Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Och på vilket sätt skulle jag inte klara av att vara på en arbetsplats bara för att jag har vissa åsikter? Jag följer ju självklart de lagar och regler som finns på den arbetsplatsen som jag hamnar på/får anställning på.

• Anonym (Hur göra?)
    Kjell2 skrev 2018-11-22 15:41:08 följande:

Jättebra! Dags att ge sig ut på den öppna marknade! Lycka till!

Riktigt så kan jaginge gör i och med att jag inte orkar arbeta heltid. För att inte förlora rätten till bidrag för den tid jag ej kan arbeta kan jag inte bara rätt upp och ner söka ett arbeta sådär bara.
  • Anonym (Hur göra?)

Nej jag vill börja arbeta. Men det ni alla i tråden vägrar förstå är att jag behöver extremt mycket sömn för att inte bli extremt trött. Får jag lite sömn blir jag extremt trött. Det handlar inte om samma vanliga trötthet som någon av er känner när ni är trött utan jag blir helt däckad och färdig. Hjärnan strejkar, jag känner mig förvirrad, snurrig, svimfärdig osv. Har har haft normal trötthet också och hade det varit frågan om normal trötthet så hade jag kömpat och jobbat ändå. Men när man blir helt slut ochkörd av att göra saker när man fått för lite sömn då går det inte.

Det är lite samma sak som att säga till en lam person att du kan visst gå bara du kämpar, du är lat därför vill du inte ställa dig upp och gå.

• Anonym (Hur göra?)
    smulpaj01 skrev 2018-11-22 18:11:35 följande:

Prata med din läkare om sömnmedicin så slipper du sova för lite och bli sjukligt trött.

Imovane och propavan till exempel funkar kanon.

Ja men dessa mediciner som du nämner kan ge biverkningar som jag ej är så sugen på att få. Dåsighet, beroende osv.
  • Anonym (Hur göra?)
    Kjell2 skrev 2018-11-22 18:51:23 följande:

Men var du inte ok enligt läkare?

Jo inga fysiska sjukdomar eller symptom i alla fall. Men nu ska jag be om att få en sömnutredning som kollar på hur min sömnurva ser ut. Alltså att man får sova med en maskin med elektråder på kroppen och sedan får man en kurva på hur ens sömncykler ser ut. Detta kan visa på att jag ej kommer ner tillräkligt i djupsömn eller att det tar längre tid att komma ner i djupsömn. Då blir ju resultatet det att jag måste sova längre för att få den djupsömnen jag behöver. Det kan också vara så att jag har en normal sömnkurva men att min hjärna kräver mer djupsömn än andra. Jag vet inte, utredningen får visa. Först ska jag till läkaren om typ två veckor och be om en remiss. Sedan träffa sömnläkare och be om en sådan apparat. Så kanske har jag svaret i dec/jan på mitt höga sömnbehov.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-11-22 21:06:46 följande:

Skojar du? Skickar din läkare en remiss kan det ju dröja jättelänge innan du får komma till sömnklinik! Jag känner en person som sov med elektroder, det är inte direkt en apparat man tar med hem utan man sover över på sjukhuset. 

Du verkar kunna lika lite om hur vården fungerar som arbetslivet.

Nej jag har hört av en person att denne hade fått en maskin med sig hem.

Om det tar längre tid så får jag väl vänta.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-22 21:22:21 följande:

Det är Aleris som erbjuder det.

Dessutom ska du göra sömndagbok innan första läkarbesöket.

En sömnutredning tar lång tid och det är inte heller man kan göra en sömnutredning utifrån de premisserna du har.

Allt det där är jag medveten om. Men om man inte ens går till läkare så kan ju definitivt ingen utredning göras.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-11-22 21:36:21 följande:

Klart du måste gå till läkare! Men tänk om läkaren inte är beredd att remittera dig till sömnutredning som steg ett utan har andra idéer. Är du beredd att prova mediciner eller fysioterapi eller andra insatser som läkaren kanske föreslår? Du verkar väldigt låst vid bara en och samma sak? Finns ju massor av saker som sömnproblem kan bero på. 

På vilket sätt skulle en sjukgymnast kunna råda bot på mitt stora sömnbehov? Nej tack till mediciner. Det känns ju lite som att bara ge febernedsättande till någon som har en sjukdom med feber som en biverkning. De bör ju vara bättre att hitta orsaken bakom först och sedan sätta in behandling om sådan finns än att äta starka mediciner som kanske inte hjälper. För trots att mediciner kan vara bra i massor av lägen så ska man ändå inte äta mediciner och läkemedel i onödan och bara för att för att prova. Lite så känner jag.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?