• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-20 21:37:57 följande:

Nej och åter nej min dröm är att få ett arbete och högre lön än den inkomst jag har idag. DETTA HAR JAG SAGT I MASSVIS AV INLÄGG, vad är det du/ni inte förstå?

JAG VILL FÅ ETT ARBETE OCH HÖGRE LÖN ÄN DEN INKOMST JAG HAR IDAG. Får jag ett jobb som ger mig en lön på allt över 11500 så är det mer än idag. Så om lönen är på 12500 så är det mer än idag och jag accepterar det. Jag är inte nöjd med den lönen, men jag accepterar det som en start.

SÅ JAG VILL FÅ ETT ARBETE OCH DEN VÄGEN HÖJA MIN INKOMST.

Jag blir arg när folk vägrar att lyssna på det jag säger, Jag säger att jag vill ha ett jobb och höja min inkomst.

Du måste börja någonstans och det kan bli så att dit första jobb endast ger dig 10 000 efter skatt och då ärendet något du får acceptera.

Du har sagt att du inte tänker acceptera lägre inkomst än det du har idag, vilket är fel tänk. Tänker duxså kommer du aldrig någonsin att komma ut i arbetslivet.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-20 21:43:46 följande:

Jag har inte nämnt någonting i denna tråd om vad jag har eller inte har för sjukdomar/diagnoser osv. Jag kanske inte ens har några, Det kan ingen veta eftersom jag inte har skrivit någonting om det i denna tråd. Eller så kanske jag har det. Ingen kan veta. Dessutom kan ingen här inne veta om alla de trådar på familjeliv som ni refererar till faktiskt är skrivna av mig.

Men snälla, du erkänner redan i din trådatart att du skrivit flera trådar att du levt på aktivitetsersättning sedan 2010. Det krävs inget geni för att veta vilka trådar som är dina och lägga ihop två och två och räkna ut vem du är.och vad du har sagt i diverse trådar. Dessutom samma skrivsätt, samma resonemang och samma jävla envishet och vägrar ta in fakta eller de råd du får.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2018-11-20 22:23:37 följande:

Fast veta vem han är här i alla trådar eller outa på andra forum är inte samma sak.

Man behöver inte peka åt drevet.

Ts har ju nämnt sina diagnoser även fl om jag inte minns helt fel.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-20 22:35:22 följande:

Ja men jag har aldrig sagt vilken av alla andra miljoner arbeten som finns som är stimulerande eller ej.

Det verkar du ju inte veta själv heller eftersom du aldrig har jobbat.
  • Tiina87
    Annita skrev 2018-11-20 22:41:09 följande:

Men om man ska vara realistisk. Även om TS söker hur många jobb som helst och visar framfötterna skulle det ändå kunna vara så att han inte har arbetsförmåga och därmed faktiskt inte ens klarar okvalificerade jobb. Alla jobb kräver kognitiv och social kompetens - idag finns i stort sett inga jobb på den öppna arbetsmarknaden som inte kräver att man har en stor förmåga till egna initiativ och till att planera sina egna arbetsuppgifter.

Nu säger jag inte att det är så, vi vet ju fortfarande inget konkret om TS' anledningar till aktivitetsersättningen. Däremot är jag övertygad om att han behöver stöd när han nu vill komma ut i arbete eller studier. Det är inte "bara" att börja jobba när man aldrig gjort det förut.

Det kan absolut vara så men då har han iallafall försökt och fått träna på att skriva cv etc och kanske även intervjuer.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-21 09:46:59 följande:

Jag är inte arbetsskygg. Det är det sista jag är.

Fast jo, du är arbetsskygga.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-21 20:45:36 följande:

Lägsta lönen inom handel enligt följande länk är 83.05 per timme vilket blir ung. 6.500 per månad för heltid. Då måste man kunna få bostadstillägg/bidrag annars tvingas jag flytta och billigare kan jag inte få i Stockholms län eller det är mycket svårt.

Ja, om du är 16 år! Du är snart 30!

Flr de som är 19 och uppåt är minsta lönen på 128.19kr per timme i privat butik och 129.35kr per timme för kooperativ butik. Vilket bli ca 20 500/20 600 exkl ob. Inom handel har man även generösa ob-tillägg.
  • Tiina87
    Tiina87 skrev 2018-11-21 20:52:56 följande:

Ja, om du är 16 år! Du är snart 30!

Flr de som är 19 och uppåt är minsta lönen på 128.19kr per timme i privat butik och 129.35kr per timme för kooperativ butik. Vilket bli ca 20 500/20 600 exkl ob. Inom handel har man även generösa ob-tillägg.

Lönen höjs även efter antal år i arbetet.
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-21 20:50:59 följande:

Etersom som min hyra ligger på 4500 ungefär samt har räkningar plus att man ej kan få bostadsbidrag när man är över 30 om man ej har barn så kan jag knappt ta en lön på bara 6000 per mån. Dessutom blir den nog lägre för mig i och med att jag ej kommer jobba heltid. Dock måste ja ju kunna få någon typ av bidrag för resten av tiden jag ej orkar arbeta, typ sjukpenning. Dock går det knappt att leva på 6500. 2000 kr räcker inte till mat och räkningar.

• Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-21 20:50:59 följande:

Etersom som min hyra ligger på 4500 ungefär samt har räkningar plus att man ej kan få bostadsbidrag när man är över 30 om man ej har barn så kan jag knappt ta en lön på bara 6000 per mån. Dessutom blir den nog lägre för mig i och med att jag ej kommer jobba heltid. Dock måste ja ju kunna få någon typ av bidrag för resten av tiden jag ej orkar arbeta, typ sjukpenning. Dock går det knappt att leva på 6500. 2000 kr räcker inte till mat och räkningar.

Men snälla ts, du är väl för fån inte 16 år!!!!
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-21 20:55:25 följande:

Ok men jag tänke att de kanske räknar mig som en 16-åring i och med att jag ej har arbetat tidigar. Tänkte att de andra åldrarnas ingånglöner kanske mer var för dem som har jobbat inom annan bransch. Men när du säger det så är det nog mer rimligt att tänka att jag kanske får den ingånglönen som är för min ålder om jag skulle få ett sånt arbete.

Varför skulle de räkna dig som 16 när du är 30?

Nej, ingångslöner är minsta löner efter ålder. Sedan kan man f0 mera i timmen om man har erfarenhet, utbildning etc.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?