Ellendellen skrev 2019-01-06 16:56:05 följande:
Ni som gjort en utredning, hur går den till? hur lång tid tar det innan man får svar osv?
Jag har fått en tid nu i slutet av januari och känner mig så otålig. Vill försöka igen. Kommer man behöva vänta tills efter provsvaren har kommit?
Olika Landsting har olika riktlinjer för missfallsutredning. Men det vanligaste är att man tar en mängd blodprover på kvinnan(t ex sköldkörtelprover, koagulationsprover, etc) man gör vaginalt ultraljud och sprutar in koksaltlösning för att se hur allt ser ut därinne (livmoder och äggledare, samt gör spermaprov på mannen, man brukar också ta ett blodprov på både mannen och kvinnan och göra kromosomanalys.
Jag skulle rekommendera att du väntar med att försöka bli gravid tills att ni fått göra utredningen och fått era provsvar. Om något hittas så kan du behöva få mediciner utskrivna och börja med dessa innan ägglossning, för att kunna förhindra fler missfall.
I vissa fall hittar man tyvärr ingen orsak till missfallen och man får då diagnosen "oförklarlig barnlöshet". Så blev det för mig och min sambo. Vi hade då fått 4 missfall (naturliga graviditeter) och vi fick ingen mer hjälp av Landstinget eftersom ivf inte hjälper om man får upprepade missfall. Man måste hitta orsaken till missfallen först, annars kommer man bara fortsätta få missfall även med ivf.
Så då hittade jag Atentråden här på Familjeliv, vi reste till Aten och fick en bättre utredning där det visade sig att mitt immunförsvar var orsaken till missfallen.
Tyvärr "tror inte" svenska läkare på att kvinnans immunförsvar kan orsaka missfall, men utomlands vet de bättre. Så skulle det vara så att inga fel hittas vid er missfallsutredning kom då till Atentråden, där finns de många kunniga personer. Tråden heter " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
Läs resten av vår historia här:
www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare
Här hittar du info från 2 olika landsting ang Missfallsutredning som jag hittade nu när jag googlade:
vis.nll.se/process/vard/Dokument/vard/V%C3%A5rdrutiner/Diagnos/ICD10/Upprepade%20missfall,%20utredning%20och%20behandling.pdf
vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland/Lokala-medicinska-PM-US/Upprepade-missfall---utredning-och-behandling-Kvinnokliniken-i-Linkoping/