Åttamånaders som INTE vill sova
Nu har min son sovit hyfsat bra alltid, men vi kom in i en jobbig period just runt 8mån han började sova hos oss halva nätterna och det var allmänt jobbigt för alla inblandade, han for runt som en propeller och jag vågade knappt sova av rädsla att han skulle ramla ur. Så hade vi det i typ 2mån tills jag kände att det här håller inte.
Jag bestämde mig att han skulle få lära sig att somna själv, så vi gjorde vanliga nattningsrutinen han fick mysa bredvid mig i sängen och jag vaggade honom i famnen tills han blev riktigt trött, men innan han somnat och la sedan över honom i spjälsängen (precis bredvid vår säng) satte han sig upp la jag försiktigt ner igen och höll på så till han antingen somnade eller blev riktigt ledsen, blev han riktigt ledsen (försökte först klappa och trösta i sängen) så plockade jag upp honom och vaggade honom tills han blev lugn och började om... alltså jag ska inte ljuga man måste vara beredd på typ noll sömn i ett par dagar, natt 2 var jag millimeter ifrån att ge upp, men natt 3 gick det bättre och natt 4 somnade han för första gången själv och sov sedan HELA natten (19:30-7:30) i sin säng... Nu sover han hela nätterna där och kan dessutom somna om själv när han vaknar, ibland kan han bli ledsen (mardröm eller så) och då plockar jag upp och tröstar och lägger ner honom igen när han blir lugn.
Är ju ingen universal metod eller så, utan något jag komponerade ihop själv, då iaf mitt mammahjärta inte klarar av några ?låt dem ligga där och skrika? metoder så detta blev bra för mig och det fungerade iaf för oss.