilken feminism du syftar på , liberalfeminister har ungefär samma värderingar som många antifeminister men vill du bli accepterad av vänsterfeminism/postmodern intersektionalitets feminism som är en ideologi som påminner om religion får man spela med i det ideologiska spelet och låtsas som att vi föds som ett blankt blad, att alla (vita) män har ett medfött privilegium och att maskulinitet är är som ondska.
    Om du är en sån man som alltid har otur med kvinnor och anser att det är alla andras fel (kvinnor väljer badboys) så kan du alltid alliera dej med vänsterfeminister och hata på män du också.

What I Learned In My Women?s Studies Classes - Quillette
    quillette.com/2016/08/26/what-i-learned-in-my-womens-studies-classes/
    The New Evolution Deniers - Quillette
    quillette.com/2018/11/30/the-new-evolution-deniers/
    The Grievance Studies Scandal: Five Academics Respond | Quillette
    quillette.com/2018/10/01/the-grievance-studies-scandal-five-academics-respond/
    Så tar genusideologin över svenska universitet by Ivar Arpi ? Kickstarter
    www.kickstarter.com/projects/1506708889/sa-tar-genusideologin-over-svenska-universitet
  • KlunsSmurfen
    FDFMGA skrev 2018-12-15 11:23:11 följande:
    Hm, är det vanligt med den kvinnosynen och den argumentationsförmågan bland er så kallade allmänborgerliga väljare som lobbafr för ett samarbete med SD.

Vi har ju för övrigt någon radikaliserad sd.are i riksdagens konstitutionsutskott som också har synpunkter på kvinnor.

"

"DN kunde under torsdagen berätta att riksdagsledamoten Jonas Millard (SD) skapat kontot SinX på internetforumet Flashback. Kontot har i över ett decennium publicerat kvinnoförnedrande innehåll, bland annat inlägg som tipsar om och uppmuntrar till våldtäkt"

man kan vara kritisk mot vänsterfeminism utan att vara en SD:are med skev kvinnosyn.
  • KlunsSmurfen
    Kusinen skrev 2018-12-15 11:38:14 följande:

"Brott mot mänskligheten" är ett definierat brott i i ternationella brottsmålsdomstolen. Vanliga svenska män (eller vanliga män och kvinnor av annan nationalitet) begår normalt sett inte detta mycket grova brott.

Om du har nåfot emot några specifika individer eller en politisk rörelse ska du givetbis debattera det men håll dig till begrepp som har med saken att göra, och lägg inte in andra betydelser i vedertagna begrepp.

Eller menar du på fullt allvar att många svenska feminister påstått att svenska män i gemen begår brott mot mänskligheten?

I så fall, visa belägg för detta och diskutera dessa specifika uttalanden, annars använd andra ord för att bättre beskriva det du faktiskt menar.

De kanske inte säger det rätt ut men enligt den intersektionella identitetspolitiken har män en kollektiv skuld.
  • KlunsSmurfen
    Scoops skrev 2018-12-15 12:20:41 följande:

Har du någon gång på riktigt mött den typen av "feminist" du beskriver?

Jag är feminist och har aldrig träffat någon sådan. Aldrig. Jag tror att det är någon slags Web-bigfoot som bara existerar som påhittad motpart i trådarna på flashback..

Det går förresten inte att svara på din fråga, för den är formulerad all over the place. Kan du vara mer konkret? Vad vill du ha svar på egentligen?

www.familjeliv.se/forum/thread/79268214-varfor-ar-man-sa-lattkrankta/1/nick/79268475
  • KlunsSmurfen
    KlunsSmurfen skrev 2018-12-15 12:06:10 följande:
    Det beror på vilken feminism du syftar på , liberalfeminister har ungefär samma värderingar som många antifeminister men vill du bli accepterad av vänsterfeminism/postmodern intersektionalitets feminism som är en ideologi som påminner om religion får man spela med i det ideologiska spelet och låtsas som att vi föds som ett blankt blad, att alla (vita) män har ett medfött privilegium och att maskulinitet är är som ondska.
    Om du är en sån man som alltid har otur med kvinnor och anser att det är alla andras fel (kvinnor väljer badboys) så kan du alltid alliera dej med vänsterfeminister och hata på män du också.

