• Fiona M

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Du tror du ska kunna gå från noll till 75% studier PLUS jobb vid sidan av?
    När? Hur?

• Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:02:03 följande:

Nej jag tror inte att jag kommer kunna gå från noll till 75% studier plus arbete. Men kanske 75% studier och sedan efter ett halvår eller ett år börja jobba lite smått. Jag har ju inget att förlora på att testa i och med att risken att förlora mitt CSN eller så inte finns om det nu är så som du säger. Skulle jobbet skita sig, eller rätta sagt om jag inte skulle orka både jobba och studera samtidigt så bara sluta eller hur?

Min dagliga försörjning är ju inte lika beroende av själva jobbet då som det hade varit om jag bara hade jobbat därav är alla inkomst från arbete bara extrainkomster som kommer att läggas på hög och endast användas när jag måste köpa något dyrt, typ ny telefon, nya möbler, nya kläder osv.

Hur många kurser/poäng per termin är 75% då, har du kollat upp det?

Vad tänker du att du skulle kunna arbeta extra med?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:13:56 följande:
    75% motsvara 15-19 p per vecka vilket blir 300-380 p på 20 veckor. Så typ 3 kurser bör ju bli 300 poäng.
    Vad har ändrat sig som gör att du tror du klarar det nu när du inte klarade en enda kurs nyss?
  • Fiona M

Tänker du nu att du ska gå på plats, inte distans?
    Går kurserna på 20 veckor, eller 10? (Eller rent av 5..?)

• Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:22:13 följande:
    Dels att jag har gjort en del äldre nationella prover på nätet och insett att jag kan lite mer än jag trodde. Jag har gjort ett IQ test och fått rätt höga resultat. Jag har insett vilken typ av utbildning/utbildningar som skulle passa mig bättre än andra. Jag har slutat lyssna på vad andra tycker att jag bör göra och vad som andra tror skulle passa mig bäst och istället börjat lyssna mer på mig själv och vad jag vill. Jag har läst på lite om det ämnen jag är intresserad av och sett att det inte är så svårt som jag tidigare trott bara jag slutar lyssna på andra som säger att jag inte kommer att klara av det osv. osv.
    Varför börjar du inte plugga redan nu då?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:24:53 följande:
    Distans de första 20 veckorna sedan får jag se hur jag gör när denna omgång är klar. jag tar 20 veckor i taget och börjar att fundera på nästa 20 veckor 1-1½ månad innan typ eller i alla fall när det börjar bli dags att tänka på nästa period. Just nu existerar bara de 20 första veckorna av studier i mitt huvud.
    Vilka kurser tänker du dig, och hur är de upplagda, på 5, 10 eller 20 v?
  • Fiona M
    Tiina87 skrev 2019-02-02 00:26:34 följande:
    Jag tror nämligen, baserat på dina trådar, att du inte klarar distans utan kan klara en vanlig skolform.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:27:09 följande:
    Därför att jag väntar på att få aktivitetsersättning av FK. när den är beviljad kommer jag att få retroaktivt från jan. Då kan jag börja studera och byta ut aktivitetsersättningen mot CSN. Det är aktivitetsersättningen för jan jag vill åt i och med att jag just nu bör vara sjukskriven. Det är inte bidragsfusk eller något i och med att jag har rätt till aktivitetsersättning.
    Njae, det är ju bidragsfusk om du redan nu har förmågan att studera...
    "Bör vara sjukskriven" -är du inte det? Hur gick läkarbesöket?

När ska du börja plugga?
  • Fiona M
    Ms H skrev 2019-02-02 00:37:19 följande:
    Vilka fler prov har du gjort än det i engelska som du skrev om här tidigare?
    Du menar det där han googlade ord..?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?