Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (??) skrev 2019-08-29 18:51:41 följande:

Du behöver inte veta precis ALLT om Franska revolutionen, och upplysningen. Efter ett tag lär man sig sålla bort detaljer, och fokusera mer på helheten. Rent krasst kommer du glömma det mesta av kurserna inom en inte allt för avlägsen framtid. Du pluggar för att få betyg, inte för att det är viktigt för din framtida försörjning att veta något om andra världskriget.

Jag pluggar för att få kunskap och kunna uppnå det riktlinjer, mål och kriterier som finns uppsatta enligt Skolverket. Sen är själva betyget ett bevis på vilka av dessa kriterier jag uppfyller.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (H) skrev 2019-08-29 19:28:50 följande:
    Tror dock att det är bäst att fokusera på det som INGÅR i kursen, inte sådant som du själv måste söka information om.

Ja, men om det i kursboken står att man ska läsa följande text; https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPVGPG/var-for-oaktsam--falls-for-nya-valdtaktsbrottet

Då kanske det även är bra att veta exakt vad Högsta domstolen är för något. Detta måste man ju söka vidare om på nätet.

• Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2019-08-29 23:02:09 följande:
    De flesta kurser på gymnasienivå förutsätter allmänbildning och koll på nutidshistoria, samt svenska samhället (och språket för att hänga med).

Utöver det... varför skulle kursboken hänvisa till Aftonbladet? Diskuterar ni månne källkritik?
    Eftersom kursboken är digital så finns ett kapitel som hela tiden förnyas med nya artiklar. Där finns en artikel om sommarens nyheter där länken till Aftonbladet fanns.
  • Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2019-08-29 23:03:31 följande:
    Är du utskriven från FK?
    Jag har inget bidrag från dem. Blev nekad sjukpenning i särskilda fall och har inte sökt något annat heller eftersom FKs regler är så att man ej kan få bidrag när man studerar deltid. Därav orkar jag inte lägga tid på att bråka med em när det ändå att så mycket tid för mig att studera. Då är det bättre att lägga den tiden på själva studierna istället kan jag tycka.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (??) skrev 2019-08-30 00:07:22 följande:

Nej, det behöver du inte veta. Du har i så fall helt missat poängen med artikeln. Vad handlar den om? Vad är viktigt med innehållet? Inte exakt var han blev dömd.

Du MÅSTE låta bli att söka upp alla sidospår, annars kommer du inte hinna, eller orka studera.

Men samtidigt bör man ju även veta vad en domstol är exakt och därav är det bra att Googla på det.
  • Anonym (Hur göra?)
    Catnap skrev 2019-08-30 08:53:57 följande:

Jag håller med dig, det är absolut relevant att veta. Och det tar inte mer än nån minut att kolla upp vad HD är för nåt. Det tar ju inte mer än nån minut. Med tiden kommer du att komma ikapp i allmänbildning och inte behöva googla så många sidospår heller.

Fast jag vet ju vad dessa saker är, men kan inte på ett enkelt sätt liksom förklara dem och är osäker på om det jag vet verkligen stämmer med verkligheten. Dock vet jag att en domstol är en instans där man, enligt lagen, bedömer om folk är skyldiga eller oskyldiga till brott och sedan ska, också enligt lagen, dömas och få ett straff eller ej. Samt också bestämmer vad straffet ska bli samt dess längd. Och sedan kan säkert domstolar användas för andra saker också, kanske vid oenighet om arv mellan arvingar osv.

Detta är vad jag vet om just detta utan att Googla. Men jag vill ju veta om jag har rätt också. Det är en sak att tro men det bär ju vara sant också det man tror. Det är ju därför jag studerar för att lära mig saker liksom.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (??) skrev 2019-08-30 13:43:50 följande:

För artikelns skull behöver du inte veta allt detta. Fokus är inte på domstolen, utan själva brottet. Det räcker att du läser i artikeln att han dömdes i domstolen. Di behöver inte kunna domstolens alla uppgifter och definitioner.

För artikeln kanske jag ej behöver veta detta. Men för min egen allmänbildning bör jag ju veta detta. Dessutom är jag rätt allmänbildad ändå skulle jag vilja påstå trotts att det finns en del luckor här och där och att jag inte är helt hundra på att allt jag vet faktiskt stämmer med verkligheten.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-08-30 20:26:36 följande:

Nej.

F och D i kurser inte "jättevanligt" bland vuxna vuxenstuderande.

Källa på detta? Eller är det bara din egen åsikt. Finns det statistisk fakta som visar på detta?
  • Anonym (Hur göra?)

Ni som påstår att ett visst betyg är vanlig eller ovanligt, vad baserar ni detta på? Finns någon officiell statistik att ta del av eller annan, för saken, relevant källa? Vad bygger ni annars era uttalanden på?

• Anonym (Hur göra?)

Angående allmänbildning kan ni titta på videoklippet nedan. Innan ni tittar ställer ni er följande fråga: "Anser jag mig själv vara allmänbildad?". Därefter tittar ni på klippet och sedan ställer ni er själva samma fråga igen.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?