What I Learned In My Women?s Studies Classes - Quillette
    The New Evolution Deniers - Quillette
    quillette.com/2018/11/30/the-new-evolution-deniers/
    The Grievance Studies Scandal: Five Academics Respond | Quillette
    quillette.com/2018/10/01/the-grievance-studies-scandal-five-academics-respond/
    Så tar genusideologin över svenska universitet by Ivar Arpi ? Kickstarter
    www.kickstarter.com/projects/1506708889/sa-tar-genusideologin-over-svenska-universitet
    Kusinen skrev 2018-12-15 12:53:56 följande:
    Så de flesta svenska feminister anser att svenska nu levande män (som individer) har begått brott mot mänskligheten som tex nazismens brott under 40talet, genom nån slags kollektiv skuld som har med könsorganet/könsidentiteten att göra? Men kvinnor har ingen sådan skuld för de brott mot mänskligjeten som kvinnor begått?

Tycker att det låter som att läsa in väl mycket. Har aldrig stött på liknande tankegångar förut.
    "Så de flesta svenska feminister anser att svenska nu levande män"
    skrev jag "de flesta"?

"Men kvinnor har ingen sådan skuld för de brott mot mänskligjeten som kvinnor begått? "
    jo, om kvinnan är vit så har hon skuld för de brott som andra med samma hudfärg gjort.
    Ignoramus skrev 2018-10-26 17:35:36 följande:

För att vissa av de typiskt manliga beteendena är värda att förakta?

Haha! Så svarta har det så bra ställt så nu och har inte alls någon anledning att säga att vita fortfarande behandlar dem illa 2018? Förlåt men då lever du under en sten. Rasismen försvann inte direkt med slaveriet. Sen tycker jag såklart inte att man ska behandla varandra illa ändå, men att peka på en problematik som finns inom en grupp (oavsett om det är sexism eller rasism eller något annat) är ju inte ett försök att skada någon, det är ju tvärtom menat att lyfta fram problemet i ljuset så att man kan göra något åt det!

Men det är ett bra exempel, och jag skäms över att inte ha tagit upp det tidigare. Här är vita män och kvinnor en grupp som förtrycker POC. Och även om jag naturligtvis inte springer omkring på stan och ropar skällsord till POC, så tillhör jag ändå den priviligerade gruppen. Det är rimligt att POC kallar vita för rasister. Det är inte rimligt att vi kallar dem för skällsord, för vi som grupp har redan så otroligt mycket blod på våra händer att skammen inte räcker till.

Så ja, jag och flera med mig har personligen varit med om ett väldigt uttalat svenneförakt som instinktivt känns kränkande och osant eftersom det finns tydliga rasister i det här landet och jag (verkligen) inte är en av dem. Hur kan de sitta där och dra alla svenskar över en kam? Varför inte lägga fokuset på de som faktiskt är rasister? När den första indignationen/försvarsreflexen har lagt sig och man har möjlighet att reflektera över situationen så inser man hur löjligt det är.

Dessa människor har förmodligen blivit utsatta för rasism eller exotism mer eller mindre dagligen genom hela livet. Allt ifrån hemska ord till mer "välmenta "men var kommer du ifrån... *egentligen*?" Alltifrån blickar i smyg till hot till diskriminering till saker som jag inte ens kan föreställa mig eftersom de inte existerar i min vardag som vit. Precis som kvinnors problem inte existerar i er vardag. Vi utgår ifrån oss själva och tror att alla har ungefär samma förutsättningar och blir bemötta på ungefär samma sätt, men så är det verkligen inte. Jag förstår att de är svinförbanmade. Jag förstår att de är less och frustrerade och säkert ledsna. Och det är fullt rimligt att de är det, för vi behandlar dem hela tiden ibland lite sämre och ibland mycket sämre, för normen är kritvit.

