Åttamånaders som INTE vill sova
Det finns säkert hundratals trådar med samma frågeställning, men de jag hittar passar inte riktigt vår situation så jag startar en ny.
Vi har en åtta månader gammal son som nog helst skulle vilja vaken hela tiden. På dagarna sover han två kortare pass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen, och vi (eller rättare sagt jag) lägger honom för natten mellan kl 19 och 19.30. Han sover max 30-60 minuter i stöten, aldrig i sin egen säng och aldrig med någon annan än mig. Helst ska han ha tutten i munnen hela tiden också. Han är redan väldigt rörlig och jag vill ogärna ha honom i vår säng eftersom han kryper runt och kan ramla ner på golvet (ytterligare en anledning till att läggningarna är kaos). Det räcker dock med att han ser spjälsängen så börjar han skrika och så fort jag sätter ner honom blir han panikslagen.
Följande saker har vi testat som inte fungerar:
- Sova i egen säng men mamma ligger bredvid (han ställer sig bara upp och börjar slita i mig)
- Musik och white noise
- ljudbok
- vanlig bok
- Bad före (han HATAR bad)
- Pappa nattar
- Ta bort tupplur på dagen
- Lägga tidigare
- Lägga senare
- Söva i vagn (vill sitta upp)
- Söva i bil (hatar att åka bil)
- Söva i sele (vill klättra ur)
- Söva i famnen utan att amma
- Söva i dubbelsängen med amning och sedan lyfta över (han vaknar VARJE gång).
Fram tills nu har jag gett honom tiden och legat hos honom från 19-tiden till cirka 7 på morgonen. Men vi har en femåring också som börjar reagera över att jag aldrig nattar honom eller sover med honom längre (inte heller han vill sova ensam).
Jag vill verkligen inte att vår yngsta ska vara rädd för att sova i sin egen säng och jag vill inte tvinga honom till något, men situationen börjar tära på alla i familjen och jag blir ständigt störd på nätterna av att ha en liten väderkvarn bredvid mig. jag märker också att sömnbristen påverkar mitt humör och tålamod mot barnen. Dessutom får jag snart tuppjuck på allt skrik! Vad ska jag göra? Tips om hur man får en femåring att somna ensam är mottages också tacksamt!
/Trött mamma