• Jojjans

Nya BIM januari 2019

HejEllie skrev 2019-01-15 06:56:11 följande:

Det är ändå skönt att höra! Jag går också och nojar på detta för att vi inte låg på själva ÄL dagen. Tycker jag läser olika överallt också om dagen innan ÄL eller ÄL-dagen är den bästa. Såklart skulle man ju vilja ha fått till det på alla dagarna för att säkra upp men livet kan ju komma emellan tyvärr.

I normala fall ska inte dagen avgöra, då hade den mänskliga rasen redan dött ut ;)

Sen finns det väl såklart dåliga simmare och ogästvänliga livmödrar...som gör att spermierna överlever kortare eller inte hinner fram, så iallafall 1 gång några dagar innan, 1 gång precis innan och en gång i samband med äl lär väl vara det optimala.

Men ska man bara välja en dag så tycker jag dagen innan äl. Eftersom du inte vet exakt vilken tidpunkt ägget släpper så kanske det redan släppt när du har äl, och vissa ägg lever bara i tolv timmar, och vissa spermier tar många timmar på sig att komma fram. Det optimala är alltid om spermierna väntar på ägget när det släpps!
  • Jojjans
    liten89a skrev 2019-01-15 07:57:38 följande:

[quote=79363929][quote-nick]liten89a skrev 2019-01-15 07:56:24 följande:[/quote-nick]Vi hade sex två dagar innan ÄL och dagen innan ÄL, plussade igår ÄL +10[/

Vi positivt ÄL test två dagar innan ÄL skedde, tempar så såg ökningen.

Har nu efter ÄL haft högre temp än vanligt senaste dagarna, vet inte om det har med graviditeten att göra?

Jag får också högre temp vid gravid än ej gravid. Har ju några graviditetskurvor att jämföra med. För alla er som tempar, hör kommer mina kurvor, 2 vanliga 3 gravid :)

Dock har min temp blivit ovanligt hög först efter inplantation.

• Jojjans
    Smartcookie skrev 2019-01-15 07:58:18 följande:

Wooow.. när sambon åkt till jobbet imorse tänkte jag att jag skulle ta ett test, har ändå bim om 2-3 dagar så varför inte. OCH DET BLEV TVÅ STRECK DIREKT?! Stod och skratta för mig själv för inget jag trodde! Varit oskyddad ett år ganska exakt, men det är ungefär 5 försöket till att ha koll på ägglossning. Har haft noll symptom och jag kunde inte känna av min ÄL denna månaden vilket jag alltid känner och pga tid så blev det inte så mycket liggtid heller. Har testat med två gravtester nu, båda positiva. Förra månaden hade jag massor symptomer och då hände inget alls. Gud va konstig kroppen är. Jaha vad gör man nu?

Å vad roligt för er, det kommer när man minst anar det! :)
  • Jojjans
    Meili skrev 2019-01-15 08:14:16 följande:

STORT grattis till alla plus! Är så glad för er skull :)

Jag testade igår men var helt blankt, ÄL +12 BIM -2 så jag tror inte det tog sig denna månaden heller. Har använt ÄL tester från rfsu, fick ingen stark stegring denna månaden, hade inga ÄL flytningar alls endast ÄL värk. Så nu behöver jag vänta in mens och ta nya tag.

Jag behöver HJÄLP, vill börja tempa men vilken temp/märke ska jag använda och hur gör jag? Tänkte även beställa ÄL tester från clearblue så kan jag ta rfsu i några dagar tills jag märker stegring och sen ta dem dyrare cb för att förhoppningsvis få en glad gubbe.

Så ge mig alla tips och instruktioner på hur jag gör med äl tester + tempning, snälla :)

Hej! Tempning är det bösta jag gjort för att förstå mina cykler bättre, jag använder en temp från NC men gillar den inte. Har hört att den från babyplan ska vara bra. Oavsett måste det vara en basaltermometer med 2 decimaler, alltså en lite mer exakt än vanliga.

