• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hmm..//) skrev 2018-12-07 18:15:45 följande:

Det ingår INTE vid försöjningsstöd. Ts bor i Sthlm och kan träna GRATIS på alla utegym samt jogging. Han kan ju träna alla dagar i veckan eftersom han har så extremt mycket fritid.

Tiina87 skrev 2018-12-07 20:01:57 följande:

Det ingår en post för sport/fritid som man kan lägga på gym. Sedan kan man i praktiken föra vad man vill med sitt försörjningsstöd.

Du har rätt, sport/fritid ingår inte. Men spelar egentligen ingen roll vad som ingår så man i prakitken kan lägga pengarna på vad man vill.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-12-07 18:15:45 följande:

Det ingår INTE vid försöjningsstöd. Ts bor i Sthlm och kan träna GRATIS på alla utegym samt jogging. Han kan ju träna alla dagar i veckan eftersom han har så extremt mycket fritid.

Tiina87 skrev 2018-12-07 20:01:57 följande:

Det ingår en post för sport/fritid som man kan lägga på gym. Sedan kan man i praktiken föra vad man vill med sitt försörjningsstöd.

En post för fritid/lekningår i personliga kostnader och är på 485kr per månad för 2018. Man får dock inte detta extra utan det ingår i den 3030 som är hela summan för personliga kostnader.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-11 17:24:21 följande:

Vi bokade inte in någon ny tid. Men jag ska ringa imorgon och boka in en tid ändå typ om kanske 30 dagar eller så. Det var ju 30 tabletter i förpackningen. Men om jag höjer till 2 tabletter per kväll räcker det ju bara i 15 dagar. Men läkaren sa 1 tablett per kväll.

Dock läste jag att Circadin är en typ av tablett som fördelar utsöndringen av innehållet på flera timmar istället för att skicka ut allt melatonin på en gång och göra mig trött på en gång. Jag vill ju bli trött vid 21 eller 22 istället för mellan 23-01. Sen vore det ju bra med en tablett melatonin av den typen som sträcker sig i flera timmar, alltså så att jag ej vaknar under natten.

Så både en sort med direktverkande melatonin och en sort med flertimmarsverkande dito hade varit önskvärt.

Du ska ta tabletterna efter det din läkare ordinerat. Inte hålla på och laborera själv med doserna. Anser du att det är för liten dos får du ta upp det med din läkare om att ev testa en högre dos.

Circadin är en depåtablett vilket inte Melatonin är.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-13 20:49:43 följande:

Ja men Circadin innehåller ju melatonin även om effekten fördelas över tid.

Ja, det innehåller melatonin. Men det är en depåtablett med hormonet melatonin villet inte läkemedlet Melatonin är.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-29 23:01:57 följande:

Ja fast jag måste likförbannat plocka fram alla handlingar och gå på mötet. Men mötet har ju ett syfte alltså att se till så jag får en summa pengar att leva av den kommande månaden. Jag behöver pengar och därför ser jag till att göra det som måstet för att få försörjningsstödet beviljat.

Syftet med mötet och ansökan är för att utreda OM du är berättigad till försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd. Man får inte set per automatik bara för att man söker.
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-03 22:23:45 följande:

Man kan inte få aktivitetsersättning utan att man har en tydlig diagnos och där det ordentligt visas varför man inte har någon arbetsförmåga, att ha hoppat av gymnasiet och aldrig jobbat vid 20 år räcker inte.

Räckte tydligen för ts...
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-01-11 18:34:59 följande:

Jag har nyss gjort ett IQ-test och fick svaret att mitt IQ ligger på 120/120,5. Då förstår jag inte varför jag skulle behöva vara på en daglig verksamhet. Detta övergår mitt förstånd trotts att jag har en relativt hög IQ.

iq-test.illvet.se/

1. Daglig verksamhet har inget med personernas IQ att göra.

2. Det är inget tillförlitligt IQ test.
  • Tiina87
    Anonym (anonym 2) skrev 2019-01-11 21:14:47 följande:

Det påståendet är både falskt och sant. Majoriteten som går på daglig verksamhet är utvecklingsstörda och kromosomfreaks.  

Det säger jag ingenting om. Men IQ har inget med det att göra.

Man kan vara utvecklingsstörd etc men ändå har ett högt eller normalt högt IQ.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-01-11 21:31:15 följande:

Men man kan också träna upp sitt IQ bara man får möjligheten till det. Och att träna upp sitt IQ skulle alla må bra av och hela samhället vinna på. På en daglig verksamhet ges minimalt med utrymme för att förbättra sin IQ eller ens stimulera hjärnan i den utsträckning som behövs utefter ens IQ-nivå.

Absolut kan man det.
  • Tiina87
    Anonym (anonym 2) skrev 2019-01-11 22:00:03 följande:

Varför ljuger du? Du ljuger jämnt.

Alla på familjeliv hatar dig. 

Att du hatar mig är en piss i rymden. Att du kallar mig lögnare bryr mig inte heller nämnvärt om mer än att jag anmäler alla dina inlägg.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?