Hjälp
Jag förespråkar delad ekonomi. Har varit tillsammans i nästan ett decennium och har flera barn ihop, men mina pengar är mina och sambons är sambons. Vi betalar båda för våra gemensamma utgifter, men det som blir över är det vi själva som rår om och väljer hur vi spenderar. Ingen risk att någon förebrår den andra för att spendera för mycket eller på onödiga saker då.
I ert fall tycker jag att hans lån är hans bekymmer. Låt honom betala av med sina pengar och upprätta en betalningsplan för det hans besparingar inte räcker till. Jag hoppas att du har dina sparpengar på ett eget enskiltkontl. Använd dina sparpengar till att bekosta handpenning på bostad även om du får leta efter något billigare än du tidigare tänkt dig. Se till att det är helt i ditt namn och att det står skrivet att det är enskild egendom då det kan räknas som bådas om det införskaffas för gemensamt bruk annars. Sen får du fundera på vad det är du vill när det gäller fadern till ditt barn. Vad skulle du ge för råd till en vän som du såg behandlas på samma sätt? Kanske det skulle vara bra att leva som särbos ett tag för att ni ska kunna få en omstart på bättre villkor. Han verkar ju utnyttja dina svagheter, så det kanske är dags att du visar (både honom och dig själv) att du är stark och klarar dig själv. Om han ska bo tillsammans med dig och ert barn får han börja visa dig den respekt och omtanke du förtjänar. Lycka till och ta hand om dig!