Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 01:16:25 följande:

Min handläggare sa ju till mig i telefonen att de pengar som redan hade betalats ut före de ändrade beslutet, de pengarna får jag behålla. Den 25 juni fick 1264 kr av FK insatta på kontot. Det är säkert därför jag nu har rätt till boendetillägg.

Men jag kommer ju ta reda på om jag har rätt till dessa pengar eller ej.

Dessa pengar verkar bli för de 15 dagarna fram till den 21 juni då beslutet ändrades. Alltså 80 kr per dag vilket är hälften av 160 som är hel ersättningsnivå per dag.

Enligt beslutet om avslag på min ansökan om sjukpenning står det att jag är beviljad CSN till den 11 aug. Vad det verkar betalar alltså CSN ut ersättning för hela veckor även om studierna inte pågår hela den aktuella veckan. Detta bör göra det omöjligt att få sjukpenning och boendetillägg beviljat för helgen mellan två kurser. Dock kanske det kan lösas genom att ha ett studieuppehåll på en kalendervecka mellan varje kurs. Detta skulle förlänga in studietid med fem veckor om året, alltså cirka en månad. Dock vet jag ej om detta fungerar eller om det ger mig mer pengar i och med att jag då får mindre studiemedel.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 01:23:37 följande:

Nej, varför skulle man beviljas det?

Då kan tekniskt sätt alla få sjukpening de dagar se inte jobbar eftersom de då är "sjuka".

Nej bara om de har ett läkarintyg som styrker att arbetsförmågan är nedsatt med en viss procent.
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-07-25 01:44:08 följande:

Och i ditt fall eftersom du magiskt tillfrisknat kommer ingen vettig läkare gå på att du minsann är sjuk 50%. Tyvärr är du nog rökt där med, dina parasitdagar är räknade.

Jag har inte magiskt tillfrisknat. Jag har alltid haft en nedsatt arbetsförmåga men i vilket utsträckning har inte varit fastslaget. När jag sedan var på den dagliga verksamheten i 12 timmar per vecka kände jag att det inte gick något vidare utan att jag blev utmattad, trött osv. Därav började jg att studera vilket jag klarar av en hastighet av 50%. Dock klarar jag inte av att arbeta 50% med de arbeten som jag kan få anställning inom.

Därav är enda sättet att studera 50% om jag vill komma någon vart. Vidare så måste jag ha en inkomst för de 50% jag inte studerar och det är där samhället och sjukförsäkringssystemet failar.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 02:00:49 följande:

Jag har inte magiskt tillfrisknat. Jag har alltid haft en nedsatt arbetsförmåga men i vilket utsträckning har inte varit fastslaget. När jag sedan var på den dagliga verksamheten i 12 timmar per vecka kände jag att det inte gick något vidare utan att jag blev utmattad, trött osv. Därav började jg att studera vilket jag klarar av en hastighet av 50%. Dock klarar jag inte av att arbeta 50% med de arbeten som jag kan få anställning inom.

Därav är enda sättet att studera 50% om jag vill komma någon vart. Vidare så måste jag ha en inkomst för de 50% jag inte studerar och det är där samhället och sjukförsäkringssystemet failar.

Dessutom måste jag ju då hitta vägar för att kunna ha råd att studera. Skulle jag tvingas sluta studera pga. för låg ekonomi, ja då blir det troligtvis bidrag på heltid flera år framöver som gäller.

Därav ser jag det som en möjlighet till att fortsätta studera och komma någon vart om jag hittar sätt att få ekonomin att gå ihop.

Kanske kommer jag inte kunna hitta en långsiktig lösning utan jag kanske får hitta först en lösning som ger mig pengar en kort period och sedan hitta något annat sätt att få pengar ytterligare en period. Så kanske jag får hålla på under alla år av studier. Men jag tror nog att det kommer lösa sig. Blir jag utan pengar utöver 50% studiemedel, ja då blir det ju som sagt troligtvis hoppa av studierna. Eller prova 100% studier och misslyckas för att sedan söka dispens för högre studiemedel.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Ana) skrev 2019-07-25 07:41:13 följande:

Så bara för att du inte har råd att studera så tycker du att du ska få bidrag på heltid även om din arbetsförmåga inte är nedsatt 100%? Har du förmåga att plugga 50% så ska du inte ha bidrag på heltid.

