Inlägg från: Glad81 |Visa alla inlägg
  • Glad81

BF augusti 2019 - stannar på FL

[quote=79320759][quote-nick]Arfen skrev 2018-12-29 22:15:16 följande:[/quote-nick]Exakt så - orkar inte göra något kul med barnen - försöker lite men halvhjärtat... Vill inte berätta för dem än, men kommer inte klara att hålla det hemligt så himla länge om jag ska må så här. Ska göra tidigt vul nästa fredag. Kanske berättar efter det, om allt ser bra ut... Hur gammalt/gamla är ditt/dina barn?

Mina andra barn är 17, 15, 6 och 15 månader. Denna graviditet var inte planerad, så det har varit en jobbig period. Men nu är vi överens om att behålla. Jag har väl sagt från början att abort kan jag inte göra, men min man var tvungen att ha lite längre tid på sig att smälta det hela och vänja sig vid tanken. Känns oftast bra nu men man får lite tankar ibland om man verkligen kommer orka de här. Jag fick dom äldsta tätt och det är ju ganska kämpigt en period när dom är små. Jag har blivit väldigt bortskämd med min 6 och 1 åring. Så roligt att få sladdis och inte ha barnen så tätt. Men nu blir det 1 år och 10 månader emellan så det är ju ganska tätt.

Känner likadant med att berätta för barnen. Mår man såhär dåligt vill man ju berätta så dom får en förklaring. Och jag vet att jag kommer må såhär tills jag iaf har gått 12 veckor. Hur gamla är dina barn?

• Glad81
    Hoppasnu123 skrev 2018-12-28 23:58:57 följande:

Vi använde julen till att berätta för våra familjer . V 10 idag. Mitt största bekymmer är hunger och kontinuerligt matintag, annars tilltar illamåendet! Jag brukar glömma bort att äta i vanliga fall, så hungerkänslan är lite ny för mig.. vilket visar dig på vågen med.. köpte mammabyxor till mej själv i julklapp. Helt fantastiska byxor! Borfe kanske inge va helt nödvändigt så tidigt i graviditeten. Men men...

Hur tänker ni om kub? Vad gör man om det visar avvikelse? Vi väntar på ul den 25/1.. kommer dp va i v 14.. är nog först få det går å förstå att det finns ett litet liv där inne!

Vi ska göra kub. Sen får vi se vad resultatet blir. Är det för dåligt blir man ju erbjuden nipt eller fostervattensprov. Skulle det vara ett resultat som man själv inte känner sig ok med, då får man väl betala nipt själv. Kostar ju en del. Men skulle man hamna i den situationen så är det värt det tänker jag.
  • Glad81
    Miniime skrev 2018-12-30 11:39:41 följande:

De har nog full koll på när lämplig tid för KUB är :)

Jag undrar också hur KUB går till? Är det något pappan är med på eller väntar han utanför?

Kub: kombinerat ultraljud med biokemi. Själva ultraljudet gör dom på magen. Bra om man inte kissat precis innan så urinblåsan är lite fylld, det brukar gå lättare att undersöka då. Mannen brukar nog vara med. För mig var det självklart att ha med honom :)
  • Glad81
    tjockobbe skrev 2018-12-30 15:08:06 följande:

Ni är många som pratar om KUB... är de väldigt frikostiga med det i ert landsting? För det låter som att alla ska göra det.

Här där jag bor ska det finnas riktiga grunder till "problematik" för att få chans till att göra KUB. Fel i släkten osv, eftersom det är ett diagnostisk test för att kontrollera fostret i tid innan abortgränsen löper ut.

Här blir man erbjuden kub om man är över 35 år.
  • Glad81

Hoppas nyårsafton varit bra för er. Jag har ju mått så illa. Legat i princip hela dagarna. På morgonen när jag vaknat har det känts så tungt att ens gå upp för att man vet vilket illamående man kommer ligga med hela dan. Så igår tog jag en halv postafen. Jag har provat det de andra graviditeterna men har då tyckt att det inte hjälpt, och att jag har blivit så trött så att jag har mått dåligt av de. Sen vill jag verkligen inte stoppa i mig någon medicin när jag är gravid. Även om det ska vara helt ok att ta postafen. Men jag stod inte ut längre och vi var bortbjudna igår så jag tog en halv, har bara tagit en hel de andra gångerna. Och vilken effekt det hade. Illamåendet blev mycket bättre och jag blev inte tröttare än vanligt. Så det känns helt fantastiskt. Så nu tog jag en halv i morse igen, och det känns lika bra idag. Så himla skönt. Tänkte på er andra som mår väldigt illa.

Imorgon ska jag in till mvc. Får tid till kub då. Idag har jag gått 7+6. Så det närmar sig till Kub iaf :) Nu känns det bara spännande, men jag vet att när det väl är dags så är man jättenervös....... Jag gjorde kub med förra då jag var 36 år. Annars har jag inte gjort det med de andra.

God fortsättning på er :)

• Glad81
    Sonaten skrev 2019-01-01 21:26:40 följande:

Hej, jag är ny här i tråden.

