Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-01 20:32:59 följande:

Ta bort pluset. 2500 p på 50% på gymnasiet blir 4,8 år om jag kör alla årets veckor samt att en kurs på 100 p pågår i tio veckor. Så säg 5 år för gymnasiet om jag inte har räknat helt tokigt.

Ytterligare utbildning efter det kan knappast ta över 5 år. Så det blir nog inte 10+ år i alla fall. fast det förutsätter att jag kan studera vidare högre utbildning årets alla veckor vilket bör gå om jag hittar distanskurser eller andra kurser som som pågår över sommaren osv.

Gör man bara rätt planering, tänker smart, väljer rätt och använder sin förmåga till logiskt tänkande och sin förmåga av att planera osv. rätt och effektivt så ska det nog inte vara helt omöjligt.

Hittills har du inte klarat av någon kurs...

500p per år = 5 år för gymnasiet. OM du klarar alla kurser.

Kandidat på högskolan = 3 år heltidsstudier.

Minst 6 år för dig.

5+6 = 11.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-01 20:32:59 följande:

Ytterligare utbildning efter det kan knappast ta över 5 år. Så det blir nog inte 10+ år i alla fall. fast det förutsätter att jag kan studera vidare högre utbildning årets alla veckor vilket bör gå om jag hittar distanskurser eller andra kurser som som pågår över sommaren osv.

Tror du att du ska klara högskolestudier på mer än halvfart, men inte gymnasiet? Eller har du ögonen på en kort utbildning på 2-2,5 år?
  • Anonym (X)

Hur länge har du beslut på att du får pengar från FK?

• Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 15:48:17 följande:

Söka dispens för fler veckor.

Du kommer ha över hälften av gymnasiet klart Om du ens klarar det. Du har ännu inte klarat av en enda kurs... dessutom var man väl tvungen att studera 75% för att få full CSN?

Varför skulle du få dispens? En gymnasieutbildning gör varken till eller från i längden om du inte kan jobba.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 16:37:27 följande:

Nu kommer jag att köpa en begagnad frys imorgon vilket gör att jag kan köpa storpack av mat samt handla mycket vid rabatter och på så vis spara pengar.

Ja, det tipsade ju folk om för evigheter sen i en av dina andra trådar...
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 16:37:27 följande:

Nu kommer jag att köpa en begagnad frys imorgon vilket gör att jag kan köpa storpack av mat samt handla mycket vid rabatter och på så vis spara pengar.

Ja, det tipsade ju folk om för evigheter sen i en av dina andra trådar...
  • Anonym (X)

Varför inte testa ett deltidsjobb för att se vad du klarar, och så plugga 25%?

• Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 18:31:06 följande:

Därför att 25% studier inte ger något CSN. Dessutom skulle det ta onödigt lång tid att bli klar med studierna med en så låg studietakt.

Men har du INGEN arbetsförmåga kvittar det helt om du läst gymnasiet eller ej.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-15 00:09:24 följande:

Fast mitt påstående stämmer ändå, man klarar sig inte på 6 kr/tim.

Du får inte 6kr/h på ett jobb, och du fick inte det nu heller då du fick bidrag också.
  • Anonym (X)

Fick du svar om de utbetalda pengarna Ts?

• Anonym (X)

Hur klarade du förra hyran förresten? Var det inte redan där du inte skulle få mer pengar?

• Anonym (X)
    Anonym (Efva) skrev 2019-08-30 15:13:25 följande:

Vilka jävla idioter det är som sitter här o skriver, en efter en!
    En grupp störda människor.
    OM Ts vill studera så bestämmer hon det själv, åtminstone gör hon allt hon kan för att få det. Det mesta går att ordna. Om hon får sjukersättning sen så får hon studera, men det visste väl inte ni? Och ni som säger att man INTE ska studera om man inte har gymnasiekompetens, hur har ni mage att sitta o säga det? Det är alla människors rätt att ha/få samma kompetens som andra. Och självklart spelar det roll vid jobb, förutom om man bara har ambitionen att vara på en daglig verksamhet, men det har inte TS, TS VILL göra något annat. Och så säger ni att ni tror att hon INTE vill jobba? 
    Jag tolkar det som att TS vill studera för att komma vidare i sitt liv, lämna daglig verksamhet,
    att Ts vill ha ett riktigt jobb
    MEN att Ts har funktionsnedsättningar som gör det omöjligt nu att jobba mer än ca 25%, den tiden kan hon lika väl lägga på studier. 
    Ni som svarar som ni har gjort gör det enbart för att ni har problem med de som inte jobba för att ni själva inte vill jobba, men måste. Avundsjuka, och försöka få henne att vara kvar på en plats med daglig verksamhet. Ni låter verkligen hemska, fördömande, moraliserande, inskränkta med pekpinnar hur man minsann ska leva. Men det är inte ni som bestämmer, bättre ni byter er egen sysselsättning som ni uppenbarligen inte trivs med. 
    Ts tar kontrollen över DITT liv, låt ingen hindrar dig! Det mesta går att komma riunt om man behöver något/vill något! Fk brukar inte vara omöjlig. Säg att det är en form av REHAB med studier. Lycka till.

TS är en han, vilket du vetat om du läst hans inlägg.

Kan du visa precedens där deltidsstudier beviljats med bidrag från FK?
    Annars kan man ju visst sitta och tycka att FK borde agera si eller så, och strunta i vilka regler de faktiskt har.
  • Anonym (X)

Engelska 5 är ganska likt 9:ans engelska.
    Engelska 6 är ett större kliv upp, med mer krav på analys och formellt språk, så förvänta dig inte ett A om du inte fick det på Eng 5.

Anonym (Hur göra?) skrev 2020-01-13 16:04:22 följande:

Om någon vill veta så kan jag meddela att jag idag fick ett B på Eng 5 vilket inte känns så bra då jag vet att jag hade kunnat fixa ett A.

Till saken hör att jag ju som jag har skrivit tidigare i tråden det att jag ju har pluggat denna engelskakurs en gång tidigare under början av 2019 och då fått ett F. Detta därför att jag missade att skicka in "reading log" Nu skickade jag in denna samt övriga uppgifter. Dock var det två av uppgifterna som jag hade typ tre ofullständigt uppfyllda kriterier på vardera uppgift på. Detta drog ner betyget till ett B.

Den ena uppgiften jag skickade in var gjorde jag nästan identiskt som förra gången och den gången fick jag alla kriterier uppfyllda. Så varför jag ej fick det Denna gången då uppgiften var nästintill identisk vet jag ej. Jag väntar på svar från läraren om det. Kanske har det mer med att det är två olika lärare samt att olika personer gör olika bedömningar.

Vad gäller den andra uppgiften där inte allt var uppfyllt så beror det på att min förmåga att prata på engelska är dålig, resterande så som att förstå tal, text osv. samt skriva har jag inga problem med. Dock förekom det knapp någon träning i att prata på engelska i denna kursen. Kanske brukar man träna på detta mer i grundskolan än gymnasiet/komvux.

Dock känns det inte helt ok med ett B, det är just en av uppgifterna jag är frågande till varför jag inte uppnådde full pott på. Den med att prata på engelska kan jag förstå. Dock innehöll den uppgiften två delar, en del där man skulle förbereda en presentation vilket gick kanon enligt läraren. Sedan delen där man fritt skulle prata och diskutera med läraren kring två bilder där gick de ju som sagt sämre då jag ej är flytande i att tala på engelska.

Jag har ju sedan kursen Engelska 6 att genomföra senare också där kanske jag kan få ett A.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?