Inlägg från: Bunny on speed |Visa alla inlägg
  • Bunny on speed

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Nu skapar du problem i ditt eget huvud igen.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Bunny on speed
    smulpaj01 skrev 2018-11-22 09:29:28 följande:

Detta är inget du öht behöver fundera över eftersom du i din situation aldrig skulle kunna ha ett sånt jobb.

Det innebär nämligen att de dagar du inte hinner bli klar med dina uppgifter under arbetstiden måste du jobba över några timmar så du blir klar. Fixar du det?

När jag sommarjobbade som brevbärare gick jag hem när posten var utdelad. Jag var ung, vältränad och snabb så jag gick hem ett par timmar tidigare tis-fre. Kanske nån timme tidigare på måndagar.

Ju mer jag läser av det du skriver desto mer inser jag att du verkligen behöver din dagliga verksamhet ett bra dag till. När du känner att du klarar av mer än 2 dagar per vecka kan du försöka utöka tiden. Om nåt halvår (eller mer) kan du försöka prova på att arbetsträna på deltid 4 timmar per dag, 5 dagar i veckan. Först därefter kan du fundera på att söka ett riktigt jobb och även fundera på studier.

• Bunny on speed
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 23:21:03 följande:

Nej. Vakna klockan 05 eller 05.30, åka hemifrån 06.30 eller 07.00. Komma till jobbet vid 08.00. Komma hem vid 17.00 eller 18, laga mat, diska kanske någon dag tvättstugan. Var ska träningen få plats? även om jag skulle skära ner på gymmet och kanske ta tvättstugan enbart på helgen skulle jag inte kunna sova 10 timmar. Möjligen om jag hade en stor frys och kunde laga maten i förväg, dock måste jag handla mat minst en gång under veckan. Jag har ingen bil och kan omöjligt bära hem mat för en hel vecka bara på ett besök i affären. Kanske kommer jag i säng vid nio. Då blir det ung. 8-9 timmars sömn. Nästa natt kommer jag vara ännu tröttare och behöva mera sömn men får då också bara 8-9 timmar. Detta kommer resultera i att behöver sova längre på helgen och då ej hinner laga mat, tvätta, städa och gymma.

Är jag inaktiv från träning och fysisk aktivitet en längre tid blir jag tröttare, slöare, orkar mindre osv. Det är ju inte optimalt i min situation att få ett ännu större sömnbehov.

Vad gör du i 2 timmar på morgonen?

Min dag: upp 06.00

Gå hemifrån: 06.35

Komma till jobbet: 07.45

Lämna jobbet: 16.45

Komma hem: 17.50

Laga mat + äta, ställa in disk, se till husdjuren, ta en promenad, se på tv... Klar med det mellan 21 och 22. Lägga mig. Läsa lite. Somna i snitt vid kl 22.

Förhoppningsvis kan du hitta jobb som ligger närmare och har kortare lunch. Men det är väl inte tal om att jobba 100% ändå?
  • Bunny on speed
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 23:49:58 följande:

Ja men har jag korttid på mig blir jag mycket stressad. jag har lätt för att bli stressad och då blir allt bara kaos.

Så vad gör du med de extra 85 minuterna?
  • Bunny on speed
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 01:19:20 följande:

Någon som har något att säga om mina resultat och hur svårt lätt jag ev. kommer tycka Eng 5 är? Baserat på detta.

Det är ju lite svårt när du använt hjälpmedel, men utgår man från resultatet har du gott ordförråd. Om sedan ditt aktiva, som du använder i tal och skrift, är lika bra kommer din lärare få upptäcka.
  • Bunny on speed
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 11:07:54 följande:

Ja men jag menar om man går efter resultatet och svaren som det ser ut trotts att jag använde hjälpmedel och sedan tänker man att jag utan hjälpmedel hade fått kanske några enstaka poäng mindre hur väl bör jag då klara en Eng5 kurs?

Använder jag Google translate kan jag säkert klara ett prov i spanska, så det är ju svårt att säga.

Hade du dessa resultat utan hjälpmedel skulle jag säga goda förutsättningar , sett till förståelse. Egen produktion är ju en annan sak.
  • Bunny on speed
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 11:10:31 följande:

Det var ju mest Young and free samt Walcome to Wales som jag använde Google translate till.

Du kan ju tolka dina egna resultat då. I åk 9 är 35% E, C är 65% har jag för mig, medan B är 80%
  • Bunny on speed
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 11:22:40 följande:

Säg att jag kanske ligger på 50-60% på läsförståelsen i och med att jag där använde hjälp. På den andra delen där man lyssnar stämmer ju de procentresultat jag fick. Då kanske Eng5 blir svårt?

Tränar man grammatik och vad vissa saker heter på Engelska i Eng 5?

Lärare lägger upp kursen olika. Jag har mycket lite ren grammatik (blå pga tidsbrist), men vi jobbar mycket med förståelse och kommunikation. På så vis kommer grammatik in den vägen. All undervisning på engelska.
  • Bunny on speed
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 16:50:20 följande:

Hördelen gjorde jag helt utan hjälp samt på den tid som ljudklippet varade. Övriga delar tog mig inte heller så speciellt lång tid att utföra. Dock skulle det tagit lite längre tid eller kanske varit några få enstaka till fel utan hjälp av Google translate.

Så kanske 50-60% rätt utan hjälpen. Då undrar jag om jag bör klara Eng 5 om jag bara får omkring 50-60% rätt på läsdelen i detta prov? Men på hördelen så är det 77,55 % rätt som gäller eftersom jag inte använde hjälp samt tog den tig som klippet varade.

Gå vidare och gör de som hör till Eng 5 vettja
  • Bunny on speed
    Embla twopointoh skrev 2018-11-23 18:21:24 följande:

Det är också en väldig skillnad på att göra ett prov hemma i lugn och ro, och att göra det på plats med den extra stress det innebär. Därför är det rimligt att dra av några procent till på ditt resultat om man vill ha en realistisk uppfattning.

Dessutom måste du räkna med att du blir störd under ett riktigt prov, de andra som skriver provet kanske hostar, går på toaletten, har en gnisslande penna, o.s.v.. Alla är olika lättstörda, och om du har lätt för att bli störd, får du nog dra av ytterligare någon procent.

Det är ungefär 50% av den totala provpoängen man ska ha för att nå E, har jag för mig. Dessutom tror jag att du måste ha godkänt på varje del av Nationella provet för att få hela provet godkänt.

Det är inte orimligt att tro att om du gick en Eng5-kurs, så skulle du öva upp din språkförmåga under de veckor kursen pågår, och därför få bättre resultat på ett prov, än vad du skulle få i nuläget.

35% för E. Löjligt lågt.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?