Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 16:09:16 följande:
Men varför finns dessa regler? Samhället hade ju vunnit på om jag kom snabbare ut i arbete och om det då hade fortsatt betala mig någon form av bidrag trots att tjänsten är på deltid. Samhället har ju bakvända regler. Det bör ju fler än mig hålla med om.
Det finns många åsikter om FKs regler, men du vinner inget på att ifrågasätta reglerna, de är som de är och dina handläggare måste följa dem. (Det är politiker som kan ändra sådant.)
Sedan är det inte nödvändigtvis bakvänt att försöka hitta en hållbar sysselsättning åt dig, som du klarar över tid. Du är entusiastisk och ambitiös och det är jättebra. Men sedan finns förmodligen rent medicinska faktorer som måste vägas in, plus det faktum att du aldrig arbetat eller studerat och faktiskt inte vet hur det kommer att fungera, även om du är optimistisk.
Försök att tänka att reglerna finns till för att faktiskt hjälpa dig, då får du kanske en mer positiv inställning till de råd du får från kommunen och försäkringskassan.
Sedan är det förstås upp till dig om du vill följa reglerna eller inte. Om du inte känner att FK hjälper dig så står det dig fritt att söka jobb eller börja studera utan deras inblandning. Men då får du inga bidrag heller.