• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:00:39 följande:

Nej.

Då har du ingen aning om ifall arbetsgivare vill anställa dig eller inte.
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:02:44 följande:

Men alla jobbannonser kräver minst gymnasieutbildning vad det verkar.

Sanning med modifikation. Det går fortfarande att söka jobb även om de gärna önskar att man har gymnasiekompetans
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:05:04 följande:

Ok, men det blir ju svårare om man är in min situation att få detta jobb eller motsvarande eftersom jag har andra att konkurrera med som troligtvis har gymnasiekompetens.

Vad hindrar dig från att söka?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:07:41 följande:

Ingenting, mer än att jag är mycket tveksam till om jag kommer att få jobbet. Alltså bortkastad tid att söka något jag inte kommer att få.

Om aldrig söker ett jobb så vet du ju inte om du kan få det eller inte. Så nej, det är aldrig bortkastat att söka jobb.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:06:15 följande:

Jo de är ju sant, men förutsättningarna för att få jobbet minskar ju om man inte uppfyller det önskade kraven.

Inte nödvändigtvis.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:14:28 följande:

Nej egentligen beror det beror ju på hur många som söker och hur många av dessa som arbetsgivaren anser vara bättre lämpade än mig.

Eller så är det så att arbetsgivaren ser till personen och inte enbart vad man har för kompetans och erfarenhet.

Mitt jobb jag har idag som är avdelingsledare på ett sykehjem (i Norge) hade att man helst skulle ha ledarutbildning (i tillägg till ssk) det här inte jag och ändå fick jag jobbet för att jag var den personen som arbetsgivaren menade passade till jobbet.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:32:28 följande:

Men om jag nu verkligen vill satsa på att söka ett jobb på deltid vad kommer då FK att säga om bidrag för resten av tiden? Jag måste ju ändå ha inkomst för resterande tid.

Finns många som jobbar deltid av olika anledningar utan extra bidrag från fk...
  • Tiina87
    Embla twopointoh skrev 2018-11-16 17:55:16 följande:

Får man verkligen försörjningsstöd om man pluggar?

Generellt nej.

Men ts vill ju inte studera än.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 18:27:04 följande:

Ok. Missade det. Tänkte att det handlade om studier på halvtid. Men försörjningsstöd är inget alternativ i alla fall inte på lång sikt. Nej det var jag som förtydligade att det inte är enkelt. 

Det är ju där du kommer hamna om du inte börjar ta eget ansvar och bli självständig.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 19:16:20 följande:

Öh, jo jag har tagit enorma ansvar över speciellt mitt eget liv de senaste framförallt året. Dels genom att se till så att jag har börjat denna dagliga verksamhet, det var jag som tog kontakt med myndigheterna om att jag ville ha en förändring av min situation. Jag har även tidigare tagit ansvar genom att fixa en bostad åt mig själv, jag tränar flera gånger per vecka. Jag har hjälp mina föräldrar massor genom hela mitt liv och nu senast har jag sett till så att min mamma har fått den hjälp hon behöver i sitt liv från samhället osv osv. Det som har blivit lidande är att få ett arbete för egen del.

Jag har även tagit ansvar över att hjälpa min mamma att städa ur efter ett dödsfall och organisera allt som rör detta. Jag har inte bara suttit på ändan och stirrat in i väggen i 9 år.

Du klarar av att träna flera timmar varje veckan men du klarar inte av att jobba 12h per vecka?! Låter mer som att du vill fortsätta få bidrag från fk för att kunna träna och skippa jobba helt.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 19:16:20 följande:

Öh, jo jag har tagit enorma ansvar över speciellt mitt eget liv de senaste framförallt året. Dels genom att se till så att jag har börjat denna dagliga verksamhet, det var jag som tog kontakt med myndigheterna om att jag ville ha en förändring av min situation. Jag har även tidigare tagit ansvar genom att fixa en bostad åt mig själv, jag tränar flera gånger per vecka. Jag har hjälp mina föräldrar massor genom hela mitt liv och nu senast har jag sett till så att min mamma har fått den hjälp hon behöver i sitt liv från samhället osv osv. Det som har blivit lidande är att få ett arbete för egen del.

Jag har även tagit ansvar över att hjälpa min mamma att städa ur efter ett dödsfall och organisera allt som rör detta. Jag har inte bara suttit på ändan och stirrat in i väggen i 9 år.

Det där är något normala vuxna gör plus att de har heltidsjobb, familj, vänner och barn.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?