Sen kan du logga temperaturerna i en app som läser av dina kurvor och ger sig information när äl har varit. Många använder natural cycles eller fertility friend. Jag föredrar fertility friend som dessutom är gratis. Men på natural cycles hemsida finns en väldigt bra FAQ som du kan läsa lite som ett intro, då förstår man bättre hur det går till :)

Lycka till! Får du problem så finns det grupper här på fl som varan handlar om tempning
  • Jojjans
    Jojjans skrev 2019-01-15 08:11:31 följande:

I normala fall ska inte dagen avgöra, då hade den mänskliga rasen redan dött ut ;)

Sen finns det väl såklart dåliga simmare och ogästvänliga livmödrar...som gör att spermierna överlever kortare eller inte hinner fram, så iallafall 1 gång några dagar innan, 1 gång precis innan och en gång i samband med äl lär väl vara det optimala.

Men ska man bara välja en dag så tycker jag dagen innan äl. Eftersom du inte vet exakt vilken tidpunkt ägget släpper så kanske det redan släppt när du har äl, och vissa ägg lever bara i tolv timmar, och vissa spermier tar många timmar på sig att komma fram. Det optimala är alltid om spermierna väntar på ägget när det släpps!

Menar såklart att eftersom man inte vet exakt tidpunkt för äl, så kanske ägget redan släppt när man har sex. Släpper ägget på morgonen och man har sex på kvällen kan det ju redan vara kört...
  • Jojjans
    Jagerika skrev 2019-01-15 07:43:10 följande:

Jag tror min kropp kanske ställer sig till rätta nu ! Är idag på Bim+12 och jag tror jag har ÄL idag! Rinniga flytningar och känslan som man har vid ÄL att man är lite öm i livmodern :D så om man räknar som att jag fick mensen på Bim så är jag på CD 12 idag, brukar ha ÄL CD15-20 så bra att den kom lite tidigare så man kan försöka igen! Vore underbart om mensen aldrig kommer tillbaka utan jag får ett efterlängtat plus i början på februari <3

GRATTIS TILL ALLA FINA PLUS, blir lika glad varje gång <3

Skönt att det verkar bra äl på gång så det händer nåt! Har ni fått till det bra?
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-01-15 08:37:41 följande:

Själva termometern är nog sak samma så länge den mäter i munnen. Jag har en som heter Pearly. För statistik och tolkning finns många appar, jag använder Fertilityfriend och tycker de kurvorna är mer lättlästa än många andra.

Väldigt viktigt dock att den mäter med två decimaler och att det är en termometer som är till för att mäta just basal kroppstemperatur, och inte en vanlig febertermometer. Men märke osv spelar ingen roll, det är en smaksak.
  • Jojjans
    vwmamman skrev 2019-01-15 13:19:51 följande:

okey blir inte klok.. vissa säger att test strecket ska va minst lika starkt som kontrollsträcket. men på exempelvis testlagtets sida på frågor så är många där inte i närheten lika starkt utan i en serie av flera stycken ältest på rad så är någon bara något starkare än dem innN och efter... så va e rätt?? MÅSTE teststräcket va lika som kontroll? eller? va säger ni??

Det måste inte vara lika starkt, det viktigaste är att det som i ditt fall finns en tydlig stegring. Däremot garanterar inte en stegring att äl skett, det kan du bara bekräfta genom att tempa (eller med blodprov/ultraljud).

Så, det ser ut som att din stegring skett där i mitten, kan inte se om du skrivit datum på stickorna, men den starkaste. Testa att doppa stickorna lite längre med så kanske det blir starkare, alltså var nog med att det verkligen blir 5 hela sekunder.
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-01-15 18:12:24 följande:

Med min tur syns detta inte ett skvatt här, men... Jag har just plussat!! Åttonde försöket så nu är jag LYCKLIG

Jag ser minsann!!! Grattis :))
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-01-15 18:26:17 följande:

Haha har du röntgensyn, för jag tycker själv det ser tokblankt ut här. Tack!!

Måste handla om olika skärmar eller nåt, är iaf tydligt för mig :)
Svar på tråden Nya BIM januari 2019