Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 13:11:35 följande:
Men är inte samhällets skyldighet att se till så att jag kommer närmare ett arbete? Hur gör man då på bästa, smidigaste och mest effektiva sätt för att jag ska komma dit?
Om jag svarar själv på den frågan så är det inte genom att vara kvar där jag är idag. Om jag istället jobbar med något som jag tycker är roligt och som jag orkar så skulle det ge mig mera samt utveckla mig mer. Även en utbildning skulle utveckla mig mer än bara lära mig det som man lör sig i själva kursen. Jag skulle stärka mig själv som person och bli tryggare i mig själv genom att studera vilket borde vara positivt när det sedan kommer till att jobba och söka jobb.
Mår man inte bra med sig själv är det ju svårt att klara av att jobba när man aldrig tidigare har gjort det.
Den enda personen som kan se till så att jag mår bra är jag själv. Dock måste myndigheterna inse detta och göra vad som är bäst för mig på lång sikt. Att se till så jag får ett jobb är en sak, men det måste också se till så att jag mår bra och klarar av att jobba i framtiden.
Om jag får tid att studera och känna att den biten fungerar då kommer jag också känna att jag klarar av någonting. Att fortsätta på daglig verksamhet där dessa egenskaper inte utvecklas är ju inte varken positivt eller effektivt. Vill myndigheterna få ut mig i arbete om ett par år är det bättre att låta mig testa på att studera nu istället för att vänta och skjuta upp det.
Hur kan jag lita på att det som de lovar nu verkligen kommer bli av? Kanske kommer de vilja att jag ska vara kvar i den dagliga verksamheten år efter år?
Vilket är lättast förresten, få ett jobb utan eller med utbildning?
Tycker absolut att samhället har ett ansvar i att ha låtit dig gå hemma och inte göra nåt i typ 10 år. De borde definitivt ha tvingat ut dig på praktik eller jobb mycket tidigare, men nu är det som det är. Du har ju inte heller tagit på dig att plugga tidigare när det hade varit enklare, så nånstans får du ju stå ditt kast och acceptera att du nu har färre möjligheter.
Att du ska få hjälp att få jobb är ju självklart, men då handlar det om ETT JOBB, inte ditt drömjobb. Du måste inse att du inte kan vara kräsen i din situation. Även om du skulle klara av gymnasiet så kommer dina möjligheter att vara väldigt begränsade och säkert inte mycket bättre än nu.
Vissa jobb är såklart omöjliga att få utan viss utbildning, andra väldigt svåra att få utan särskild utbildning och för en del jobb spelar det inte så stor roll. Problemet är ju att du vägrar sikta in dig på de jobben som du realistiskt sett skulle kunna få.