Inlägg från: smulpaj01 |Visa alla inlägg
  • smulpaj01

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Prata med din läkare om sömnmedicin så slipper du sova för lite och bli sjukligt trött.

Imovane och propavan till exempel funkar kanon.

• smulpaj01
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-11-22 21:49:20 följande:
    Men isåfall undrar jag vad i all världen som skulle kunna råda bot på ditt sömnbehov?? Vad är det som utredningen skulle kunna visa? Jag undrar verkligen på riktigt! Som jag skrev är jag själv en väldigt trött människa så jag tar gärna emot tips.
    Ts vill att utredningen ska visa att han har stort sömnbehov och bara kan jobba deltid samt få sjukersättning resterande 50%.
  • smulpaj01
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-11-22 21:56:40 följande:
    Aldrig hört om nån som får sjukersättning för att denne måste sova. En sjukdom måste nog till. Hoppas jag.
    Nej det kommer han inte få men jag tror det är vad han hoppas på.
  • smulpaj01
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 22:01:33 följande:
    Jag vet att det är så men känns ju så fel. Det bör ju gå efter hur jag mår och att jag mår mycket dåligt av för lite sömn. Får jag under 7 timmar känner jag mig nästintill berusad.
    Det finns ju inget annat sätt än medicin. Eftersom du vägrar det så får du inga bidrag utan får leva på 50% av en låg lön.
  • smulpaj01
    Anonym (X) skrev 2018-11-22 22:28:02 följande:
    TS tränar, städar och lagar mat flera timmar per dag...
    Och släktforskar.....det är jätteviktigt!
  • smulpaj01
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 23:48:30 följande:
    Nej 100% skulle jag nog troligtvis inte orka. Dock var det någon som påpekade att jag borde hinna om jag skulle jobba 100%.
    Varför skulle du inte "orka"?

Vad har du för sjukdom? Att ha sömnbehov är inget skäl - det har ALLA!
  • smulpaj01
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 11:04:49 följande:
    om någon skulle kunna få tvättmaskinen att tvätta fortare, kunna korta ner min resväg till mataffären eller koktiden på maten så visst tack för det.
    Men sitter du bara och väntar på tvätten? Lägg i en tvätt, diska laga mat och städa under tiden.

Vad gör du för avancerade maträtter som tar så lång tid? När man bor ensam är det enkelt att diska 1 tallrik, 1 glas, 1 gaffel, 1 kniv och kastruller direkt efter man ätit. Tar FEM minuter.
  • smulpaj01
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 23:32:19 följande:
    Men om det ändå är omöjligt att få gå ner i arbetstid på dagliga verksamheten till förmån för att börja med distansstudier är det ju ingen mening med att kontakta studievägledaren heller.
    Men du har ju 5 helt lediga dagar per vecka, varför kan du inte studera dessa dagar? Eller varje dag eftersom du bara är på dagliga verksamheten några få timmar?
  • smulpaj01
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-02 19:46:34 följande:

Dagliga verksamheten är mellan 10-16. Vakna bör jag göra vid 7 eller 7.30. 09.30 måste jag gå hemifrån. Ibland är bussen försenad och jag får ta en annan och gå en bit i och med att bussen kör en annan väg.

Hemma igen vid 16.30, vila typ 20-30 min i soffan, laga mat och äta vid typ 17.30 ellr 18.00. Sedan diska. Äta igen vid 20.00. Ibland behöver jag även laga lunchen till dagen efter. Detta tar typ 30 min samt diska efter det vilket tar 10 min.

Ibland har jag varit tvungen att tvätta vilket har varit vid 18-21 eller 21-00.

Vad i hela friden sysslar du med i 2,5 timme på morgonen?
    Du behöver inte tvätta dagen före DV eftersom du har 5 andra helt lediga dagar.ät en ordentlig middag kl 18 så behöver du inte äta igen kl 20.
  • smulpaj01
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 18:13:59 följande:

Men om vi nu säger att jag går på den dagliga verksamheten tills april och i april blir inskriven hos AF samt att FK ej vill ge mig sjukersättning därför att utredningen av arbetsförmågan enligt dem inte är färdig. AF hittar ingen som vill ta emot mig för anställning eller arbetsträning eller liknande.

Finns det bara försörjningsstöd kvar för mig att söka i ett sådant läge?

Än en gång AF kommer inte hitta ett enda arbete ÅT dig. Du söker själv och i din ansökan skriver du att du är berättigad lönebidrag vid anställning.
    Du hittade ju det där gymjobbet? Du borde sökt det oavsett om du kunnat/velat ta det utan som en lärdom du mer än väl behöver.
  • smulpaj01
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 17:08:25 följande:

Nu bör jag höra av mig till försörjningsstöd för att höra hur det ligger till med bidrag från dem när man studerar. Enligt studievägledaren kan man inte få försörjningsstöd när man studerar. En dum sak som visar på att kommunen inte vill at folk ska söka försörjningsstöd är att det är det enda hos kommunen som fortfarande ej går att söka digitalt. Man måste alltså fylla i en blankett och skicka alla handlingar fysiskt. Bygglov, förskoleplats m.m. söker man numera digitalt i denna kommun. Dock inte försörjningsstöd.

Nej det är självklart att du inte får försöjningsstöd om du studerar. Då får du söka CSN bidrag och lån alternativt arbeta vid sidan av studier.
  • smulpaj01
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 17:34:07 följande:
    Ja men jag tänker ju självklart söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Men jag menar under den tid som FK handlägger min ansökan måste jag ju ha inkomst.

Annars får jag söka vanlig aktivitetsersättning först vilket då kanske blir beviljat i feb. Därefter säker jag aktivitetsersättning vid förlängd skolgång samt söker in på den/de kurser jag vill studera. Kanske blir detta då bevumiljat i april. Från april studerar jag sedan distans. Dock hinner jag ju knappt börja studierna innan jag fyller 30 och då blir av med all form av aktivitetsersättning.

Orkar inte med detta låsta läge längre.
    Varför inte söka CSN?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?