Inlägg från: Ignoramus |Visa alla inlägg
  • Ignoramus

Varför är män så lättkränkta?

Och om det hade påverkat männen negativt sen så hade det varit ett problem. Nu får de ju mer välbetalda jobb än kvinnorna, trots att kvinnorna har högre betyg och har vidareutbildat sig längre.

oanonym skrev 2018-12-08 13:18:57 följande:

Det har även gjorts undersökningar att tjejer får bättre betyg än killar, fastän de presterat lika bra. Det finns en struktur att killar som är duktig i skolan är plugghästar, medans tjejer som är duktig i skolan helt enkelt är duktig i skolan.

De flesta religioner har dålig kvinnosyn, vissa är till och med kvinnoförnedrande. Ändå så kritiserar kvinnor inte detta i så stor utsträckning som de borde. (förutom kristendomen, den går bra att kritiseras, fastän den är relativt ofarlig i Sverige).

• Ignoramus

Jag tycker inte att det du skriver är riktigt sant. Jag tror det är vida känt att mobbningsmetoderna skiljer sig åt, och att det är lika vanligt från båda håll.

Jo, men de studierna visar också att kvinnorna får uppsöka sjukhus för sina skador BETYDLIGT oftare. Våld är alltid förkastligt, men det finns ju ändå nån sorts graderingsskala att ta hänsyn till. Det är inte "våld som våld". En lavett kan inte jämföras med att slå någon besinningslöst till blodiga slamsor.

Men ja, det talas inte tillräckligt om kvinnors våld mot män, det håller jag med om. Varför? För det är tabubelagt och skamligt att bli slagen av en kvinna. Varför? För att män ska "vara" tuffare och tåligare. Varför? För att vi har en destruktiv mansnorm som säger det.

Om undersökningen stämmer så var det såklart ett väldigt märkligt beslut. Inom restaurangbranschen stämmer det säkert att det är hyfsat jämnt. Men inte överallt annars.

misil skrev 2018-12-08 11:13:17 följande:

Enligt mig har du en väldigt förvrängd verklighetsbild som underblåses av feminister.

Tjejer/kvinnor mobbar lika ofta som killar/män men tjejer/kvinnors mobbning tar sig oftast andra uttryck som är mer psykisk än fysisk t,ex med utfrysning,spridande av falska rykten och skitsnackande bakom ryggen på andra tjejer för att på så sätt degradera personen.Men normen i samhället är att sprida tänket att det är nästan bara killar som mobbar medans endast några få tjejer gör detta.

Det finns över 200 studier som visar att det är lika vanligt förekommande med kvinnlig förövare när det gäller relationsvåld som män.Men normen i samhället är att endast prata om mäns våld mot kvinnor och förneka kvinnors våld mot män.

Kvinnor är lika ofta otrogna som män.Men normen i samhället är att sprida tänket att det är mest män som är otrogna.

Förövrigt är det intressant att Hotell och restaurangfacket har gjort två undersökningar där deras medlemmar har fått frågor om sexuella trakasserier på arbetsplatsen,den första som gjordes visade att manliga medlemmar hade utsatts lika ofta som sina kvinnliga medlemmar,men eftersom den inte passade in i HRFs alltmer feministiska inriktning så gjorde man en ny undersökning som släpptes för ett par år sedan med en skillnad,den här gången fick endast kvinnliga medlemmar ingå i undersökningen dvs killar/män som ovälkommet blir tafsade på av tjejer/kvinnor är ett icke problem,det finns t.o.m feminister som menar att killar/män ska vara tacksamma för detta.

Detta enögda fokus och förnekande av verkligheten leder inte till ett jämställt samhälle utan ett ojämställt samhälle,detta tänk försvaras med att det råder s.k patriarkala maktstrukturer som gynnar män där man endast pekar på hur det ser ut på den yttersta toppen,men vägrar att se alla män som lever i botten.Sanningen är att både män och kvinnor har både fördelar och nackdelar i det samhälle vi lever i,men att dessa tar sig olika uttryck. 

• Ignoramus

Detta!!!

nihka skrev 2018-12-08 14:16:51 följande:

I den här tråden medverkar personer som sagt sig vara män och lyfter hur sorgligt kvinnor och andra män kan uppföra sig och att de som män får klä skott för kvinnors fördomar och vad andra män gör.Samtidigt har jag förstahandsupplevelser från dessa individer på cybershot, -våld och -trakasserier av både sexuell och ickesexuell art.Insiktslösheten är frapperande.

• Ignoramus

Okej, men det har som sagt gjorts ett norskt test där de i text beskrev en karriärists agerande och beteende för provgruppen. Exakt samma ord, enda skillnaden var att de döpt karriäristen till Hanna i ena och Hans i andra beskrivningen.

75% av männen gillade Hans, 24% gillade Hanna.

Så ja, naturligtvis blir de inte behandlade som pestsmittade och naturligtvis finns det också män som respekterar dem, men man verkar ändå värdera kvinnor och män olika enbart pga könet.

