• Loppan84

Åttamånaders som INTE vill sova

Känner igen mig 100%. Vår son var väldigt aktiv från han var 3 månader och ville aldrig sova, var som värst runt 7-8 månader. Det släppte lite när han började gå ordentligt runt 9 månader och tröttade ut sig mer på dagarna. När han kunde börja springa och vara fysiskt aktiv ordentligt så fick vi riktigt bra sömn både dag (2-3 timmar i sträck mitt på dagen, innan sov han aldrig mer än 20-30 min) och natt (sov oftare hela natten). Låter som ni möjligen har samma typ av problem - pröva att verkligen låta honom trötta ut sig men vet att det är svårt innan de går. Men tex gå till simhallen (vet att du skrev att han hatar att bada men gäller det sparka vatten i simhall också eller bara badkar?), sandlådan, bebisavdelningen i lekland (typ bollhav och klättra runt där det är madrasserat), sandlådor, ställen han kan krypa fort och långt etc

Vi trodde tyvärr att han behövde lugn och ro och fattade aldrig att han behövde MER action.

• Loppan84
    SI12344 skrev 2018-11-14 22:21:57 följande:

Jag skulle beskriva vår son som spattig. Han är igång hela tiden, han kröp tidigt och är på precis allt. Han jagar katten, välter allt som kan vältas och har väldigt svårt att varva ned. Jag vet inte om jag skulle beskriva det som oro eller stress. Jag tycker andra bebisar ?bara sitter där och kvittrar? i jämförelse... Ett energiknippe med känsla för dramatik.

Det är väl en typ. Kan tilläggas att vi alltid behövt söva, oftast i sjal eller sele eller vid bröstet. Jag vet inte hur man gör för att denna typ av bebis ska somna på annat sätt...

Se mitt inlägg här över, passar kanske för dig också? Vår son är 2 år nu och är väldigt fysiskt aktiv (springer, hoppar, klättrar) men är å andra sidan väldigr lugn i övrigt, gråter nästan aldrig och sover bra så länga ha får utlopp för det där. Från ca 2-3 månader till han började gå ordentligt och fick lov att springa var han ALLTID lite missnöjd och frustrerad, och jag var helt slut av allt jagande och vaktande. Jag känner väldigt väl igen din beskrivning.
  • Loppan84
    SI12344 skrev 2018-11-16 23:23:36 följande:

Jag läste precis ditt andra inlägg och tänkte, ?ja så kanske det är för oss?!??. Han är så himla nöjd när det händer saker (helt ointresserad av mig på ex öppna förskolan, älskar att vi har besök, älskar sin mormor som är ungefär lika spattig) och sen han började krypa och gå längs möbler är han ett gladare barn. Jag hoppas han kan bli ett tröttare barn så snart han kan springa.

Tack för lite uppmuntran!

Samma här, han stack från oss direkt på öppna förskolan och såg sig aldrig om. Än idag så kan han gå från oss om han ser nått spännande och är aldrig bekymrad om var vi är ;) Jobbigt för oss, men man får försöka komma ihåg att det faktiskt är en bra sak att de är så trygga och utforskande <3
Svar på tråden Åttamånaders som INTE vill sova