Man får lägga sin kränkthet åt sidan och fundera på varför de säger såhär? Varför sa de just jävla svennar och snackade skit om oss? Och när man har gjort det så i ser man att det beror på att vita har betett sig som skit mot dem hela livet. Inte jag personligen, men tillräckligt många för att det ska smälta ihop till en gröt. Jag vet själv att det här fenomenet existerar. Antingen surar jag för att de väljer att hantera sitt förtryck på "samma sätt" och "ge igen" (fast igen, bara i ord, vita har ju fortfarande All makt) istället för att vara the bigger person, eller så vänder jag mig till det egentliga problemet. Vi. Vita. Det är våra led som behöver get their act together.

Man kan inte bli arg på hunden som hugger efter människor som bara vill den väl, man kan bli arg på de andra människorna som slog och sparkade den så mycket att den blev rädd till att börja med.

www.familjeliv.se/forum/thread/79129201-vad-kan-kvinnor-gora-for-att-inte-bli-valdtagna/73

• KlunsSmurfen
    Kusinen skrev 2018-12-15 12:58:59 följande:

Och även om någon skulle propagera för kollektiv skuld förklarar det inte det ts skriver om att svenska män är norm för vad som är brott mot mänskligheten? Om ts verkligen menar brott mot mänskligheten förstår jag inte hur hen tänker? Att internationella brottsmålsdomstolen skulle definiera vad detta brott innehåller med svenska män som norm för detta brott?

Jag tror att ts menar något annat när hen skriver "brott mot mäsnkligheten" och därför tycker jag att det är bättre att använda andra ord som bättre beskriver vad som avses.

Kusinen skrev 2018-12-15 12:58:59 följande:

Mänskliga rättigheter - Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) - Uppsala universitet

Våld mot kvinnor definieras i dag som en allvarlig kränkning av kvinnors mänskliga rättigheter och har lyfts fram som ett allvarligt samhällsproblem som kräver både omfattande stödåtgärder till våldsutsatta och förebyggande åtgärder. Denna utveckling har även inneburit en utvidgad tolkning av de olika rättigheterna till att även omfatta kränkningar av kvinnors mänskliga rättigheter. Exempelvis definieras våld mot kvinnor i form av våldtäkt i krig som en kränkning av rätten till frihet från tortyr och som ett krigsbrott.

nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/mans-vald-mot-kvinnor-ett-globalt-perspektiv/manskliga-rattigheter/

Roks seminarium i Almedalen den 3 Juli 2014

Roks seminarium i Almedalen den 3 Juli 2014
    Kvinnohatet - mäns våld mot kvinnor

6:17 (7:40)
    De nordiska ländernas stora problem med mäns våld mot kvinnor har att göra med den ökande jämställdheten.
    De flesta kvinnor i Sverige och väldigt jämställda länder ute på arbetsmarknaden och många har också icke traditionella jobb.
    Nivån av sexuella trakasserier av kvinnliga höga chefer har ökat och ligger långt över det europeiska genomsnittet.
    Jämställdheten menar de på FRA, de försöker i alla fall göra en tolkning, den här jämställdheten leder alltså också till förändrade könsroller i hemmet.
    och enligt det resonemanget så blir männen så stressade av det så att dom försöker få tillbaka sina privilegier med hot och våld.
    [...]
    Kan man tänka sig att män använder sexuellt våld som en krigstrategistrategi för att slå tillbaka kvinnors frigörelse kamp i länder med högre grad av jämställdhet? ja eller nej
    - ja i allra högsta grad.
    - ja
    - nej
    - ja.

01:36:00
    Min slutsats är att vi skulle tjäna på det om vi rev ner alla maktstrukturer vi har idag och byggde upp något alldeles nytt.

• KlunsSmurfen
    Kusinen skrev 2018-12-15 16:09:59 följande:
    Jag tycker alltid att diskussioner blir bättre och i tressantare om man är konkret, oavsett vem som diskuterar och vad ämnet är. Jag antar att du inte tar brist på protester i en tråd som jag inte läst som belägg för vad jag tycker och tänker utöver det som jag skrivit här?

