• Mami8923

Hjälp

Hej..

Jag är gravid i vecka 23 tillsammans med min sambo och behöver råd.. efter att vi sparat ihop nästan 300 000 kronor, sparat till hus, kollat på hus, planerat inför framtiden kommer hans mamma och säger att hon är i ekonomisk kris pga honom. Hon har tidigare lånat honom pengar som hon tagit lån med mycket hög ränta på. Summorna uppstiger alltså beloppet vi sparat och slitit för. Alla drömmar försvinner.. man blir ledsen och besviken över att inte ha vetat men stöttar finns där för en sambo som är uppgiven då han inte visste att mamman hade tagit ett sånt lån. Jag finns där, tröstar, peppar, torkar tårar fastän jag också givetvis är jätteledsen. Jag kommer även bidra med mina sparade pengar för att bli av med skulden så vi är helt nollade iomed detta med ett barn på g utan möjligheter att köpa allt barnet behöver. Det visar sig att ingen av dem har koll på hur stor summan egentligen är vilket jag vill veta då jag även bidrar med mina pengar. Jag vill att hon (som inte kan hantera pengar) inte längre kan ta lån och att resterande lån läggs om. Något han säger ska lösa sig men jag är alltså rädd att detta inte händer och samma situation uppstår igen.

Med Alla hormoner i kroppen mynnar diskussionen ut i ett bråk. Vilket leder till att jag säger att jag hatar honom för att jag är så besviken på honom för att jag inte vetat om denna stora skuld, ingen har berättat för mig och jag känner mig lurad då man börjat drömma om en ljusare framtid. Han blir arg och kallar mig jävla fitta, att vi ska göra slut (har barn sedan tidigare och gått igenom graviditeten själv och att bli lämnad är därmed min största rädsla vilket han vet), han skriker mig i ansiktet medan jag gråter och puttar mig hårt i ryggen framåt. Sen går han ut mitt i natten och lämnar mig ensam gråtandes.

Han kommer tillbaka efter någon timme. Jag är förkrossad. Han säger förlåt för det han sa men menar att vem som helst skulle bete sig som han gjorde. Att allt var mitt fel kort sagt. Han säger att jag sparkat honom i ryggen. Vilket är en stor lögn.. Jag har otrolig foglossning och skulle aldrig ens vara möjligt. Han säger att beteendet inte är han och att han blir såhär pga mig..Han försöker alltså få allt att låta som att allt är mitt fel.

Jag gråter hejdlöst och känner att jag inte ens känner honom längre. Jag gör verkligen allt för honom, jag finns där för honom och detta är tacken. Kan tillägga att vi tidigare haft turbulenta bråk. Han har kallat mig allt möjligt, gjort slut (vi har pratat om att han aldrig får säga det för att det tar väldigt hårt på mig), puttat mig, slagit sönder saker som kläder, en matta, mobiler och sänglakan. Han har en tendens att fortsätta skrika i mitt ansikte när jag blir ledsen och bara vill ha en kram. Det är som att han fastnar i en bubbla går ej att nå honom. Han kan gå runt och skrika och med hans ord få mig att känna mig sjuk.. som att allt jag känt bara är inbillning. Jag känner mig alltid så förvirrad och osäker. Är det jag känner på riktigt eller inte..

Vi väntar nu vårt barn. Jag har ett barn sedan innan som jag uppfostrat själv. Känner mig helt förstörd. Vill verkligen inte göra om samma resa med detta barn. Hade jag inte gått över halva tiden hade jag gjort abort men det är nu inte möjligt.

Vad ska jag göra? Om jag stannar med honom hur kan vi gå vidare? Vad ska jag säga till honom? Jag behöver alla råd jag kan få.. Jag vill verkligen inte göra fel nu.

Hjälp.

• Svar på tråden Hjälp
  • Michfris

Hej,

Jag är ledsen att höra det du går igenom, det ska ingen behöva.

När det gäller pengarna i ett så osäkert läge, LÄGG ALDRIG NÅGONSIN UT DINA PENGAR för en person som behandlar dig på det viset och röttfärdigar sitt våld på sådant sätt. Håll på att dina pengar är dina och betala INGENTING förrän du sett på papper vilka summor som gäller.

Fatta beslut på fakta, inte manipulationer, dåligt samvete eller vad som är bäst i framtiden.

Jag dömer inte dig men en relation ska vara av ömsesidig kärlek, respekt och omtanke i sin enklaste form.

Denna man verkar utåtagerande, ingen omtanke eller respekt för dig, sanningen eller hur du mår.

Vad händer om du betalar av dina pengar och dagen efter bryter ni upp, eller han fortsätter sitt beteende och du står där ensam utan partner (igen, som du är rädd för). Då får du verkligen börja om från noll.

Håll på det som är ditt, låt honom ta ansvar för det som är hans. Se för all del till att ingen kommer över dina pengar och att inte ta varken hans eller hand mammas ord för sanning. Faktabaserade beslut, för ditt bästa idag och i framtiden.

All lycka till!

• Mami8923

Tack för dina råd.. uppskattar det verkligen. Han säger att hans mamma ska skicka papper på lånen men det tror jag inte kommer att komma tyvärr.. ena sekunden ska dom komma den andra säger han att han litar på henne.. Jag litar inte på nån av dom längre. Måste nog tänka om hur jag gör med mina pengar..

