Inlägg från: Pope Joan II |Visa alla inlägg
  • Pope Joan II

Åttamånaders som INTE vill sova

sextiotalist skrev 2018-11-16 10:56:39 följande:

Är han trött?
    Är han inte det, så kanske ni kan skjuta upp läggningen och ta femåringen först.
    Är han trött, så kanske ni kan försöka bryta helt.

En längre period (just kring den åldern) så satt jag (sambon jobbade natt, så det var jag som var hemma) flera kvällar i soffan framför tv´n och väntade in sonens insomning, just för att ha inte ville sova. Det hände mycket i hans utveckling och många barn kommer in i en separations"ångest"fas när de är kring den åldern. Det bästa med vår lösning var att det inte blev några kaosnattningar, utan sonen fick somna när han somnade och jag fick ändå lite lugn och ro.

Och lite tröst, ditt barn följer utvecklingen
    https://www.viforaldrar.se/forsta-aret/darfor-strular-somnen-sa-ofta-vid-8-manader/

Håller med.

Och ta bort benen på er säng. Sov alla tillsammans, femåringen med. 
  • Pope Joan II
    caledonianclear skrev 2018-12-03 10:23:24 följande:
    Jo jag tror också det. Vi går på babysim en gång i veckan och han däckar alltid efter det. Tyvärr är det på morgonen så det hjälper inte nattsömnen speciellt mycket. Ska se om vi kan åka till badhuset hela familjen nån kväll, det var ett bra tips! Om inte annat för att få umgås lite utanför hemmet. Han har också börjat äta sämre och ammar mer. Han får tänder nu också, så allt kommer på en gång. 

Nu är det värre än någonsin. I natt har jag och maken varit uppe hela natten. Vi har båda fått ungefär fyra timmar upphackad sömn och vid tretiden vaknade äldste sonen. Vid fem somnade bebisen igen och vid sex vaknade han och maken gick upp med honom. Klockan 7 for han till jobbet. Jag är som en zombie och det känns som att jag lever på koffein och ostmackor. JAG ORKAR INTE MER. Reserven är slut. Den lilla stunden som lillen sover på kvällen (runt 18-19) är det enda tillfället jag har att umgås på tu man hand med min äldste son, så då kan jag inte ta igen någon sömn. Han somnar oftast i bilen, men jag kan ju inte sova när jag kör. Samma sak med vagnen, han somnar där men vaknar så fort den står still.

Han har alltid sovit dåligt, men nu får han kanske åtta timmar sömn per dygn som mest, vilket känns som alldeles för lite. Så jag är också orolig för honom i allt detta. BVC tycker bara att han ska få mer mat... 

Det jobbigaste är nästan att det känns som att ingen i vår närmaste krets tycker att detta är ett problem. Min mans familj och släkt säger bara att jag ska sluta amma (eh, nej. Inte när han äter så dåligt. Plus att han inte äter välling eller tar flaska) eller att vi "borde ha vetat vad vi gav oss in på" eftersom vi har ett barn sedan tidigare. De tycker att lidandet ingår liksom.Ingen av dem har haft barn med sömnproblem kanske jag ska tillägga. Min familj är stöttande, men de bor på annan ort och kan inte avlasta. 

Jag vet att det säkert blir bättre snart, men behöver få spy ur mig lite. För just nu så lyssnar ingen. 

Tack för alla svar i tråden! Jag ska fundera på alla tips <3
    Så du är helt slut och orkar inte mer men vill inte prova de förslag du fått i den tråd du startat? 
  • Pope Joan II
    caledonianclear skrev 2018-12-03 11:52:00 följande:
    Eh, nej. Det har jag inte skrivit någonstans. Tvärtom är jag tacksam för alla tips. Men en del har jag redan provat och vissa funkar inte med vår familjesituation. 
    Vilka tips funkar inte med er familjesituation? Det verkar rationellt och tidsparande att skriva ut speciella omständigheter om dessa omöjliggör sådant som annars skulle fungera.
  • Pope Joan II
    caledonianclear skrev 2018-12-03 12:17:21 följande:
    Om du läser trådstarten så ser du vad vi redan har testat. Resten av omständigheterna har jag skrivit ut i tråden. Något annat rationellt och tidssparande för oss båda skulle annars vara att du går vidare till en annan tråd som inte stör dig lika mycket som denna verkar göra. Tack och hej!
    Jag stör mig inte på tråden, jag deltar i den. 

Jag har naturligtvis läst ursprungsinlägget och i det om vad ni testat. Därav höll jag med om sextiotalists inlägg med bra råd och lade till att ni kan ta av benen på sängen eftersom du/ni oroar er för att barnet ska falla ur. På dig lät det senare som om det skulle föreligga några särskilda omständigheter kring er familjesituation men om det inte rör något annat än det du redan skrivit så finns det vad jag förstår ingen anledning alls att låta bli att testa exempelvis just de råd jag omnämner här. 
  • Pope Joan II
    caledonianclear skrev 2018-12-03 12:17:21 följande:
    Om du läser trådstarten så ser du vad vi redan har testat. Resten av omständigheterna har jag skrivit ut i tråden. Något annat rationellt och tidssparande för oss båda skulle annars vara att du går vidare till en annan tråd som inte stör dig lika mycket som denna verkar göra. Tack och hej!
    Jag stör mig inte på tråden, jag deltar i den. 

Jag har naturligtvis läst ursprungsinlägget och i det om vad ni testat. Därav höll jag med om sextiotalists inlägg med bra råd och lade till att ni kan ta av benen på sängen eftersom du/ni oroar er för att barnet ska falla ur. På dig lät det senare som om det skulle föreligga några särskilda omständigheter kring er familjesituation men om det inte rör något annat än det du redan skrivit så finns det vad jag förstår ingen anledning alls att låta bli att testa exempelvis just de råd jag omnämner här. 
Svar på tråden Åttamånaders som INTE vill sova