2barnsmorsan skrev 2018-11-30 10:31:59 följande:
Allt du beskriver låter helt normalt för en tvååring. Att kunna sitta still i samlingen vid två är nästan mer onormalt I så fall, små barn ska vilja röra på sig. Att inte prata vid två är inte speciellt sent. Och vissa barn är lite senare utan att det är onormalt eller ens kommer vara skillnad när de är äldre. Men har ni logopedkontakt så har ju de koll.
Är han sen på annat sätt? Motoriskt, socialt?
En utvecklingsstörningsdiagnos kan man inte riktigt sätta före 5-7 årsålder (om man inte har ett syndrom eller en väldigt grav utvecklingsstörning) eftersom barn kan utvecklas väldigt olika och man måste se att det är en permanent utvecklingsstörning och inte bara en försenad utveckling. Man måste också utesluta andra diagnoser.
Lindrig utvecklingsstörning kan man inte se förrens tidigast längre upp i skolåldern, mellanstadiet. Vissa får tom sina diagnoser så sent som i högstadiet.
Tack för ditt svar, det lugnade mig. Blir påverkad av förskolan där en av pedagogerna alltid ska prata om honom som om att han är så himla sen och "udda". Som att det är konstigt att inte kunna sitta still och inte vilja äta all sorts mat med bestick när man är 2. Känner mig riktigt irriterad på henne just nu. Hon har jobbat med stora barn innan och detta är hennes första termin med små, det märks känner jag. De andra två pedagogerna har ett helt annat förhållningssätt.
Han är inte sen motoriskt och är social, även om han fortfarande föredrar vuxna framför andra barn. Innan han började på förskola i augusti så var han rätt ovan med andra barn, vi har ingen vänner som har barn i samma ålder och ingen i familjen. Så det kan säkert ha påverkat honom.