• Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Jag har som jag har skrivit om i flertalet trådar levt på aktivitetsersättning sedan 2010 av anledningar som jag ej kommer att gå in på i denna tråd. sedan sep har jag varit på en daglig verksamhet 12 timmar i veckan fördelat på 2 dagar.

Nu hade vi ett uppföljningsmöte där en person från den dagliga verksamheten deltog tillsammans med min handläggare på kommunen och min handläggare på FK.

I Min planering från tidigare i höstas står det att planen är att jag ska föras över till arbetsförmedlingen runt årsskiftet och komma ut i arbetsträning vid ca. jan/feb

Jag har själv de senaste månaderna mer och mer funderat på att det bästa kanske är att börja studera i och med att jag saknar en gymnasieutbildning.

Försäkringskassan och de andra som deltog på mötet var dock inte av samma åsikt. Detta baserade de på att det i så fall kommer att bli knepigt med min framtida försörjning i och med att jag fyller 30 i början på juni 2019.

Handläggaren på FK anser att jag enkelt skulle kunna få förlängd aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga nu i dec då mitt nuvarande beslut på samma bidrag grå ut. Detta skulle kunna gå relativt fort att bevilja enligt henne. Förutsättningen för att FK ska bevilja detta bidrag fram till min 30-årsdag är att jag är kvar på daglig verksamhet.

Jag skulle kunna börja studera och ansöka om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång om jag vill. Problemet då är att det kommer en längre tid att handlägga detta.

När jag sedan fyller 30 trodde handläggaren dessutom att jag inte skulle kunna söka något annat än sjukpenning. Sjukersättning får man bara om det kan styrkas att arbetsförmågan aldrig någonsin kommer att kunna höjas för resten av mitt liv. Så ligger det inte till i mitt fall utan jag kan höja min arbetsförmåga. För att få sjukpenning måste man ha en sjukpenninggrundande inkomst vilket jag bara kan få genom att arbeta.

Dessutom kan man, vad jag har förstått det som, bara ha sjukpenning i ungefär ett år och sedan kan FK tvinga en att byta arbetsplats för att hitta något där man kan öka arbetstimmarna och minska sjukskrivningen.

För att få ett arbetet måste de kunna se vad jag klarar av eller ej i och med att jag aldrig någonsin har jobbat i hela mitt liv tidigare. Så är jag kvar på denna dagliga verksamhet fram till som dom tyckte maj ja då kommer jag lättare kunna få ett arbete eller arbetsträning lagom till min 30-årsdag vilket också betyder sjukpenning för tiden jag ej kan arbeta.

Skulle jag börja studera nu med det bidrag som finns kommer jag vid mig 30-årsdag bli utan bidrag och tvingas till CSN. För att få fullt CSN trots att man ej studerar 100% måste man som minst studera 75% samt ha svårigheter och diagnoser som gör att man ej klarar högre studietakt.

Detta är så som de förklarade det förför mig på mötet. Och av den anledningen anser dem inte att jag bör börja att studera nu i jan.

Jag är osäker på om jag kan studera 75% just nu utan vill helst först testa att studera en endaste kust på 25% vilket jag tar upp i en annan tråd. Detta kan jag ev. göra nu, men då blir det problem sedan med min framtida försörjning när jag har passerat 30-årsdagen.

En väg till är att jag studerar samtidigt som jag är på denna dagliga verksamhet, det är jag tveksam till om jag kommer att orka med. Skulle jag välja det alternativet kommer försäkringskassans mål vara att se till så att jag klarar av den dagliga verksamheten i första hand och inte studierna. Jag kommer ju i ett sådant läge vilja att lägga all kraft på studierna och då kommer den vägen inte att fungera.

Jag är fortfarande sugen på att börja studera på något vis eftersom att efter min 30-årsdag kommer jag antingen tvingas studera 75% för att få fullt CSN (lån + bidrag) eller jobba och studera samtidigt. Ingen av dessa är jag säker på att jag kommer att klarar av om jag ej har prova först att studera i läge omfattning.

Skulle jag börja studera nu och beviljas bidrag av FK samt att det sedan visar sig att jag ej klarar studier då kommer min 30-årsdag att passera samt att ingen kommer vilja anställa mig. Börjar jag igen på daglig verksamhet efter 30-årsdagen får jag ingen aktivitetsersättning eller sjukersättning, ej heller sjukpenning eftersom denna bara betalas ut om man har en anställning med lön.

Alltså kan jag efter 30-årsdagen hamna utanför både arbetsmarknaden och sjukförsäkringssystemet och då tvingas att söka försörjningsstöd om jag ej har visat hur mycket jag klarar av i ett arbete. 

Jag trivs ju inte heller på den dagliga verksamheten jag är på nu i och med att det är helt fel typ av plats för mig att vara på. Arbetsuppgifterna är heller inget som är min typ av arbete. Sen känner jag att det är slöseri och bortkastad tid att vara där när jag personligen inte få ut något av att vara där. Det känns då liksom bättre att studera och göra något mer effektivt av min tid.

