Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 14:06:07 följande:

Du menar att man har svårare att ta till sig utbildningen bara för att man är äldre?

Jag fattar att jag har svårt att få ett jobb. Men har jag utbildning bör ju de väga upp frånvaron från arbetslivet även om det inte väger upp helt. Men då ser de ju också att jag klarar av att ta för mig saker och ting genom att jag har klarat en utbildning.

Nej, det säger jag inte.

Men du har en lucka i ditt CV på 10+ år, att du tar dig igenom gymnasiet nu kompenserar ju inte för den på något sätt. Möjligen om du tog en praktisk linje så som omvårdnad, men en vanlig teoretisk utbildning kommer ju inte öka dina chanser att få jobb tror jag.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:23:29 följande:

Oavsett om det inte ökar chanserna till att få ett arbete så ökar det i alla fall chanserna till att klara av de få arbeten jag kan få både nu och sedan. Det ökar chanserna för att få behålla jobbet.

Vi har ju alla frågat dig många gånger nu, men vad är det för jobb du vill ha? Vad är det för jobb du tror att du kan få? Vad är det för jobb du kan tänka dig att ta?

Såg att du länkade en jobbannons, men det lät ju inte som något för dig eftersom du inte är stresstålig och få såna tjänster går att anpassa efter dina behov.

Jag tror inte heller att det skulle påverka huruvida du kan behålla ett jobb. Varför tror du det?
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 17:59:56 följande:

Det är skillnad på stress och stress. Stress som ger mig något tillbaka och där resultatet av stressen ger arbetsplatsen något tillbaka samt att jag får lön för arbetet är något som spelar in och gör att jag orkar med stressen bättre. Samt slippa oroa sig för sin ekonomi hela tiden, den stressen som ligger där hela tiden dag efter dag och inte går att vila bort den är det jag inte tål. Stress som uppkommer på själva jobbet och som man mer har kontroll över är lättare att hantera.

Det kan du omöjligen veta då du aldrig har jobbat
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 18:22:22 följande:

I samband med dödsfall, då har jag varit tvungen att hantera stress. Kanske inte direkt positiv stress, men det är stress som man själv har kontroll över. Så som att först få vetskapen om att personen är död och sedan snabbt ställa sig fråga ok, vad gör vi nu?, besöka sjukhuset kolla in den döde, besöka banken, ringa skatteverket, ta hand om dödsboet, planera begravning osv osv. Allt det har jag fått göra. Det är stressande men på ett sätt man själv kan hantera eftersom det är en själv som har kontroll över situationen.

Dock är det inte dokumenterat och går inte att visa upp när jag söker ett jobb att jag klarar av en sådan situation.

Fast det är ju inte sån stress man har på många jobb. Och inte alls så att man alltid har kontroll över situationen
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 18:32:34 följande:

Nej det vet jag. men man är kanske inte alltid ensam hela tiden med att hantera allt som händer och sker.

Fast i den jobbannonsen du länkade stod det att man skulle ta stort personligt ansvar och kunna jobba självständigt. Det innebär att klara av stressiga situationer själv.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 18:47:56 följande:

Om situationen är sådan att jag får styra själv och ta eget ansvar så är det nog inga problem. Eget ansvar över saker är jag van att ta. Jag har heltiden fått ta ansvar under hela mitt liv från dag ett jag föddes.

Fast du har ingen aning om hur jobbstress skiljer sig från stress i privatlivet. Lyssna nu, det är inte samma sak. Sen så har du ju inte direkt tagit så mycket ansvar de senaste åren, för då hade du ju inte suttit där du sitter nu utan kommit lite längre.
  • Anonym (S)
    Bunny on speed skrev 2018-11-16 19:02:56 följande:

Spännande. Några tycks säkra på att ts är kvinna, andra man.

TS har i tidigare trådar pratat om att eventuella framtida barn också skulle ha mammor, så han borde ju vara snubbe.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 19:16:20 följande:

Öh, jo jag har tagit enorma ansvar över speciellt mitt eget liv de senaste framförallt året. Dels genom att se till så att jag har börjat denna dagliga verksamhet, det var jag som tog kontakt med myndigheterna om att jag ville ha en förändring av min situation. Jag har även tidigare tagit ansvar genom att fixa en bostad åt mig själv, jag tränar flera gånger per vecka. Jag har hjälp mina föräldrar massor genom hela mitt liv och nu senast har jag sett till så att min mamma har fått den hjälp hon behöver i sitt liv från samhället osv osv. Det som har blivit lidande är att få ett arbete för egen del.

Jag har även tagit ansvar över att hjälpa min mamma att städa ur efter ett dödsfall och organisera allt som rör detta. Jag har inte bara suttit på ändan och stirrat in i väggen i 9 år.

Fast jag jämför ju med mängden ansvar folk i din ålder i regel klarar av att ta. För dig kanske det är jättemycket att ha klarat av det där under 9 års tid, men för de flesta är det ju inte det.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 19:36:02 följande:

Jag struntar i vad jag har klarat och inte klarat av fram till idag. jag utgår från vart jag står idag och vart jag vill vara om ca 5 år samt hur jag bör agera för att komma dit.

Gör det du. Men du lurar dig själv om du tror att du vet något om hur det är att jobba, särskilt på ett stressigt jobb som kräver att man klarar av att jobba självständigt. Jag och många andra här vill ju att det ska gå bra för dig, men går du ut i riktiga världen med din inställning kommer du att få ett väldigt hårt uppvaknande. Var lite ödmjuk och snälla försök ta in det folk säger.

Om allt går bra har du alltså om 5 år en teoretisk gymnasieutbildning i bagaget. Sen då? Vad tänker du ska hända då?

Varför svarar du inte på frågorna om vilka jobb du vill ha eller kan tänka dig? Har du inte tänkt så långt än?
  • Anonym (S)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 19:43:58 följande:

Nej jag är inte exakt insatt i vilket jobb jag vill ha. Mera bara inom vilken typ av område jag har intressen.

Vad är det för område? Finns det jobb inom det? Är det jobb du realistiskt sett kan få?

Tycker inte heller att du ska älta, men du behöver komma ner på jorden med jämna mellanrum.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?