Just nu är jag otroligt sårad över hans beteende igår. Att han sa så till mig just nu, att han puttade mig på det sättet.. när han vet hur jag kämpar med graviditeten.. Hur jag ställer upp för honom. Kan man kräva att vi börjar i terapi? Så att han förstår att det han gör mot mig är fel..

• Michfris

Ja, jovisst kan du kräva terapi. Men du, vad hände med respekt, kärlek och ren och skär omtanke?

När du dessutom är gravid så borde ju ditt välmående och hälsa gå före allt annat.

Kräv att du får det lugn du behöver, trygghet och omtanke. Sök styrka från vänner och familj om han är oförmögen. En ändring ska komma spontant.

Glöm aldrig bort dig själv eller det som är viktigt för dig är du vänlig.

• Anonym (Prioritera)

Jag förespråkar delad ekonomi. Har varit tillsammans i nästan ett decennium och har flera barn ihop, men mina pengar är mina och sambons är sambons. Vi betalar båda för våra gemensamma utgifter, men det som blir över är det vi själva som rår om och väljer hur vi spenderar. Ingen risk att någon förebrår den andra för att spendera för mycket eller på onödiga saker då.

I ert fall tycker jag att hans lån är hans bekymmer. Låt honom betala av med sina pengar och upprätta en betalningsplan för det hans besparingar inte räcker till. Jag hoppas att du har dina sparpengar på ett eget enskiltkontl. Använd dina sparpengar till att bekosta handpenning på bostad även om du får leta efter något billigare än du tidigare tänkt dig. Se till att det är helt i ditt namn och att det står skrivet att det är enskild egendom då det kan räknas som bådas om det införskaffas för gemensamt bruk annars. Sen får du fundera på vad det är du vill när det gäller fadern till ditt barn. Vad skulle du ge för råd till en vän som du såg behandlas på samma sätt? Kanske det skulle vara bra att leva som särbos ett tag för att ni ska kunna få en omstart på bättre villkor. Han verkar ju utnyttja dina svagheter, så det kanske är dags att du visar (både honom och dig själv) att du är stark och klarar dig själv. Om han ska bo tillsammans med dig och ert barn får han börja visa dig den respekt och omtanke du förtjänar. Lycka till och ta hand om dig!

• Anonym (Lämna)

Detta kanske känns hårt att höra, men jag känner att jag måste säga det. Din kille misshandlar dig. Både psykiskt och fysiskt. Att skrämmas, få dig att känna att du inbillar dig saker, hota att lämna dig m m är psykisk misshandel. Att slå sönder saker, ta tag i dig, putta dig är fysisk misshandel. Jag har själv erfarenhet av ett sådant förhållande och jag var så manipulerad och nertryckt av den här killen att det tog lång tid att förstå. Att blanda in pengar nu också är ytterligare ett sätt att kontrollera dig. Han vill göra dig så osjälvständig och beroende han bara kan. Du måste lämna honom. Kvinnor dör i såna förhållanden. Den fysiska misshandeln kommer bara bli värre tills han verkligen skadar dig och kanske t o m dina barn. Att putta sin (dessutom gravida) partner är jätteallvarligt, det är ett BROTT. Hans beteende är heller inget som kommer ändras, bara till det värre. Den bubblan han går in i gör honom otroligt farlig. Han hade kunnat skada dig allvarligt även om han inte menade det, för han kan inte kontrollera sin ilska.

Förstår att det måste kännas jättetufft att uppfostra två barn själv, men det är ingen anledning att vara kvar hos din kille. För din skull och för barnen måste du lämna. Du kommer så småningom känna dig starkare, ju längre bort från din destruktiva kille du kommer. Du är en kvinna, en mamma. Du är stark! Du är värdefull! Du inbillar dig inte! Kontakta kvinnofridsjouren och socialen för att få hjälp. Eftersom du har barn får du skydd redan samma dag. Ta dina pengar, flytta, köp en fin lägenhet till dig och dina barn. Inred barnkammare och läs bebisböcker tillsammans med ditt första barn. Det GÅR att göra det själv. Han kommer aldrig tillföra något som kommer göra ditt liv bättre. Tro mig. Det finns bra killar där ute. Normala. Du kommer senare hitta någon som bara tillför kärlek, värme, trygghet till dig och dina barn. Men just nu behöver du ta dig ur hans kontroll och komma i säkerhet.

Förlåt om jag gör dig ledsen eller rädd, men jag behövde säga detta till dig. Jag önskar att någon hade sagt det till mig, långt innan jag lämnade.

• Anonym (Lämna)

Vill också tillägga: att du skriver här och ber om hjälp är jättestarkt. Du inser själv att något inte är som det ska. Fast att du är jätterädd att bli ensam med dina barn så funderar du ändå på andra vägar. Det visar att han inte har full kontroll över dig, att du klarar dig utan honom. Känns det fel så ÄR det fel. Lita på din egen instinkt.

• Anonym (L)

Du måste bort från din kille. Han utövar fysisk och framförallt psykisk misshandel!! Inget barn ska behöva växa upp med en sån förälder, du måste lämna och söka hjälp. Och du ska INTE lägga ut ett enda öre. Du ska ta hälften av era pengar och dra så fort som möjligt.

Svar på tråden Hjälp