Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 20:03:32 följande:
Allt detta med att myndigheterna vägrar lyssna på mig samt att det är bråttom att bestämma sig för vad jag vill innan vissa datum passerar gör mig skit stressad, så här stressad var mycket länge sedan jag kände mig. Om jag ens någonsin har varit såhär stressad över någonting. Risken är ju om jag gör fel att det påverkar hela mitt resterande liv och att det blir mycket mycket svårt att få ordning på allt igen. Då påverkar det även möjligheten till att bilda familj etc. etc. Kris det inte fråga om just nu utan jag känner mig helt j*vla splittrad.
Jag förstår att det är stressande, men försök att ta det lugnt och ta till dig hjälpen du får! Jag tror nog att myndigheterna lyssnar, men det finns ju en viss tågordning och vissa regler, och det gör det på goda grunder. Det är inte bra om personer på myndigheterna börjar "skjuta från höften", utan det måste finnas rättssäkerhet för medborgarna. Samma planering ska gälla även om din handläggare slutar och en ny börjar. Då ska det vara dokumenterat vad som gjorts och det som görs ska följa en viss ordning.
Om ni följer reglerna ska det i princip inte kunna bli fel. Du tänker på närmaste datumet kanske, där du skulle kunna söka till Komvux, men det kan du ju faktiskt vänta med. Eftersom FK och kommunen råder dig att gå kvar på verksamheten är det säkrast att göra det, om du inte vill skapa oordning. Det är bra att du är ambitiös, men det kommer gå att studera längre fram, också. Du har redan fått rådet att plugga lite hemmavid - gör det, om du vill känna att du kommer framåt. Går du kursen senare är du ju hjälpt av det du lärt dig, hur som helst!
Det är jättesynd att det blir så bråttom med allt inför att du fyller 30. Du borde fått hjälp att sätta fart på den här processen långt tidigare - men då var du kanske inte redo iofs.
Du tänker rätt när du kollar upp saker, du kommer ju framåt hela tiden faktiskt. Du vet mer om studier och vilka jobb du kan söka än du gjorde för ett år sen, gissar jag. Du vet också mer om olika regler och vad som kommer hända när du blir 30.
Du skriver här på FL och är vetgirig, du ringer personer och samlar hela tiden kunskap. Försök sitta i båten nu och ha tålamod med processen, så kanske du förhoppningsvis blir mindre stressad.