Som sagt ogillar jag anvöndadet av begreppet " brott mot mänskligheten" i trådstarten. Ts är naturligtvis fri att dislutera att hen anser att det enligt svenska feminister är fel i alla lägen att vara svensk man. Jag bara ogillar hans användaden av begreppet " brott mot mänskligheten". Jag tycker att det är ett märkligt påstående att svenska män skulle vara norm för definitionen av det mycket grova brottet "brott mot mänskligheten". Han kunde enligt mig formulerat sig på ett bättre sätt. Och det handlar inte om svepande anklagelse utan bland annat om att hans inlägg blir svårt att förstå.
    "brott mot mänskligheten", beror ju på hur man använder orden. Läste du #13?
    Våld mot kvinnor är ett brott mot mänskliga rättigheter, vänsterfeminister anser att "mäns våld mot kvinnor" ingår i mansnormen/maskulinitets normer. "#inteAllaMän ju" men radikalfeminister hävdar ändå att det är en konsekvens av allt kvinnoförakt män är skyldiga till, om man också ger män en kollektiv skuld.

• KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-15 16:41:14 följande:

Haha på tal om att gå vidare från formuleringar man inte gillar så kan du ju släppa "blod på sina händer" nu.

Och ni är ju bra dumma ibland, ni som retar upp er på feminister. Igår pratade jag med tre av varandra oberoende svenska män, enskilt, vid olika tillfällen. De sa - helt på tal om ingenting, vi diskuterade alltså inte överhuvudtaget - följande:

1) du får förresten gärna säga till mig när det jag skriver inte är tillräckligt inkluderande eller när det blir för normativt, jag behöver bli mycket bättre på det!

2) det är så fint att våra barn får växa upp med sånt här (påkostad reklam med kvinnliga fotbollsproffs). När vi var små var det ju OTÄNKBART, det hade aldrig hänt! Och jag blir så irriterad på de som säger att det är "för mycket" nu! NEJ det är det inte!! Så länge man reagerar på det så är det tvärtom för lite, för det betyder att man inte exponerats för det tillräckligt för att man ska tolka det som något helt normalt.

3) (ok, här diskuterade vi faktiskt klasskillnader) precis som att jag i egenskap av man inte kan ifrågasätta hur en kvinna upplever förtryck, så kan jag inte säga att du har fel i klassfrågan. Jag vet att du har rätt men när det är ens verklighet glömmer man ibland att den inte ser likadan ut för alla.

Det här är respektfulla, reflekterande, inkännande, sympatiska män som förstår/börjar förstå att de har varit sjukt priviligeriade. Det krävs inte så jävla mycket. Och de blir betydligt bättre människor än familjelivstrollen som surar över en formulering i flera veckor och måste spy galla och kallar en kritisk blick för manshat.

kritisk blick?
    Det är skillnad på "vanlig" feminism & manshatisk radikalfeminism, det stinker mansförakt, fördomar och ideologi om dina inlägg.

• KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-15 16:41:14 följande:

Haha på tal om att gå vidare från formuleringar man inte gillar så kan du ju släppa "blod på sina händer" nu.

Och ni är ju bra dumma ibland, ni som retar upp er på feminister. Igår pratade jag med tre av varandra oberoende svenska män, enskilt, vid olika tillfällen. De sa - helt på tal om ingenting, vi diskuterade alltså inte överhuvudtaget - följande:

1) du får förresten gärna säga till mig när det jag skriver inte är tillräckligt inkluderande eller när det blir för normativt, jag behöver bli mycket bättre på det!

2) det är så fint att våra barn får växa upp med sånt här (påkostad reklam med kvinnliga fotbollsproffs). När vi var små var det ju OTÄNKBART, det hade aldrig hänt! Och jag blir så irriterad på de som säger att det är "för mycket" nu! NEJ det är det inte!! Så länge man reagerar på det så är det tvärtom för lite, för det betyder att man inte exponerats för det tillräckligt för att man ska tolka det som något helt normalt.

