Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Tiina87 skrev 2019-07-25 18:53:49 följande:

Nej, det är verkligen inte samma sak.

Förklara gärna på vilket sätt det inte skulle vara samma sak. På vilket sätt skulle min nedsatta sysselsättningsförmåga vara mindre självvalt än en som är född utan armar eller ben?
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-07-25 18:56:51 följande:

Det är verkligen inte ens i närheten av det du jämnför med. Du hade satt upp två alternativ, fortsätta utredningen eller studera. Vi alla här talade om för dig hur verkligheten är när man studerar, du valde att ignorera det och endå studera. Nu gråter du som en treåring för staten inte är intresserad av att ge dig några pengar, du visste ju om dehär endå valde du att studera. Exakt hur tänkte du där?!

Jag tänker att jag om det inte fungerar med ekonomin i så fall får sluta studera och söka bidrag av FK eller söka försörjningsstöd.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-25 18:56:48 följande:

Klarar man sig inte ekonomiskt på att studera så kam man inte studera. Det kan vara orättvist men så är det.

Klarar man inte av att arbeta heltid därför att man är född utan ben ja då ska man heller inte kunna få bidrag för den tid man ej kan arbeta. Detta är precis samma argument.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-25 18:58:45 följande:

Självvalt? Ingen har sagt något om det.

Dina studier däremot är självvalda.

Så då anser du alltså att de som har en nedsatt sysselsättningsförmåga ej ska få ekonomisk hjälp av samhället för att klara av att studera t. ex 50%? Det är ju det du säger mellan raderna.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-25 18:59:56 följande:

Så varför gnäller du när du inte får bidrag som student? Klarar du dig inte ekonomiskt så får du ge upp studierna och hoppas att du kan få försörjningsstöd.

Så du anser det inte ens värt att försöka se till att få bidrag för den del jag ej kan studera? Man bör alltså ge på direkten vid första motgång som drabbar en?
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-07-25 19:02:17 följande:

Då lär det bli försörjningsstöd för din del. För du kommer inte få samma summa från FK som du hade innan iom att du nu bevisat att det inte är några problem med 50% sysselsättning.

Men då kan jag kanske ändå få 50% av FK och resten av försörjningsstöd.
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-07-25 19:06:56 följande:

Men du är medveten om att dom kommer kräva att du ska ha en sysselsättning i form av jobb 50% då? Börjar du inse hur du satt dig själv på pottkanten?

Fast ingen kommer ju säkerligen att vilja anställa mig.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-25 19:09:33 följande:

Du har lallat omkring i 9 år och fått bidrag utan motkrav och nu är du arg för att samhället inte vill betala längre. Välkommen till verkligheten.

Varför skulle du det? Du får ju inte med på de krav fk har. Du vill enbart ha bidrag och inte göra någonting resten av livet.

Nej det vill jag inte, men jag kommer ju inte kunna hitta någon som vill anställa mig därav måste jag leva på bidrag om jag tvingas sluta studera.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2019-07-25 19:10:54 följande:

Hur många jobba har du sökt och hur många intervjuer har du varit på sista 9 åren?

Ja men jag kan ju inte skaffa ett arbete som jag på förhand vet att jag inte kommer orka med. Då ljuger jag ju för arbetsgivaren I och med att denne säkert kommer ställa massa frågor om vad jag klarar av osv. Talar jag sanning får jag ju inte jobbet. Skulle jag ljuga och få jobbet kommer det ju leda till sjukskrivning ändå.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Molgan) skrev 2019-07-25 19:11:41 följande:

Det är bra att du vill. Du ska verkligen ha cred för att du har ambitioner. Men är du inte stressad över all osäkerhet? Du har ingen aning om var din försörjning ska komma ifrån nästa månad. Hur orkar du?

Det spelar ingen roll om hur jag mår ingen bryr sig ändå. Det är inte deras ansvar hur jag mår utan det är alltid någon annans ansvar.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?