KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 21:00:58 följande:
"använda hjärnan och hjärnans placticietet "
men om tjejers hjärna mognar lite tidigare har de ju lite mer hjärna att använda i skolan, du tycker inte att det verkar vara lite väl förenklat att skylla skillnaderna på maskulinitetsideal?
"Det här är resultatet av inget som har med biologi och medfödda egenskaper att göra och kan förstås utifrån genusvetenskap."
Helt säker på att killars förmåga att skylla ifrån sej inte är något biologiskt och måste motarbetas?
[...]
Det första man ska känna tilll om forskning är att den precis som statistik kan missbrukas när amatörer ska tolka den och välja ut de bitar som bäst passar deras förställningsvärld. Det märks att du inte förstår det du läser för om du hade gjort det hade du inte varit så kategorisk.
[...]
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det...
Det finns skolor som fått det att fungera bättre genom att förändra undervisningen så det handlar inte om amatörtolkad statistik. Jag har länkat till det innan på FL så det kan ju vara så att jag ändå har lite koll på vad jag skriver om.
Boys' Literacy
www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/boysliteracy.html"När det gäller ADHD är ställlda diagnoser fler hos gruppen pojkar, men huruvuda det finns könsskillnader i förekomsten råder det stor oenighet om"
Jag skrev "ADHD"drag, det har varit en väldig över diagnostisering så statistiken visar bara vilka som fått diagnosen på papper och inte vilka som verkligen har den.
"Men Pippi har inte "blivit slängt"
Jag har ju nyss länkat till artikeln.
Genusdagis slängde alla böcker om Pippi och Emil
- "Du får inte könsbestämma barnen. Vi säger hen", sade min kollega, berättar Anna.
Detta märktes även när Anna skulle läsa böcker för barnen. Personalen hade tagit Tipp-Ex och strukit över alla "han" och "hon" och i stället skrivit dit ett "hen".
Detta skulle dock inte vara nog.
- En dag när vi rensade bland leksakerna slängde mina kollegor alla Emil- och Pippiböcker. Jag tyckte att det var onödigt att slänga böcker och frågade varför, säger Anna.
Svaret hon fick var att det inte fanns några könsneutrala personer i böckerna. Bokhyllorna på förskolan har nu i stället fyllts med barnböcker med teman som transsexualitet och homosexualitet, berättar Anna.
www.varldenidag.se/nyheter/genusdagis-slangde-alla-bocker-om-pippi-och-emil
/reprid!Mox9LCNwAyhygNeVenhjIw/
jag har rätt sjuk humor men inte ens jag tycker att det där är kul.
Som jag skrev innan, för över 60% av barn med könsdysfori går det över i vuxen ålder och det kommer att öka om man ska undvika att könsbestämma barn så de får välja själva som de får på vissa dagis.
Man hamnar obönhörligen här, att man måste sitta och svara varför på innehåll man aldrig lyft.
Jag har inte skyllt några skillnader på maskulinitetsideal.
Vem har sagt att "otur" automatiskt innebär att skylla ifrån sig? För att kunna uttala sig om det får man undersöka vad olika personer kan lägga in i begreppet otur. Otur att få cancer? Slutsatsen kan lika gärna vara att det inte är pojkarna som inte tar ansvar utan att det är att flickorna som är för hårda mot sig själva när de inte lyckas. Skillnader har hittats, men man vet inte riktigt vad de står för.
Visst och då faller argumentet att ADHD(drag) främst är ett problem bland pojkar.
Hur utbildning organiseras på individ-, klassrums-, skol- och kommunnivå och hur gruppen pojkar respektive gruppen flickor svarar på olika förhållanden är också del av genusvetenskapen så jag ser ingen motsättning.
Det finns ingen forskning som tyder på att fler vuxna skulle hamna i könsdysfori pga att barn "får välja själva som de får på vissa dagis". Könsdysfori är ju väldigt ovanligt, men ökar i hela världen:
http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2017/02/Kraftig-okning-av-konsdysfori-bland-barn-och-unga/
En mycket trolig orsak till att antalet remisser ökat mer nyligen i Sverige är att 2013 ströks kravet på sterilisering för den som ville byta juridiskt kön. Det finns ingen empirisk koppling till ökningen och något som sker på "dagis". Du kan vara lugn för framtiden även om du ser en flicka på förskolan I cowboyhatt och en kille i strasshalsband.