3) (ok, här diskuterade vi faktiskt klasskillnader) precis som att jag i egenskap av man inte kan ifrågasätta hur en kvinna upplever förtryck, så kan jag inte säga att du har fel i klassfrågan. Jag vet att du har rätt men när det är ens verklighet glömmer man ibland att den inte ser likadan ut för alla.

Det här är respektfulla, reflekterande, inkännande, sympatiska män som förstår/börjar förstå att de har varit sjukt priviligeriade. Det krävs inte så jävla mycket. Och de blir betydligt bättre människor än familjelivstrollen som surar över en formulering i flera veckor och måste spy galla och kallar en kritisk blick för manshat.

hobbe inte kalle skrev 2018-12-15 17:05:05 följande:
    Betyder det att du tar tillbaka att "alla män har blod på sina händer"? Jag har inga problem att släppa det, men trodde du fortfarande stod för det?

Vad gäller dina 3 exempel så kan du alltså sträcka dig till att de "börjar förstå att de varit sjukt privilierade". Det räcker alltså inte på långa vägar för att vara okej. De har ju bara förstått att de inget förstått.

Helt ärligt. Hur svårt tror du det är för mig att inse att jag är priviligierad? Om man pluggar och arbetar hårt i flera decennier så ger det resultat. Det är rättvist och vilken kvinna som helst kan göra det bättre än mig. Jag är inte priviligierad för att jag är man. Jag är det för att jag jobbat hårt för att bli det. Detsamma gäller priviligierade kvinnor. Skiljelinjen går inte mellan kvinnor och män. Den går mellan de som vill uppnå något och de som tror det kommer sparvar flygande.

Mår du lite extra bra när du kallar mig familjelivstroll? Så gör inte jag. Jag respekterar dina åsikter, men delar dem verkligen inte. Jag är intresserad av hur vänsterfeminister tänker. Jag hoppas du kommer inse att världen är mer komplex än 2 kön där den ena är god och den andre ond.
    Troll ljuger alltid. Troll är såna som kritiserar vänsterfeminism på forum.
    Kränkt man är en som kritiserar vänsterfeminism, kränkta män är emot jämlikhet för att de är rädda att förlora sina privilegier. Troll & kränkta män röstar på SD och/eller är medlem i nordfront.
    Det existerar alltså ingen riktig kritik mot vänsterfeminism.

"Jag är inte priviligierad för att jag är man"
    du missade punkt 3, ideologin säger att Ignoramus har tolkningsföreträde som inte kan ifrågasättas och ideologin säger att du är priviligerad för att du är man. Dina privilegier är ofta på kvinnors bekostnad tack vara patriarkatet.
    Säger du emot är du ett troll.

What I Learned In My Women's Studies Classes - Quillette

The theoretical backbone of women?s studies is grounded in three main conjectures: that of the patriarchy, intersectional oppression, and social constructionism.

None of these contentions can be proven or falsified.

[...]

So, if you?re not finding oppression: look harder.  The unfortunate consequence of this theory is that oppression will be found everywhere - even where it doesn?t exist.

Finally, the last theory my classes were predicated on is "social constructionism." According to this theory, everything we can observe, such as gender differences, are because people have "constructed" them. Culture matters.

[...]

We were also taught that our personal experiences were forms of knowledge, "lived experience." This is why discussions that began with students rhapsodizing on feminist theory often devolved into emotional overindulgence. Class discussions trend towards group-therapy sessions. In fact, this is why my syllabi have often employed disclaimers telling students that "what is said in the classroom, stays in the classroom."

• KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-15 22:13:11 följande:

Hehe vi kan ta oss i arslet men du respekterar våra åsikter? "Ok"

För att svara på din fråga så: bli mer medveten. Varför är inte varannan statsminister kvinna? Varför handlar inte varannan film om en kvinna? (det här har blivit MYCKET bättre bara de senaste 5-10 åren, men hur många var det när vi växte upp?) Varför är inte varannan regissör kvinna? Varför finns det i princip inga kvinnor i spelvärlden (välsigne Naughty dog!)? Det handlar ju jättemycket om reprensentation. Om du syns så finns du. Om du har sett någon annan som är som du göra något av värde, så kanske du också kan göra det.

Säg ifrån när du hör någon säga något nedvärderande om kvinnor. Öppna ögonen för orättvisor! Börja läs kvinnliga författare! Lyssna på kvinnliga musiker! Se serier med mestadels kvinnliga karaktärer (som inte är snygga), skapade av andra kvinnor! Som sagt, det borde ju vara 50/50 men i regel är det inte det utan alla exponeras för män, eftersom samhället utgår ifrån mansnormen.

hobbe inte kalle skrev 2018-12-15 16:50:00 följande:

Ettproblem är alla som tror att värden är ett nollsummespel. Om man inte fattar att man kan nå utväxling på 10, 100 eller 1000 gånger genom att samarbeta så måste man vara en idiot.

Feminismens grundtanke om allas lika möjligheter är totalt bortglömd inom vänsterfeminismen.

Feminism handlar framförallt om att unga tjejer ska ta dessa möjligheter. Det är där utmaningen ligger och jag stöttar den helhjärtat.

Men vänsterfeministerna kan ärligt talat ta sig i arset. Ni är feminismens största motståndare.

Du verkar inbilla dej att du kan sätta krav på män hur som helst, läs mer kvinnliga författare mm och så har vi den:
    "Säg ifrån när du hör någon säga något nedvärderande om kvinnor."
    Vilket jäkla hyckleri. Börja med att städa ditt eget hus
    Ignoramus skrev 2018-10-13 13:16:31 följande:

Jag har ett jättebra förslag, som är det enda kvinnorna kan göra! Abortera alla manliga foster! Resten får männen själva ta hand om.

www.familjeliv.se/forum/thread/79129201-vad-kan-kvinnor-gora-for-att-inte-bli-valdtagna/23

Jag har svårt att avgöra om du är mobbare/översittare som gömmer dig bakom feminism eller bara en vanlig vänsterfeminist.
    Ignoramus skrev 2018-10-15 15:07:05 följande:

Det är för att vi inte behöver ha med er i diskussionen. Vi behöver inte höra "undvik män med våldtäktsvibbar" eller "alla har ett ansvar". Det första är för dumt för att ens kommentera vidare, och det andra är ett väldigt skadligt synsätt. Det "ni" (män) behöver göra är att sätta er ner, hålla tyst, och lyssna på hur "vi" (kvinnor) upplever det och vilka lösningar "vi" efterfrågar. Vi vill inte ha en diskussion, framförallt inte en som ni försöker vinna till varje pris.

Ni har aldrig försökt visa intresse eller försökt förstå i den här tråden. Ni har uteslutande försökt ge oss tips som skulle innebära en inskränkning av vår frihet och att vi tog på oss en del av skulden på det inträffade. Vilket vi vägrar eftersom det tvärtom enable:ar våldtäktskulturen.

Olika grupper har olika tolkningsföreträde. Vita ska lyssna när svarta berättar om sina rasismupplevelser. De rika ska lyssna när de fattiga berättar om klasskillnader. Och män ska lyssna när kvinnor berättar om våldtäkter. Ja, det kan vara pissjobbigt att som grupp bli kritiserad när man på ett individuellt plan ser sig själv som oskyldig. Men man är ändå en del av den förtryckande gruppen, vare sig man har en passiv eller aktiv roll. Och det är jobbigt att bli kallad för priviligerad när man inte känner sig som det. Men kom över det!! Du blir förhoppningsvis en bättre människa.

www.familjeliv.se/forum/thread/79129201-vad-kan-kvinnor-gora-for-att-inte-bli-valdtagna/46
    kollektiv skuld.

Svar på tråden Feminister: kan en svensk man göra rätt