Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Nu var det hans påstående om att man inte klarar sig på 6kr/tim jag svarade på.
Nu var det hans påstående om att man inte klarar sig på 6kr/tim jag svarade på.
Historiekursen pågår till den 9 aug. Engelskakursen är avslutad dock har jag en uppgift kvar som jag kan komma in med, inom ett år, i samband med en sk. f-prövning.
Just nu verkar det som att jag kommer att få boendetillägg om 7000 kr för den 1-2 juni i år. Min aktivitetsersättning gick ju ut i maj (sista utbetalningen var den 18 maj). Jag sökte sjukpenning i särskilda fall samt boendetillägg från juni mån. Sjukpenningen i särskilda fall kommer jag att få avslag på (det formella avslagningsbeskedet är dog inte fattat än). Boendetillägget fick jag också veta att det skulle bli avslaget. Men idag fick jag ett meddelande inne på FKs hemsida om att jag skulle få 7000 kr i boendetillägg för den 1-2 juni utbetalt den 25 juli.
Jag tror inte på detta förens pengarna verkligen sitter på kontot, men hoppas kan man ju alltid.
Annars är det som sagt att söka dispens för högre studiemedel från CSN som gäller för mig.
Det låter konstigt. Jag rekommenderar att du kollar upp det innan du använder pengarna, för om det är en felaktig utbetalning tror jag att du kan bli återbetalningsskyldig.
Det låter konstigt. Jag rekommenderar att du kollar upp det innan du använder pengarna, för om det är en felaktig utbetalning tror jag att du kan bli återbetalningsskyldig.
Låter mycket med 7000kr i bostadstillägg för 2 dagar. Hur hög hyra har du egentligen? För som mest kan man få 5220kr per månad i bostadstillägg.
"Boendetillägg är en månadsersättning. Det innebär att den beviljas och betalas ut för
hela kalendermånader. Det finns dock inget krav på att den förmån som ger rätt till
boendetillägg ska ha betalats ut för en hel månad. Det innebär att den som fått
någon av de bidragsgrundande förmånerna en dag i månaden har rätt till boende-
tillägg för hela månaden. (Prop. 2011/12:1 utgiftsområde 10 s. 94)"
Källa: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/aktivitetsersattning/sjukpenning-i-sarskilda-fall&ved=2ahUKEwja_5X1wM7jAhXbw8QBHRXbCKoQFjACegQIAhAB&usg=AOvVaw0CbD66tT05zFzK-nvPhDDu
Då kan ev. alltså vara möjligt att kanske söka sjukpenning för dagarna mellan två kurser och sedan få boendetillägg för hela månaden. För min del innebär det två dagar om kurserna alltid börjar och slutar på en måndag respektive fredag.
Jag tror inte det är såhär dem har tänkt att man ska kunna göra, men det verkar vara en slags lucka/kryphål i lagen som I detta fallet är till min fördel.
Är fortfarande mycket för 2 dagar.
Dock kan jag ju bara, om detta skulle fungera, få boendetillägg varannan månad i och med att en kurs på 100p och på 50% pågår i tio veckor.
Du kommer aldrig att få beviljad sjukpening för några få dagar mellan dina kurser.