Anonym (Ana) skrev 2019-07-25 07:41:13 följande:

Så bara för att du inte har råd att studera så tycker du att du ska få bidrag på heltid även om din arbetsförmåga inte är nedsatt 100%? Har du förmåga att plugga 50% så ska du inte ha bidrag på heltid.

Nej jag ska inte ha hundra procent bidrag utan 50% studiemedel, vilket innebär en stor del lån som sedan betalas tillbaka. Sedan utöver detta behöver jag någon typ av bidrag på 50% för att täcka upp.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2019-07-25 08:48:19 följande:

Hur kan ts få boendetillägg på 7000kr när ts hyra inte alls (vad jag minns) kostar 7000kr i månaden? Skall dessa 7000kr täcka mer än junimånad?

Någonting stämmer inte med de pengarna.

[quote=79781876]Boendetillägg baseras inte på ens hyra utan på ens samlade inkomster. Har man låga inkomster kan man således ha rätt till boendetillägg om man samtidigt har sjukpenning.

Jag fick ju sjukpenning utbetalt för typ halva juni innan FK ändrade sig. Dock har jag blivit lovad att få behålla de pengarna som jag fick utbetalade den 25 juni, detta trots att det enligt FK var ett felaktigt beslut.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Då så) skrev 2019-07-25 10:27:58 följande:

Du får ansöka om försörjningsstöd om du inte har rätt till ersättning från sjukförsäkringen. Sistnämnda har nämligen inte något försörjningsansvar för dig, då får du gå till nästa instans.

Man kan inte få detta samtidigt som man studerar. Försörjningsstöd kan bara betalas ut för hel månad, inte för deltid utan endast hundra procent samt inte när man studerar samtidigt.
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-07-25 15:54:25 följande:

Vad du behöver och vad du får är vitt skilda saker och det behöver du lära dig. I vuxenlivet ansvarar varje människa för sin egen inkomst. Har man inte tillräcklig inkomst får man göra nått åt det och det betyder sällan att bidrag är ett sätt att göra nått åt det! Du har inte rätt till bidrag, acceptera det!

Om om man har nedsatt arbetsförmåga har man rätt till bidrag så länge man inte studerar, börjar man att studera deltid dras hela bidraget in och inte bara motsvarande procent som ens studietakt. Det är detta jag tycker är så fel. Man återfår ju inte hel sysselsättningsförmåga bara för att man klarar av att studera deltid en viss procent.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-25 16:40:13 följande:

Du hade fått indragen ersättning även om du inte studerat eftersom du inte beviljats ersättning efter att du fyllt 30 år hade du däremot fortsatt att utredas för arbetsförmåga kanske FK kommit fram till att du haft en förmåga på en viss procentsats Dina distansstudier på 50 % ger inget underlag till FK om hur stor arbetsförmåga du har 

Men varför har jag då I nio års tid beviljats aktivitetsersättning i perioder om två år?
  • Anonym (Hur göra?)
    Pierott skrev 2019-07-25 15:54:25 följande:

Vad du behöver och vad du får är vitt skilda saker och det behöver du lära dig. I vuxenlivet ansvarar varje människa för sin egen inkomst. Har man inte tillräcklig inkomst får man göra nått åt det och det betyder sällan att bidrag är ett sätt att göra nått åt det! Du har inte rätt till bidrag, acceptera det!

Jag har förresten rätt till bidrag så länge jag inte studerar. I och med att jag först blev beviljat sjukpenning i särskilda fall och sedan ändrades beslutet därför att jag studerar. Då betyder ju detta att utan studier skulle jag bli beviljad sjukpenning.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?