• Fiona M

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Bunny on speed skrev 2019-02-11 20:32:19 följande:

Har skolan löpande intag? För annars riskerar du ju att missa datum för ansökan när du skjuter på allt till sista stund. Hos oss kan du tidigast börja i maj om du bestämmer dig för att söka nu.

Precis, bäst att kolla upp!
    (Löpande intag gällde väl distans, så tror det är sista datum för TS att tänka på nu.)
  • Fiona M

Skulle du inte testa klassrumsstudier först? Fick för mig att du ändrat dig. (Men ska du bara checka av att du misslyckas för att få studera på lägre grad spelar det kanske ingen roll.)

• Fiona M
    Anonym (??) skrev 2019-02-11 21:59:33 följande:

Jag förstår inte hur du tänker. Hur är det möjligt att på bara 2 månaders tid visa att du omöjligt klarar 100%, och att skolan försökt allt? Du har väl knappt ens haft något prov på den tiden?

Om du tänkt läsa en kurs i taget, på 5 veckor... är det möjligt att läsa dem på det viset? Går de inte enbart parallellt? Menar du att du de 5 första veckorna tänker vägra klara av första kursen, för att enbart med hjälp av ett uteblivet prov visa CSN att du behöver studera i lägre tempo, med fullt lån för resten av dina studier?

Verkar märkligt om de skulle godkänna.

Och, återigen, vad gör du när dina studiemedel tagit slut mycket snabbare än du pluggat klart? Vad är din plan då?

Hur menar du att 2 mån är kort, och att prov knappt hinns med när kursupplägg är 5 eller 10 veckor?

Dessutom, "vägra att klara av" är det ju knappast tal om. Upplägget är svårt även för personer utan diagnoser.
  • Fiona M
    Anonym (??) skrev 2019-02-11 22:30:04 följande:

Jag har nog för lite erfarenhet av gymnasiestudier på komvux för att förstå detta. När man läser på universitetet brukar det tex vara nog att ta 75% av poängen för att få fortsätta med 100% studiemedel. Tentorna kommer oftast bara i slutet på varje kurs, och inte förrän man försök med omtenta 1-2 gånger kan man väl med säkerhet säga att man inte klarade just den kursen. Det tar rätt lång tid innan man kan hävda att man inte kan hänga med i 100% studietakt efter att ha försökt allt.

Det fungerar nog annorlunda med komvux.

"Vägra klara av" skriver jag för att TS innan han ens prövat, är 100% säker på att han inte ens tänker försöka sig på heltidsstudier, eftersom han vet att han inte klarar detta.

Det är mycket möjligt att han har rätt, men jag vänder mig emot inställningen att han inte tänker ge det en chans (när han emellanåt talar om att läsa snabbare takt, och även jobba samtidigt). Han säger sig ju vara intelligent, och sporras av mentala utmaningar. Nu har han chansen.

Fast har man inte studerat på 10 år och har en diagnos som försvårar vardagen (så pass att tvätt och maglagning tar upp en hel dag) så kvittar det hur intelligent du är, du kommer fortfarande kämpa med att gå från 25%-ig sysselsättning till 100.

Jag tycker det är bortkastad tid att TS måste testa på 100 ens.
  • Fiona M
    Hilde3000 skrev 2019-02-11 22:34:04 följande:

Spontant känns det het galet att skolan skriver ett sådant intyg utan att faktiskt ha försökt hjälpa till, men det kanske är så det fungerar.

Min uppfattning är att KomVux tar mycket mindre hänsyn och anpassar mindre efter elevernas behov än vad gymnasiet gör.
  • Fiona M

Men så tycker jag KomVux funkar sämre när kurserna läggs så kort. Det blir löpande band-princip, och långt ifrån alla klarar det, särskilt inte de som redan misslyckats i gymnasiet och verkligen behöver en anda chans.

• Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 22:47:42 följande:

Hur menar du nu, förklara?

Jag tycker det är dåligt att kurserna ligger på kortare tid istället för, som tidigare, på en termin. Ganska många ämnen vinner på att du har tid att tillgodogöra dig kunskap. (Även universiteten har ju ofta delkurser som går över fler veckor, parallellt med andra, just av den anledningen.)

Ta engelska till exempel, eller språk överlag, det funkar inte att pressa in allt på en gång om du inte har förkunskaper eftersom du behöver språkutvecklingen som trappsteg för att komma till avsedd nivå.

Tycker jag.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 22:51:40 följande:

Jag menar kurserna är väl inte kortare på komvux än på högre utbildningar eller på gymnasiet? Eller har jag fel?

Du kan inte jämföra högskola och gymnasiekurser.

På KomVux läser du färre kurser samtidigt, men snabbare, vilket ju låter bra för de som bara har ett par kurser kvar att ta, att plugga en kvarts eller halv termin. Fast... när de då inte alls hängde med när kursen gick på gymnasiet och sen inte läst engelska på ÅR så blir det tufft.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 22:58:54 följande:

Men det finns väl möjlighet att välja mellan olika längder på en kurs, typ. Jag kanske har fel, men om jag studerar 75% vilket blir tre kurser är det då inte så att man kan välja om dessa ska vara parallellt eller en i taget om man kör på distans eller liknande som saknar att man måste vara i klassrum vid vissa tider?

Jag har ingen aning om hur distans på KomVux funkar, vår kommun har det inte.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?