Nej okej, då får du en annan förklaring: att kvinnor inte är lika villiga som män att ingå i en relation med någon som enbart är ute efter deras pengar.

Den demokratiske pratkvarnen skrev 2018-12-08 17:59:45 följande:

Köper inte din förklaring överhuvudtaget. Samhället kryllar av framgångsrika kvinnor. Vill man tjäna bra med pengar är det bara fantasin som sätter gränserna. Vill man gnälla så kan man göra det och då kommer man bli både gnällig och fattig. Du väljer själv.

Det där snacket om driven yrkeskvinna köper jag inte överhuvudtaget. Drivna yrkeskvinnor åtnjuter en smått otrolig respekt, framförallt bland likasinnade män.

• Ignoramus

Att män mår dåligt har ingenting att göra med feminismen. Lite provocerande att skylla mäns psykiska ohälsa på feminister, när vi tvärtom vill att män ska få mycket bättre möjligheter att komma i kontakt med sina känslor (och även kunna förmedla dem verbalt).

Ja, men kvinnor blir också psykiskt misshandlade av män, och det är dessutom vanligare. Men ja, givetvis inte ok åt något håll.

Den demokratiske pratkvarnen skrev 2018-12-08 18:30:36 följande:

Det talas heller inte om den psykiska misshandeln. Fysiska skador läker ju till en viss gräns. Men de psykoska kan förstöra ett helt liv. Vi ser också att det är männen som mår psykiskt absolut sämst i vårt samhälle. Feminismens manshat gör tyvärr mer skada än nytta i alla avseenden.

• Ignoramus

Jag tror inte det. Vi hade kunnat använda tillhyggen för att orsaka skada, men vi gör det inte.

Ok men ta fenomenet med incels då. Där har vi en grupp män som blir förbittrade på kvinnor för att de inte får ligga trots att de tycker sig ha rätt till det, bara för att andra får. Och istället för att leta efter anledningen hos sig själv så vänds det till ett hat mot kvinnosläktet. Varför finns det inte en motsvarande kvinnlig gruppering?

Ja precis, du har använt det i ett nedsättande syfte. För att det tydligen är en kvinnlig egenskap att kasta dåligt, och då är det negativt. Det är precis det här jag menar med ett undermedvetet kvinnoförakt.

Den demokratiske pratkvarnen skrev 2018-12-08 18:19:58 följande:

Varför inte bara köpa den mest sannolika förklaringen? Om kvinnor varit fysiskt starkare än män så hade det varit kvinnan som stått för de flesta morden. Bara för att du älskar att prata om strukturer som inte finns så betyder det inte att allt kan förklaras med dessa.

Kan du då inte bara erkänna att den dominerande strukturen är att inte köra upp flaskor i redlösa kvinnors underliv? Att det finns avarter som gör detta iallafall har ingenting att göra med vem som leker med dockor på dagis.

Nä, jag har aldrig ifrågasatt om en kvinnlig polis kan sitt jobb. Varför skulle jag det? Snarare tvärtom. En kvinna som väljer att bli polis är förmodligen väldigt bra på sitt jobb.

Ja, kärring kan ha varit ett ord jag i min ungdom använt i nedsättande syfte gentemot andra män. Män kastar ju generellt bättre än kvinnor p.g.a av fysisk styrka. Så är det ju bara.

Finns både män och kvinnor som blir elaka och insisterande i olika sammanhang. Varför göra det till en masfråga?

Nej tycker inte min dotter var fjantig när hon gillade Bieber.

Det är inte min sak att säga ifrån när andra uppför sig illa. Du tycker ju själv inte det är nåt fel när kvinnor förtalar män på tjejträffar, så varför begär du att jag ska säga ifrån om någon kallar en annan man för kärring?

Exemplen du tar upp är ingenting som jag skulle drömma om att säga idag, men jag kan för mitt liv inte se att det skulle vara kvinnorhat. Dåligt beteende kan man ha utan att hata kvinnor för det.

• Ignoramus

Hehe meningen om mental koma livet ut var det bästa jag hört på hela veckan.

nihka skrev 2018-12-08 19:20:39 följande:

Och det spelar ingen roll hur många hundra gånger den här typen av element kastas ut av upprätthållningen, så krälar man tillbaka.

Det finns en vanföreställning där om att kvinnor är emotionella och irrationella stackars varelser som dras till dåliga män och att snälla män blir utan kvinnor.

The warped logic blir då att riktiga douchebags tror att kvinnor vänder dem ryggen för att kvinnor inte dras till snälla killar.  

Wake up skulle ju vara så enormt plågsamt att man väljer att leva i mental koma livet ut.

Som svar på TS fråga: Dessa män som inte verkar ha så mycket kontakt med kvinnor söker sig till ett kvinnodominerat forum och släpper ut sina agressioner. Det går till och med så långt ibland att de startar trådar och kräver svar på varför kvinnor (radikalfeminister förstås) har gaddad ihop sig mot dem så de inte får sex på krogen om de inte håller inne med vad de tycker.