Har två barn, 9 och 5 år. Haft två missfall under 2018. 38 år gammal. Nu har jag plussat igen för några veckor sedan.

Idag 6+0 och hjälp vad jag mår illa sedan några dagar tillbaka. Det började med hemsk yrsel och trötthet. Och sen har det tillkommit illamående, men även diarré och gaser. Är det någon mer här som har fått diarré som graviditetssymptom? Jag var orolig att det var magsjuka men det känns inte så, och det kommer och går. Jag har så svårt att äta nu bara, vilket blir ännu sämre för illamåendet. Jag tar lergigan ett par gånger om dagen, och vilar så mycket jag kan. Men hur ska jag orka jobbet och vardagsruljansen om jag fortsätter må så här?

Vad äter ni när ni har diarré som gör magen lugn?

Grattis till plusset. Då är vi lika gamla, blir 38 om några veckor. Ja fy att behöva må så här. Det är jättejobbigt. Jag tar nu en halv postafen varje morgon med god effekt. Jag har ingen diarré, utan här är det tvärtom. Men jag har erfarenhet av att blåbär ändå är väldigt bra när man är lös. Jag köper alltid på mig massa blåbär på sommaren som jag har nerfruset. Men det finns väl att köpa frusna i affären. Det är enkelt att göra blåbärssoppa eller ta i smoothi eller äta som dom är i fil eller gröt. Jag får alltid vara försiktig med blåbär annars blir jag jättehård i magen. Så prova några dagar med blåbär. Mår du illa är väl det bästa med soppa. Det är ju lättast att få i sig. Hoppas du hittar något som hjälper.
  • Glad81
    Arfen skrev 2019-01-01 16:16:33 följande:

Hallå alla preggos! Hur mår ni andra?

Jag mår som du, Glad81 och vill inte heller ta mediciner. Men provade postafen igår och kunde i a f äta en hel nyårsmiddag utan att må illa. Idag har jag inte tagit någon och mår fullkomligen pyton! Minns inte att det var så här illa med de två andra. Undrar om det är att jag är så mycket äldre (ca 10 år sedan sist) eller att det är en tjej den här gången?

På fredag ska vi göra tidigt vul (som vi betalar själva eftersom jag är så gammal att missfallsrisken är jättestor). Kommer vara i ca 6+6 då så jag hoppas vi får se ett hjärta slå Om det går vägen kommer vi nog berätta för de äldre barnen då - orkar inte låtsas vara ?sjuk? längre och tror nästan nån av dem gissar vad det är.

Hur tänker ni andra som har äldre barn med att berätta för dem?

Vi tänker lite som er. Får nog berätta snart eftersom man mår som man gör.
  • Glad81
    hjärteögon skrev 2019-01-01 18:48:13 följande:

Hallå!

Jag och min sambo plussade i slutet av november och är nu i vecka 8+5. Det är beräknat i mitten av augusti :)

Jag har ganska jobbiga symtom som illamående från morgon till kväll, förstoppning, extremt trött och uppblåst mage. Men jag längtar tills man kommer lite längre in i graviditeten så att några symtom förhoppningsvis släpper :)

Grattis! Är också beräknad till mitten av augusti. Går in i vecka 9 idag. Ja nu längtar man tills man gått några veckor till så man slipper må såhär.
  • Glad81

Vad ledsen jag blir för eran skull som det inte blir någon bebbe för i augusti. Styrkekramar till er och hoppas det plussas snart igen.

• Glad81

Detta illamående. Såååå jobbigt. Ska testa b6. Har läst det förut men glömt av. Klart man får testa. Säkert bättre att äta det än mediciner mot illamående som tex postafen. Tack för tipset :)

Har fått tid för KUB nu iaf. Jag ska ta blodprovet den 23/1 och ultraljudet 4/2. Tänker inte så mycket på det nu, men det lär ju ändra sig när det närmar sig.

Jag har ett litet huvudbry. Jag är rh negativ så när mina barn har fötts så har de kollat om de är positiva eller negativa. Och de som inte haft samma som jag så har jag fått en spruta. Då bildar inte min kropp antikroppar nästa gång jag skulle vara gravid. Nu är det så att när vi fick våran minsta kommer jag inte ihåg om jag fick någon spruta, eller att jag pratade med dom om vad våran lilla hade. Jag har lusläst min journal, och nu även min barnmorska på mvc och vi hittar inget. Jag vet att usk på förlossningen tog ett prov från navelsträngen precis när lillan kommit ut, men det står inget i journalen. Så jag ska ringa till förlossningen imorn och se om dom kan få fram lillans provsvar. Hoppas hon är negativ och att de bara glömt att skriva det i journalen. Annars kan jag nu vid denna graviditet bilda antikroppar mot detta barnets blod om det är rh positiv.

Även fast det känns som att veckorna går otroligt långsamt när man mår såhär illa så tickar tiden ändå på. Går in i vecka 10 på onsdag. Så ca tre veckor till av illamåendet, sen blir det förhoppningsvis bättre :)

Svar på tråden BF augusti 2019 - stannar på FL