Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
lpn?
lpn?
Har du fått det pga att du inte klarar av att lägga fulltid på dina studier, som är det som är aktuellt för TS?
Jag är iofs skeptisk till att det öht går att få godkänt lägre studietakt (med fullt CSN) i ett sånt fall som TS har, jag tycker inte att det stämmer överens med den info CSN ger. Men det är en annan fråga...
Du menar att man kan läsa en halv termin med fullt bidrag för 10 veckor? Ja.
Om jag nu studerar 75% och får 100% studiemedel (lån+bidrag) då bör man väl få csn utbetalat för längre period. Alltså bör man totaltsätt ha fått mer van när hela komvux är färdigt i och med att det tar längre tid att bli färdig om man studerar i en långsammare takt. På något annat sätt kan jag inte tänka mig att det bör fungera. Folk som inte kan studera heltid bör ju ändå ha samma möjligheter som andra att läsa in hela gymnasiet och inte bli utan studiemedel mitt under utbildningen.
Tiina87 vet säkert hur det funkar eftersom hon studerat så.
Tiina87, hade du fler veckor än andra för att det tog längre tid för dig?
Förresten så kan jag bedöma min förmåga såpass bra så att jag nog vet vad jag ger mig in på samt vad som fungerar bäst för mig.
Lite osäker, men har för mig att en del av lånet för gymnasiestudier avskrivs om man läser en viss mängd poäng på högskola/universitet.
Nej det stämmer inte, den förmånen är tyvärr numera borta, men vem vet den kanske återinförs igen. www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2017-12-28-ratt-till-avskrivning-av-studielan-for-behorighetsgivande-studier-upphor.html
Med det högre bidraget skulle min studieskuld efter gymnasiet och en utbildning på högskola eller liknande som normalt tar 5 år att läsa in landa på en studieskuld på ca. 900.000 kr med dagens ränta. Sedan varierar ju räntan från år till år.
Om du tror att du svarade på hennes fråga behöver du verkligen träna läsförmåga.