Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Lindrig utvecklingsstörning?

tulpanis skrev 2018-11-29 17:35:15 följande:

Hej,

Ni som har barn med lindrig utvecklingsstörning, när fick barnet den diagnosen och vilka tecken på det fanns innan, om det fanns några? Jag är lite orolig för min son och har varit senaste året. Han är 2 år snart. Pratar inte alls ännu och är sen generellt. Vi upplever dock att han förstår det mesta, han är social också. Men jämfört med andra barn i hans ålder som snackar, väljer egna kläder och tar på sig, leker massa låtsaslekar, äter fint med bestick, etc., så känns vår son så himla mycket bebis fortfarande. Dåligt tålamod och har svårt att sitta still på samlingen på förskolan. Stark vilja, bestämd.

Hur sen kan man vara och att det ändå är "normalt" liksom..

Om barnet är 3 år och fortfarande inte pratar så kan man misstänka autism. Men din son kanske bara är sen i utvecklingen.

Jag tror det är BUP som gör utredningar, så du kan ju ringa dem och prata med dem om du vill, de kan nog svara på alla dina frågor.
  • UndrandeSökare
    tulpanis skrev 2018-11-30 10:13:58 följande:

Vi har varit hos barnläkare och logoped. Läkaren avskrev autism direkt men vi tog aldrig upp utvecklingsstörning då. Det var några månader sen. Logopeden uppfattade det som att sonen förstod tillräckligt och uppmanade oss att benämna och prata mycket med honom. Återbesök i vår. Audinom hade jag inte ens hört talas om?

Audionom kollar hörseln om barnet tex har en hörselskada. Audio betyder ljud.
Svar på tråden Lindrig utvecklingsstörning?