Som sagt, wake up skulle ju vara så enormt plågsamt att man väljer att leva i mental koma livet ut.

• Ignoramus

Ok om kvinnoföraktet jag pratar om bara är påhittat, varför värderas då manliga egenskaper och intressen som något positivt, och kvinnliga som något negativt.

Barbie - töntigt

Actionman - coolt, det hör man ju på namnet

Hästar - töntigt

Fotboll - coolt (jag älskar fotboll men kom igen, det ÄR ju töntigt att hela världen kretsar kring en liten boll och domsluten kring den. Hur jävla coolt är det inte att få ett djur som väger ett halvt ton att följa minsta vink?! SJUKT mycket coolare)

Sluta (insert valfritt verb) som en jävla kärring!!! - sjukt töntigt

Var en man, bit ihop! - coolt

Twilight - töntigt

CS - coolt

Ska börja introducera några nya, uppdaterade varianter tror jag bestämt.

Argumentera som en man - att argumentera irrationellt och aggressivt utan att lyssna på vad den andra säger

Spela fotboll som en man - snurra runt tio varv på marken och hålla sig för ansiktet när man nästan blev träffad på benet

Inte alla män! - ... fast definitivt du.

Fyll gärna på med fler!

• Ignoramus

Nej det tror jag inte heller, och det har jag aldrig påstått heller ;)

den demokratiske professorn skrev 2018-12-08 20:08:45 följande:

Att det skulle vara vanligare att kvinnor misshandlar män psykiskt tror jag inte ett dugg på. Kanske enligt någon tillrättalagd undersökning för sådana finns det massor av, men knappast i verkligheten.

• Ignoramus

Har sällan sett män så uppriktigt engagerade i en fråga som när Peder Fredricson hade fräckheten att vinna jerringpriset två år i rad. Många höll ju nästan på att gå under av orättvisan, trots att det var resultatet av en demokratisk röstning...

oanonym skrev 2018-12-08 20:22:15 följande:

Bara för att du har dessa åsikter, att vissa saker är töntig, betyder inte att alla andra har det.

• Ignoramus

Jaha. Din argumentationsteknik lämnar minst sagt lite att önska den med. Är det så svårt att hålla isär din c-uppsats och familjelivs forum? Snälla försöka i alla fall, innan vi utvecklar artros i tummarna av allt febrilt scrollande.

Jag sa att kvinnor får uppsöka sjukvård för sina skador BETYDLIGT oftare än män. BETYDLIGT. Om du tycker att jag ringaktade er utsatthet genom att koka ner det till en lavett, så tycker jag du ringaktar vår utsatthet genom att säga misshandel som misshandel. Det finns grader i helvetet. Det är skillnad på en svidande kind och att få sina tänder utslagna, även om ingen borde få uppleva något utav det.

KlunsSmurfen skrev 2018-12-10 09:54:23 följande:

Du är väldigt bra på att minimera saker så fort det handlar om något (vissa) kvinnor gör, om du vill att jag ska ta dina inlägg seriöst så vill jag ha en bra förklaring till varför du förminskar mäns utsatthet och jämför det med en lavett och samtidigt påstår att det är tabubelagt och skamligt att bli slagen av en kvinna. Patetiskt.

Jag kan ju alltid analysera det ur genusperspektiv, det är strukturellt mansförakt. Du och din feminism är en bidragande orsak till:Women Can Be as Violent as Men - Quadrant Online

quadrant.org.au/magazine/2018/09/women-can-violent-men/

Intimate partner abuse of men:

www.ecu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0007/685276/10_Tilbrook_Final-Report.pdf

A Review of Research on Women?s Use of Violence With Male Intimate Partners

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2968709/

Domestic Violence and Abuse in Intimate Relationship from Public Health Perspective

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4768593/

• Ignoramus

Nej, de förväntas inte tåla mer för att de är män. Men kvinnor sparkar uppåt medan män sparkar nedåt. En man kan bli utsatt för manshat på nätet och sedan gå till ett jobb där han tjänar mer trots mindre utbildning, där hans åsikt värderas högre bara för att han är man, han kan åka hem från jobbet utan att behöva oroa sig för att bli våldtagen eller hotad av en kvinna, osv.

Ja, en vit kan också bli utsatt för rasism i västvärlden. Men aldrig på samma strukturella vis som en svart. Därför är det inte samma sak att ropa rasistisk smörja efter en vit som efter en svart.

Thereisthat skrev 2018-12-10 13:37:25 följande:

Något jag förundras över är att i synnerhet extremfeminister ofta påpekar att män är lättkränkta. När man dock ger exempel på kvinnor som spytt ut sitt manshat och jämför det med hat mot kvinnor så hör man ofta att "det inte är samma sak". Vad man menar är alltså att män ska förväntas tåla mer än kvinnor och stå mer rakryggade än kvinnor när de blir angripna. Varför har ni såna förväntningar på män om de nu är så lättkränkta som ni säger?

Svar på tråden Varför är män så lättkränkta?