-
Ms H skrev 2019-02-02 15:08:47 följande:Vad har hänt de senaste månaderna som har ändrat detta så mycket för dig? För före jul (när du ev skulle söka kurser) var du väldigt osäker på vad du skulle klara och inte klara.Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:22:13 följande:Dels att jag har gjort en del äldre nationella prover på nätet och insett att jag kan lite mer än jag trodde. Jag har gjort ett IQ test och fått rätt höga resultat. Jag har insett vilken typ av utbildning/utbildningar som skulle passa mig bättre än andra. Jag har slutat lyssna på vad andra tycker att jag bör göra och vad som andra tror skulle passa mig bäst och istället börjat lyssna mer på mig själv och vad jag vill. Jag har läst på lite om det ämnen jag är intresserad av och sett att det inte är så svårt som jag tidigare trott bara jag slutar lyssna på andra som säger att jag inte kommer att klara av det osv. osv.
-
Om du tror att du svarade på hennes fråga behöver du verkligen träna läsförmåga.Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 15:57:41 följande:
Missade vist det inlägget. Planen blir väl samma då som nu, alltså att börja studera.
-
Hur skulle det hjälpa dig kvalificera för ett högavlönat jobb?Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 22:41:41 följande:I ett sådant samhälle blir pengars värde av mindre betydelse och dessutom måste det till någon form av basinkomst som betalas ut till alla eller bara till dem som inte arbetar.
-
Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 14:25:31 följande:Självfallet är det så. Men jag har ju faktiskt inte suttit på en stol och stirrar ut i ingenting i 30 år. Jag har ju levt och gjort en del saker trotts att jag inte har jobbat eller studerat de senaste 9 åren.
Vad har du gjort?
Inte jobbat eller pluggat, inte haft flickvän eller vänner, inte rest... (Och det här baserar jag på vad du skrivit i dina trådar.)
Att överleva, få i sig mat och ta hand om hygien, är inte direkt att bli rustad för livet eller utveckla sina förmågor.
-
Ja, och jag är riktigt nyfiken på vad du anser dig gjort.Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 23:11:58 följande:Det där har du redan skrivit om en gång.
-
Det här är inget som händer under din livstid.Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 23:11:11 följande:
Jag gör ju det. Om pengar inte har lika stor betydelse i ett sådant samhälle då är det väl rätt orelevant om jag får hög lön eller ej. Om förre jobbar och bar ett fåtal har höga inkomster då måste antingen folks inkomster öka genom bidrag eller företagens varor och tjänster bli billigare för att samhället inte ska kollapsa. Om nästan inga har råd att köpa saker då köps inga saker och företagen gå omkull eller sänker sina priser. Om ingen har råd att köpa en bostad då sänks bostadspriserna eller i alla fall slutar att stiga. Det är fakta och inte bara blaha blaha gibberish.
Att i ett sådant samhälle skapa meningslösa jobb bara för att och tvinga folk att ta dem är inte hållbart ur någon synvinkel alls. Det ökar bara sjukskrivningarna, belastar miljön osv. Vill vi det, nej. Man måste tänka ett steg längre än folk verkar göra idag. Utbildning är bra ur denna synvinkel eftersom att utbildat folk kommer vara det enda som har någon som helst chans att få något arbete alls i framtiden om man nu ska vara tvungen att arbeta.
-
Du är ju ett levande bevis på att systemet är generöst...Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 23:21:03 följande:Dagen socialförsäkringssystem kräver fullfjädrad jurist från samma dag man tar studenten för att kunna förstå alla lagar, regler, paragrafer, parenteser och finstilta stycken, gör man minsta lilla fel så är man ur systemet för nästintill resten av livet.
-
Basinkomst har inte samma marknadsekonomiska drivkrafter som datoriseringen hade. Den kommer nog vara en möjlig framtid, men det kommer kosta pengar att implementera, och kommer därmed inte att påskyndas.Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 23:50:55 följande:
Samma tokiga och tanklösa kommentar som följande kommentarer:
Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem.Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer.
-
TS, skulle du jobba med basinkomst?
-
Är det värt det? Vad siktar du på för månadslön?Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-03 00:24:10 följande:
Är inte återbetalningssumman per år/månad beroende på hur mycket man tjänar? I alla fall visar denna uträknare att jag, om jag är 40 år när jag börjar betala tillbaka, måste betala som lägst 3.275 kr per månad och som högst 4.513 om lånedelen landar på 900.000 kr. Kanske inte exakt uträknat, men säg 5-6000 kr per månad som mest kanske.
www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan.html