• Anna227

vilka frågor samarbeta kring?

Du behöver inte alls ha daglig kontakt med pappan om en 14-åring!

Till att börja med, han är vårdnadshavare? Då har han all rätt att få information direkt från skolan om allt som rör tonåringens skolgång. Se till att han får de veckobrev och kontaktuppgifter som han behöver och säg åt honom att skaffa sig den infon själv. Då kan du sluta med sms om skola och skolarbete.

Sedan behöver du tänka om och sätta din tonårings bästa främst. Inte pappans önskemål. Ditt barn är på väg att bli vuxen och behöver själv få välja vem hon delar detaljer ur sitt liv med. Vill hon att pappa ska få veta vilka kompisar som sov över? Fine, då får hon informera pappan om det! Du har INGEN sån skyldighet att rapportera om er vardag.

Det du måste informera om är allvarligare händelser, allvarlig sjukdom (inte lite snuva), och så sånt som påverkar umgänget.

Jag tycker att du ska kontakta familjerätten. För det du har skyldighet att informera om skiljer sig så mycket från vad ditt ex vill ha information om så du kan behöva stöd och hjälp att prata med honom. Och han behöver få höra hur hans smsande påverkar dottern.

• Anna227
    Mian1973 skrev 2018-12-17 21:24:05 följande:

tack vad bra det här låter! skolan lägger all info på webben men han läser inte där. dottern blir väldigt irriterad på hans frågor om skolan.

jag tänker att det är en mycket viktig poäng det här med integritet, min dotters privatliv. att jag ska hålla på att dela massa detaljer om dotterns vardag med pappan som hon själv inte vill dela... det känns inte bra. dottern vill inte träffa pappa alls just nu. och blir mycket stressad av alla hans sms. jag tror att han skulle behöva backa för att det ska lugna sig och relationen ska kunna byggas igen men han lyssnar inte på det tipset...

Jag känner igen mycket av det du skriver från vår situation. Min dotter vill inte träffa sin pappa pga saker han gjort och sagt till henne. Och han lyssnar inte på tips från mig om hur han ska kunna förbättra deras kontakt.

Vi gick i möten hos familjerätten när dottern var ca 15 år men löste ändå inte upp något som hade med hans och dotterns relation att göra. Han lyssnade tyvärr inte på dem heller. Däremot fick jag bra råd av familjerätten om vad jag har rätt till, vad jag har skyldighet till, och hur jag ska agera.
Svar på tråden vilka frågor samarbeta kring?