Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (??) skrev 2019-08-29 18:51:41 följande:

Du behöver inte veta precis ALLT om Franska revolutionen, och upplysningen. Efter ett tag lär man sig sålla bort detaljer, och fokusera mer på helheten. Rent krasst kommer du glömma det mesta av kurserna inom en inte allt för avlägsen framtid. Du pluggar för att få betyg, inte för att det är viktigt för din framtida försörjning att veta något om andra världskriget.

Jag pluggar för att få kunskap och kunna uppnå det riktlinjer, mål och kriterier som finns uppsatta enligt Skolverket. Sen är själva betyget ett bevis på vilka av dessa kriterier jag uppfyller.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (H) skrev 2019-08-29 19:28:50 följande:
    Tror dock att det är bäst att fokusera på det som INGÅR i kursen, inte sådant som du själv måste söka information om.

Ja, men om det i kursboken står att man ska läsa följande text; https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPVGPG/var-for-oaktsam--falls-for-nya-valdtaktsbrottet

Då kanske det även är bra att veta exakt vad Högsta domstolen är för något. Detta måste man ju söka vidare om på nätet.

• Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2019-08-29 23:02:09 följande:
    De flesta kurser på gymnasienivå förutsätter allmänbildning och koll på nutidshistoria, samt svenska samhället (och språket för att hänga med).

Utöver det... varför skulle kursboken hänvisa till Aftonbladet? Diskuterar ni månne källkritik?
    Eftersom kursboken är digital så finns ett kapitel som hela tiden förnyas med nya artiklar. Där finns en artikel om sommarens nyheter där länken till Aftonbladet fanns.
  • Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2019-08-29 23:03:31 följande:
    Är du utskriven från FK?