• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-06 21:36:27 följande:

Ja fast eftersom jag inte kommer att klara av att arbeta heltid så måste jag ha dem vid sidan ifall det skiter sig osv. detta har jag förklarar i inlägg efter inlägg. Men du verkar ju vara så trångsynt, ha svårt att förstå, svårt att sätta dig in i andra personer, leva i din egen värld osv. Eftersom du trotts mina många förklaringar fortfarande inte förstår hur det hela är och varför jag inte bara rätt upp och ner kan skita i myndigheterna. Någonstans börjar man ju fundera på vem av dig och mig som har levt utanför samhället de senaste tio åren när du inte ens kan förstå mycket enkla saker som jag försöker förklara för dig.

Allt du vill är att folk som ej kan arbeta ska lida och må så dåligt som det bara är möjligt.

Utan de bidrag jag har fått under dessa år hade de knappast varit möjligt för mig att kunna jobba i dagsläget. Jag hade mått sämre idag än jag gjorde för tio år sedan om jag inte hade fått de pengar jag har fått vilket hade gjort att de ej hade varit möjligt för mig att jobba i dagsläget (vilket de är). Jag hade tillslut blivit hemlös och blivit sjuk osv. detta hade varit än högre kostnader för samhället än det hitintills har varit.

Du verkar helt sakna insikt, sympati, förståelse, medkänsla osv. för andra människor.

Alla andra som inte klarar av att jobba heltid klarar att rätta utgifterna efter inkomsterna utan bidrag. Varför skulle det vara svårt för dig?

Jag har varken sympati eller medkänsla för folk som dig.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-06 21:50:47 följande:

Dock håller detta skyddsnät på att bli sämre och sämre pga. sådana som Tiina87 och deras argument mot bidrag och skydd till sjuka och folk utan arbetsförmåga.

Du har ubder 10 års tid haft ett högt bidrag utan motprestation. Vilket är helt fel.

Jag har inte emot folk som har bidrag, men de gör till skillnad från dig något för att försöka ordna upp i sin situation.
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-06 22:26:33 följande:

Hur ska de som inte är anställningsbara eller har någon sjukdom eller funktionshinder överleva om de inte får någon form av ersättning utan motprestation, bo i någon sorts logement och få tre mål enkel mat per dag?

Kan någon jobba 2 timmar om dagen kommer samhället ändå behöva betala 75% av levnadsomkostnaderna genom försörjningsstöd eller annan ersättning. 

Stor skillnad på de människorna och ts som har för högt bidrag och inte ens klarar 12h i veckan på daglig verksamhet.
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-07 12:03:24 följande:

Den som  har svårt att klara 12 h i veckan på DV har ju samma kostnader för boende, mat, sjukvård, medicin, telefon, toapapper osv som den som jobbar 40 h i veckan. Skulle vara helt ok med låg ersättning när man inte arbetar om hyran som i vissa andra länder är oerhört låg för de med 0 eller mycket låg inkomst samt att det fanns ,matkuponger , foodbanks osv., nu har vi istället ett system med lka hyra oavsett inkomst och istället bostadsbidrag eller bostadstillägg.

Man får lära sig att rätta inkomsterna efter utgifterna.
  • Tiina87
    Fiona M skrev 2018-12-07 13:12:17 följande:

Absolut. Så även TS, Men det är ju inte konstigt att han inte vill ha mindre pengar, eller konstigt att det tar tid att ställa om tänket.

Ts har svårt att förstå att han måste se över sina utgifter.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-07 16:07:17 följande:

Ingen här känner mig så ingen kan veta hur jag fungerar. Det enda jag vill just nu är att antingen börja plugga eller få en deltidsanställning med lön. Jag vill sluta leva på bidrag. Sen har det ingen betydelse hur mitt liv har sett ut hitintills. Det är hur det ser ut nu och hur man bör göra för att komma härifrån fram till målet som är det viktigaste. Min bakgrund kan diskuteras och argumenteras både för och mot i all oändlighet mens det vinner ingen på. Det viktigaste är att myndigheterna lyssnar på mig vilket de i dagsläget inte gör. Det väljer istället att gå efter egen pipa och göra det som de enligt sina principer, lagar och regler tror är bäst för mig. De lyssnar minimalt när jag förklarar för dem hur jag känner och mår. Medkänsla, sympati, förståelse osv. kan de inte ens stava till på FK.

Vi som har läst alla dina trådar har en relativt bra bild över hur du fungerar.

Om du ska gå en deltidsanställning så måste du se över dina utgifter. Har du otur får du mindre än vad du har idag
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-07 16:26:03 följande:

Visst är det så men man måste ju fortfarande betala vad bostad, mat osv. kostar är man dessutom inte arbetsför lär man ha små möjligheter att syssla med dumpster diving eller ha möjlighet att bosätta sig i ett litet torp och syssla  med självhushållning

Frisör flera gånger per år, tandhygienist flera gånger per år, dyra gymkort och dyr mat för man prioritera bort.
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-07 17:35:51 följande:

Tandhygienist kan vara berättigat flera gånger per år för vissa pga. medicinering eller annat som leder till behov av hjälp av tandhygienist men då brukar man få intyg av läkare och betala mycket lite. Vid försörjningsstöd var det förr specificerat tänkt post för fritid vilket gym räknas som, även för mat är det tänkt en viss kostnad dock så är det inte tänkt att det ska räcka till dubbel mängd av kött, fisk och fågel utan den gamla normala mängden 100-150 gram per måltid

Även om det ingår gym/sport och fritid i försörjningsstöd så innebär det inte att man har råd att lägga 5-600 kr per månad på det.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-12-07 18:15:45 följande:

Det ingår INTE vid försöjningsstöd. Ts bor i Sthlm och kan träna GRATIS på alla utegym samt jogging. Han kan ju träna alla dagar i veckan eftersom han har så extremt mycket fritid.

Det ingår en post för sport/fritid som man kan lägga på gym. Sedan kan man i praktiken föra vad man vill med sitt försörjningsstöd.
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-07 18:19:12 följande:

Nej, 200-300 kr rör det sig om som tänkt kostnad för all fritid, vill man lägga det dubbla får man minska något annat med den summan

Ja, precis. Man får prioritera sina utgifter. Om ts får försörjningsstöd och väljer att lägga pengar på ex gymkort och frisör så har mindre i månaden till annat.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?