Hur bör jag göra? Jag vill ju så väldigt gärna börja studera efter årsskiftet men allt verkar vara emot mig. Hur hade ni gjort och vad anser ni att jag bör göra i detta läge,

Vill jag börja studera i jan måste jag typ ansöka nu, sista ansökningsdagen är 8 dec i min kommun.

• Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:00:25 följande:

Min del av uppgörelsen var att komma till den dagliga verksamheten alla dagar som var bestämt, vara där det tider, jobba på, vara trevlig, visa att jag vill och kan, samarbeta om det behövs, ta egna initiativ osv. skulle jag gissa på.

Tycker du att du skött det?
  • Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2018-11-26 22:30:00 följande:
    Och vad var din del av uppgörelsen...? Något har ju fått dem att ändra sig.

Och myndigheter kan aldrig lova något, tyvärr, det ena hänger på det andra och man kan inte vara säker på någonting innan man har ett papper med ett beslut i handen och knappt då. En ny regering kan ju få för sig att lägga ner AF (finns många politiker som vill det) och då förändras ju väldigt många människors tillvaro.

Förresten har jag svart på vitt nedprintat på ett dokument följande (vilket är en av de tre punkterna):
    "Sysselsättning/praktik genom beslut, xxxx kommun, med start i augusti/september 2018."
    -
    "Avstämning i november 2018"
    - "Påbörja arbetsträning genom arbetsförmedlingen med målsättning att kunna få en anpassad anställning. Ca: Januari/Februari 2019."

Detta är alla tre punkterna i beslutet från FK daterat den 26 juli 2018.

• Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2018-11-26 23:01:54 följande:
    Tycker du att du skött det?
    Ja och detta har även den handledaren/arbetsledaren på verksamheten som har hand om mig bekräftat. Jag har dessutom 100% närvaro samt två giltiga frånvaro, en dag när jag var dålig i magen och en dag när jag skulle till läkaren var jag borta en ett par timmar. Kommer även behöva vara borta snart igen ett par timmar för att gå till läkaren igen.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 21:36:14 följande:

Läs mitt inlägg nr 1008 igen:

Det spelar ingen roll hur många gånger du säger det för det enda du vill är att fortsätta slöa, leva på bidrag, kunna träna och sova hur mycket du vill.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 21:38:22 följande:

Jag tvekade därför att jag anser att jag kan klara av ett vanligt arbete i någon form och då bör det vara bättre för samhället jag har ett arbete istället för att leva på bidrag. Mitt mål är att få ett arbete inte att hamna på en daglig verksamhet som ger mig nada tillbaka.

Så varför har du inte sökt jobb?

Varför har du inte sökt jobb senaste vecka, månaderna eller året?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 22:19:06 följande:

Från början hade de lovat att AF skulle ta över vid årsskiftet vilket gjorde att jag tänkte att jag skulle avvakta och vänta in mötet nu i november. Nu har det mötet varit och de har inte hållit vad det lovade även om det kanske inte var spikat 100% att det skulle bli så som vi bestämde då.

Hållit vad de lovar? De trodde att AF kunde ta över vid årsskiftet men nu har se bedömt att det inte blir aktuellt vid årsskiftet.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:08:13 följande:

Förresten har jag svart på vitt nedprintat på ett dokument följande (vilket är en av de tre punkterna):

- "Sysselsättning/praktik genom beslut, xxxx kommun, med start i augusti/september 2018."

- "Avstämning i november 2018"

- "Påbörja arbetsträning genom arbetsförmedlingen med målsättning att kunna få en anpassad anställning. Ca: Januari/Februari 2019."

Detta är alla tre punkterna i beslutet från FK daterat den 26 juli 2018.

Som du kanske ser så står det "

- "Påbörja arbetsträning genom arbetsförmedlingen med målsättning att kunna få en anpassad anställning. Ca: Januari/Februari 2019

Vilket inte innebär att de lovat någonting men art målet har varit att påbörja arbetsträning ca jan/feb 2019. Nu efter mötet så har de kommit fram till att det målet inte gör att uppnå nu i 2019.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-26 23:26:17 följande:
    Så varför har du inte sökt jobb?

Varför har du inte sökt jobb senaste vecka, månaderna eller året?
    Därför att jag ej klarar 100% på ett arbete och jag vill inte förlora hjälpen från AF med anpassat arbete.Eller för den delen heller förlora rätten till bidrag för den tiden jag ej kan arbeta.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-26 23:31:49 följande:

- "Påbörja arbetsträning genom arbetsförmedlingen med målsättning att kunna få en anpassad anställning. Ca: Januari/Februari 2019

Vilket inte innebär att de lovat någonting men art målet har varit att påbörja arbetsträning ca jan/feb 2019. Nu efter mötet så har de kommit fram till att det målet inte gör att uppnå nu i 2019.
    Jo nytt möte i april och målet är att hitta ett anpassat arbete före min 30-årsdag.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-26 23:31:49 följande:

Så att målet inte går att uppnå under 2019 har ingen sagt.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?