Inlägg från: Anonym (Mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mor)

Jag vill att han byter jobb.

gbg123 skrev 2018-12-09 23:05:38 följande:

Tack för era svar och åsikter! Det känns bra att några förstår mig.

Till saken hör att han har ett barn från en tidigare relation. Barnet bor hos oss en vecka i månaden, ofta mindre. Han verkar inte vilja ha barnet mer heller och säger att han mår dåligt över att gå hemma med ett barn så långa perioder, (alltså sju dagar!) då han hela tiden vill vara igång och har många bollar i luften men blir begränsad av barnet. Han har därför inte heller tagit ut några pappadagar. Detta gör att jag får en känsla av att han använder sitt jobb som en slags verklighetsflykt. Han får liksom "semester hemifrån" och kan släppa allt ansvar. Hans förra partner har med glädje tagit på sig hela ansvaret över deras barn, jag är rädd att han tror det ska bli likadant med oss.

Det är han som är den drivande i skaffa barn diskussionen.

Det låter ju som att din magkänsla är rätt baserad på hans tidigare barn. Jag hade varit mycket tveksam till att skaffa barn under de förutsättningarna. Inte så kul att få dra hela lasset själv när man har en partner.
  • Anonym (Mor)
    Robert 832 skrev 2018-12-09 23:08:31 följande:

Nej, du är inte konstig. Det är tämligen normalt att en kvinna vill att mannen ska anpassa sitt liv efter henne. Gjort det själv ett par ggr men dragit en hård linje gällande arbete och karriär.

Fast det här låter mer som att mannen vill att barn ich kvinna ska anpassa sig helt efter hans behov.

Om du inte hängt med i utvecklingen så har ju även kvinnor nuförtiden jobb och karriär.
  • Anonym (Mor)
    Robert 832 skrev 2018-12-13 12:05:35 följande:

Vilket ju är alldeles fantastiskt för då kan hon ju lämna om han inte passar?

Ja. Eller redan från början ställa egna krav och inte gå med på att skaffa barn under de förutsättningarna så blir det minst jobbigt för alla inblandade. Inte minst barnet som under dessa förutsättningar skulle få en helt frånvarande far.
  • Anonym (Mor)
    Robert 832 skrev 2018-12-13 12:25:24 följande:

Jo, fast vi vet inget om förutsättningarna. Hade ts man redan jobbet när de träffades? Då kanske hon inte skulle ha givit sig in i en relation alls som inte lever upp till hennes förväntningar. Hade ts kunnat anpassa sitt liv för att hennes man begärt det?

Det handlar om att mannen vill ha barn. Ska man skaffa barn så får man vara beredd att ta hand om det. Det handlar inte om en anpassning till partnern utan att man förstår innebörden av ett barn och är beredd att bidra med SIN del av det extra arbete som ett barn innebär för båda föräldrarna.

Kvinnor som får barn är naturligtvis också vara tvungna att anpassa sina liv till det. Oavsett hur förutsättningarna ser ut innan man har barn.
  • Anonym (Mor)
    Tow2Mater skrev 2018-12-13 22:59:02 följande:

Beror ju också lite på vad "jobbar på sjön" betyder; har man lagt 5 univeritetsår på t ex en sjökaptensutbildnng kanske det inte är bara att hitta ett jobb i land, medan om det handlar om att jobba i baren på ett kryssningsfartyg är det betydigt lättare att hitta ett nytt jobb i land.

Nja, om han har en universitetsutbildning så är det snarare lättare att byta arbete inom sin egen bransch till en annan typ av tjänst som innebär mindre tid borta från hemmet, troligtvis tom ett bättre/mer välbetalt arbete där den typen av utbildning och erfarenhet är meriterande.

Från Chalmers sjökaptenutbildning:

?Med flera års yrkeserfarenhet av livet till sjöss är du också attraktiv för arbeten i land, exempelvis inom hamnverksamhet, på rederikontor, sjöfartsmyndigheter eller sjöfartsutbildning. Utbildningens bredd med stora delar ledarskap, ekonomi och grundläggande juridik öppnar dörrar till yrken även utanför sjöfartsområdet?.
Svar på tråden Jag vill att han byter jobb.