• Ellendellen

Upprepade missfall, följas åt och stötta?

Hej allihopa!

Jag har precis fått mitt tredje missfall (MA). Det första 2014, det andra 2015 och nu ett till. Känner sån otrolig hopplöshet och tårarna kan inte sluta rinna. Är orolig för framtiden, om man någonsin kommer få behålla en graviditet och hur man ska orka den här processen.

Finns det fler därute som kämpar och vill prata och stötta varandra? Känner mig väldigt ensam i det hela då jag inte orkar prata med familj och vänner. 

KRAM

• Svar på tråden Upprepade missfall, följas åt och stötta?
  • Tumvante
    sussovich skrev 2019-03-08 18:38:34 följande:

Fick MA i juli 2018 (v.9) och igår startade mitt MF (v.6)... Detta är så jädra tråkigt... försökt så länge och så slutar det så här igen... undra när det kommer ta sig nu? Och jag kommer ju knappast kunna känna någon gnutta glädje nästa gång, bara oro över ett ännu till MF/MA.. Är så trött och ledsen på detta :/ ...

Beklagar. Har varit där själv många ggr. Men har lyckats med barn nr 2 nu (inga problem med att få barn nr 1) Möjligtvis lyckades vi nu pga antibiotika (hade ureaplasmabakterier)... eller pga behandling för immunförsvaret... vilket vet vi inte, men viktigast var att det gick :)

Pepp och lycka till!
  • Ellendellen

Hej! Denna tråd har varit död ett tag, hur går det för er? 

Jag är gravid igen och kan inte tänka på något annat än allt som har med graviditet och missfall och göra så vore skönt att prata med lite folk om det. 

Kram

• Mawie

Har också plussat precis, är jätte nojig, man tittar efter blod i trosorna varje gång man går på toaletten.

Ska försöka planera in tusen saker att göra, så man slipper tänka hela tiden på graviditeten.

Ellendellen skrev 2019-04-30 20:34:33 följande:

Jag är gravid igen och kan inte tänka på något annat än allt som har med graviditet och missfall och göra så vore skönt att prata med lite folk om det. 

Kram

Ängeldotter 6/9-18
  • Emma30
    Ellendellen skrev 2019-04-30 20:34:33 följande:

Kram

Håller tummarna för att det går vägen för dig!

Jag testade svagt positivt i lördags på testdagen men började blöda dagen innan.. kemisk graviditet enligt kvinnokliniken. Som dom resonerar så har jag bara haft kemiska graviditeter.. jag trodde det var missfall.. fattar ingenting
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-04-30 21:31:57 följande:

Jag testade svagt positivt i lördags på testdagen men började blöda dagen innan.. kemisk graviditet enligt kvinnokliniken. Som dom resonerar så har jag bara haft kemiska graviditeter.. jag trodde det var missfall.. fattar ingenting

Det kallas Kemisk graviditet om det kommer ut (blöder ut) innan man gjort vul och sett foster i v.7-8.Jag har haft 1 kemisk graviditet i v.5.

Gör man vul och ser foster utan hjärtslag i v.8+0 kallas det MA (missed abortion).

Ser man endast tom hinnsäck på vul kallas det Ofostrig graviditet. Det har jag haft två gånger, 1 gång i v.10 och en gång i v.11.
  • Ellendellen
    Mawie skrev 2019-04-30 21:09:43 följande:

Har också plussat precis, är jätte nojig, man tittar efter blod i trosorna varje gång man går på toaletten.

Ska försöka planera in tusen saker att göra, så man slipper tänka hela tiden på graviditeten.

Grattis! Ja samma här, men trots att det inte kommer nå blod så är jag orolig ändå, eftersom alla mina missfall har upptäckts på ultraljud. 

Ja dagarna har gått sååååå sakta hittills. Har nästa ultraljud om 9 dagar, kommer då vara i vecka 13+0 så efter det kan jag nog andas ut lite. 
  • Ellendellen
    Emma30 skrev 2019-04-30 21:31:57 följande:

Tack!
    Åh va tråkigt. Har dålig koll på vad kemiska graviditeter är? Jag har bara haft MA:n 
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2019-04-30 22:32:47 följande:

Det kallas Kemisk graviditet om det kommer ut (blöder ut) innan man gjort vul och sett foster i v.7-8.Jag har haft 1 kemisk graviditet i v.5.

Gör man vul och ser foster utan hjärtslag i v.8+0 kallas det MA (missed abortion).

Ser man endast tom hinnsäck på vul kallas det Ofostrig graviditet. Det har jag haft två gånger, 1 gång i v.10 och en gång i v.11.

Konstigt för både min gynekolog och kliniken i Danmark har sagt missfall om mina tidigare blödningar. De har varit i v5-6.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-05-01 19:57:17 följande:

Konstigt för både min gynekolog och kliniken i Danmark har sagt missfall om mina tidigare blödningar. De har varit i v5-6.

Det kan kallas både missfall och kemisk graviditet.

Missfall innebär bara att graviditeten avbröts spontant och kom ut innan en viss vecka. (Tror det är v.20).

När det gått över en viss vecka kallas det istället för SENT missfall.

Kemisk graviditet beskriver i vilken vecka det hände och att det var innan du gjort vul och sett foster med hjärtslag.
  • Mawie

Då förstår jag att varje dag går långsamt, hoppas att ni får se ett litet liv därinne!

Ellendellen skrev 2019-05-01 07:17:52 följande:

Grattis! Ja samma här, men trots att det inte kommer nå blod så är jag orolig ändå, eftersom alla mina missfall har upptäckts på ultraljud. 

Ja dagarna har gått sååååå sakta hittills. Har nästa ultraljud om 9 dagar, kommer då vara i vecka 13+0 så efter det kan jag nog andas ut lite. 

Ängeldotter 6/9-18
Svar på tråden Upprepade missfall, följas åt och stötta?